Ulykkene som stopper Oslo

Ulykkene som stopper Oslo

 

Vogntog som kjører seg fast under bruer i Oslo forårsaker enorme konsekvenser for kollektivtrafikken i hovedstaden. Erstatningskravene kan koste de ansvarlige mye penger.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
16.04.2008 kl 10:08

NORDRE AKER: Andre påskedag braste en trailer inn under brua over Oslogate. Konsekvensen av ulykken var full stans i den nordgående togtrafikken i nesten to timer. I tillegg måtte veien sperres for all trafikk, inkludert buss og trikk. Onsdag skjedde det igjen. Denne gangen i Carl Kjelsens vei like nedenfor Kringsjå. Også her kom et vogntog i klem under t-banebrua. Nok en gang ble det full stans for både buss, t-bane og all annen trafikk, noe som naturlig nok rammet et stort område.

Store kostnader

Informassjonssjef i NSB, Åge-Christoffer Lundeby, er forsiktig med å anslå hvor mange mennesker som ble rammet av ulykken i Oslogate, men bekrefter at det vurderes et søksmål.

– Det var her snakk om andre påskedag, og derfor et mindre antall passasjerer på lokaltogene enn en normal mandags ettermiddag, men tusener av reisende ble likevel rammet, uttaler han til Nordre Aker Budstikke.

– Vuderer dere et søksmål?

– Dette er noe vi fortsatt har til vurdering. I tilfelle blir det et søksmål mot sjåføren eller selskapet han kjørte for, sier Christoffersen.

– Hvor store summer snakker vi om ved et eventuelt søksmål?

– Det er det for tidlig å gi noe konkret svar på. Vi har fortsatt en rekke drosjekvitteringer og utgifter til buss vi må legge inn for å finne ut hvor mye det er snakk om totalt, avslutter han.

Når vi vet at tusenvis av personer ikke kom seg med toget og måtte finne alternative fomer for transport, sier det seg imidlertid selv at summene i et erstatningskrav må bli enorme.

Flere årsaker

Kjetil Meaas jobber med skadeforebyggende informasjon i Norges Lastebileierforbund. Han tror det er flere årsaker til at vogntog og trailere stadig kjører seg fast under bruer, både i Oslo og resten av landet.

– Den vanligste årsaken til at trailere og vogntog kjører seg fast er nok at sjåførene har satt seg i en lastebil de ikke er vant med. En annen årsak kan være at de ikke har fulgt godt nol med på skiltingen, eller at det er gjort endringer i veien de er vant til å kjøre. Det er mye man skal være klar over når man kjører under en bru, sier Meaas, som understreker at han ikke kjenner hendelsesforløpet i de to ulykkene det her er snakk om.

– En annen årsak kan være for dårlig skilting. Når du kommer kjørende med et digert vogntog i Oslo, og du kommer til en bro uten at det er varslet på forhånd kan det nok være fristende å ta sjansen på at det går. Det er ikke fristende å rygge slike doninger i tett trafikk, påpeker han.

– Mitt råd til sjåfører er selvsagt likevel å sjekke grundig. Konskvensene av å ta en sjansekan jo bli temmelig omfattende, sier Meaas.

Tydelig merket

Broer som er under en viss høyde skal merkes tydelig. Dette opplyser Trond Holtvet i Statens Vegvesen på generelt grunnlag.

– Nå kjenner jeg ikke til forholdene ved broene det her er snakk om, men om sjåførene velger å kjøre inn under en bro til tross for at hun eller han er opplyst om høyden er det jo vedkommende som har ansvaret ved en kollisjon, sier han. På større veier ute i distriktene er lave broer «forhåndsmerket».

– Da henger det skilter over veien i bruas høyde, slik at sjåføren vil merke at skiltene dunker nedi kjøretøyet om vogntoget er for høyt. Men normalt skjer dette kun om man transporterer noe som er høyere enn et vanlig vogntog. Som for eksempel frakt av en maskin eller liknende, sier Holtvet. I Oslo er det Samferdselsetaten som har ansvaret for de mindre gatene. Det lykkes ikke Nordre Aker Budstikke å få en kommentar til saken fra den kanten.

Annonse
Se bildet større

All t- banetrafikk til og fra Sognsvann måtte stanses etter at en trailer bommet stygt på broen ved Carl Kjelsens vei forrige onsdag.

Annonse
Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!