Test: BMW X3

Ulv i superdølle klær

Ulv i superdølle klær

Interiøret. Svart og ganske trist.

X3 er testens eldste bil, men den henger fortsatt godt med – og særlig i svingene.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
19.12.2008 kl 11:45

Fortsatt kjører X3 best og morsomst. Forklaringen ligger i bakhjulsdrift og vektbalanse som i kombinasjon med balansert elektronikk tillater elegant leking både på asfalt og snøføre.

Med 218 hestekrefter og 500 Nm i drakraft sparker det skikkelig. X3 er i vår test like rask som Q5, men den stopper ikke like fort. 33,0 meter fra 80 km//t til stillestående er ikke bare dårligst i testen, men også godt over akseptabel grense.

X3 legger bak seg en periode som julegavefavoritten i klassen, men alderen setter sitt preg i form av litt kjedelig og gammeldags design, særlig innvendig. Det er tydelig å se at bilen har levd noen år.

Dessuten henger ikke X3 med sikkerhetsmessig og stiller bare med fire stjerner i EuroNCAPs kollisjonstestprogram. De fleste nye biler oppnår nå fem stjerner.

Men samtidig oppleves X3 kompakt og godt skrudd. Her er ikke en gnisselyd.

Dessuten var vårt testeksemplar utstyrt med varme i rattet. Hurra – på sure vinterdager! Pris for X3: 890.190 kroner.

Favoritt: X3 med Audis førermiljø og finish.

Annonse
Se bildet større

Førermiljøet er funksjonelt og man sitter godt.

Se bildet større

Legg merke til knappen for varme i rattet.

Se bildet større

X3: Et gjesp å se på, men veldig morsom å kjøre

Annonse
Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!