Butikkjede satser på nettnedlastning

Utfordrer piratene

Utfordrer piratene

PIRAT: Et par uker etter at Platekompaniet går digitalt, starter rettssaken mot de fire personene som startet The Pirate Bay i Sverige.

Omtrent samtidig som Pirate Bay skal for retten, starter Platekompaniet butikk for nedlastning. Et aldri så lite vannskille fra fil-bad til fil-good?

Tekst:

Publisert:

Midt i januar vil Platekompaniet.no begynne å selge musikk for nedlastning. Alle digitale filer skal være DRM-frie; i motsetning til iTunes-filer kan altså musikken avspilles på akkurat den MP3-spiller eller PC/Mac man måtte ha tilgjengelig.

Les: Fremtidens musikktjeneste er her

Utvalget av musikk skal bli massivt: Nå jobber serverne på spreng for å overføre album fra plateselskaper over hele verden. Norske artister loves å være ekstra godt profilert.

– Men vi har ingen masterplan om å dumpe prisene, som er ganske lave allerede, sier kjedeleder Rolf Kristian Presthus.

Nettopp attraktive priser har vært en medvirkende årsak til at Platekompaniet er blitt en gullgruve for Presthus. Nå erkjenner han at det kan bli tøft å gå til angrep på iTunes.

– ITunes er en flink aktør som har holdt på lenge. Vårt viktigste våpen er kjennskapen til hva som rører seg på musikkfronten i Norge: Nye og etablerte norske artister, utenlandske navn med et publikum i Norge, kampanjer i tilknytning til festivaler som Øya og Moldejazz, samt norgesbesøk av Metallica og liknende giganter.

Les også: Apple fjerner kopi- og avspillingssperrene i iTunes

Et vell av nye tjenester

Et par uker etter at Platekompaniet går digitalt, starter rettssaken mot de fire personene som startet The Pirate Bay i Sverige.

Den ulovlige fildelingstjenesten fikk enda en nesestyver da en dansk domstol nylig slo fast at teleaktøren ISP Sonofon må blokkere Pirate Bay for Danmarks nettbrukere.

Her i Norge vurderer bransjeorganisasjonen IFPI et tilsvarende søksmål, for å hindre nordmenn tilgang til "Verdens største BitTorrent-tracker" – som er Pirate Bays beskrivelse av seg selv.

Nå spørs det: Vil de ulovlige fildelingsnettverkene miste noe av sin makt og appell i 2009?

– Folk som forsvarer Pirate Bay, har rettferdiggjort stjelingen av musikk med at det lovlige tilbudet har vært for dårlig. Slike argumenter holder ikke nå som alle filer blir DRM-frie hos Platekompaniet, og et vell av nye digitale musikktjenester blir lansert, mener Jarle Savio, new media manager i EMI-Norge.

Han understreker hvor mye forskjellig som kommer til å skje i 2009:

– I tillegg til Platekompaniet.no kan vi regne med at MySpace lanserer en nedlastningstjeneste i Norge i løpet av 2009. En rekke nye, reklamefinansierte streamingtjenester – som tilbyr gratis lytting til et gedigens antall låter – er også på gang, i hælene på det svært spennende Spotify.com, påpeker Savio.

Les guiden: Få mer ut av musikktjenesten Spotify

– Nye musikkmobiler som Nokia Comes With Music, SonyEricsson PlayNowPlus og Google-telefonen gir tilgang til et utall digitale låter. Det kommer billige abonnementtjenester av typen "all you can eat". Kjøp og bruk av digital musikk begynner virkelig å bli mainstream, og tilbudet vil bli enormt mye bredere og mer variert i løpet av 2009,

Han har også tro på den nylig lanserte nedlastningstjenesten til Bokklubben.no.

– Bokklubben henvender seg til litt andre folk enn dem som handler hos Platekompaniet eller iTunes. Dette er kulturinteresserte, voksne mennesker som er vant til å betale for kulturen sin – og de kan like gjerne handle klassisk og jazz som pop og rock.

Håp for Norge

Ifølge Jarle Savio har omsetningen av digital musikk økt kraftig gjennom hele 2008, både av enkeltlåter og album.

Hos Telenor, som dominerer markedet for nedlastning til mobil, er det to låter som har solgt ekstra bra i året som gikk:

– Jason Mraz' "I'm Yours" og Erlend Bratlands "Lost" har begge klart å selge til dobbel platina, mens Metallica, Kurt Nilsen og "Mamma Mia!" topper albumsalget, sier Klaus-Martin Sørland, sjef for innhold i TelenorMobil.

Fram til i sommer leverte Telenor kun enkeltlåter til nedlastning. Den nye satsingen på album vil øke i omfang i 2009, fordi Platekompaniets digitale butikk er bygd opp med Telenor som teknisk samarbeidspartner.

Telenor kommer nå til å selge musikk fra så mange som fem forskjellige kanaler: websidene djuice.no, telenormobil.no og online.no, samt de mobile nettsidene djuice.no og telenormobil.no.

– Det lover bra for Norge at en aktør som Platekompaniet kommer på den digitale banen, mener Klaus-Martin Sørland.

– Selv på verdensbasis er Platekompaniet et positivt unntak: Deres utgangspunkt er en kjernekompetanse og troverdighet på musikk, noe som mangler hos nesten alle de etablerte, store digitalbutikkene, påpeker han.

På vegne av platebransjen har også Jarle Savio store forventninger til Platekompaniet.no:

– Der iTunes i Norge er tvunget til å profilere de samme artistene som i resten av Europa, kan Platekompaniet fronte akkurat det de selv ønsker. Og de har lenge vært flinke til å dra fram norske artister.

Annonse
Annonse
Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!