Minitest: Honda Insight

Utfordrer Prius-hegemoniet

Utfordrer Prius-hegemoniet

SLAPP AV: Honda Insight er ikke bilen for stress og mas i trafikken.

Honda Insight utforder hybridtronen og gir innsikt i hvor uengasjerende en kjøretur kan være.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
04.02.2009 kl 08:40

Når bilindustrien ikke tenker på hvordan de skal få solgt nok biler til å utbetale neste måneds lønninger, tenker de på hvordan de også skal klare å tilfredsstille kommende krav til utslipp av CO2. Da dukker order hybrid stadig oftere opp.

Miljøbiler selger seg ikke selv. Det hjelper lite hvor miljøvennlig bilen er om den ikke samtidig engasjerer. Toyota fikk erfare hvor mange år det tok å innarbeide Prius som et mer miljøvennlig bilalternativ. Honda greide det ikke med Civic hybrid.

To nye

Samtidig med at Toyota om kort tid introduserer tredje generasjon Prius, kjører Honda fram Insight.

Til forveksling ser de to bilene like ut, og prisen blir neppe avgjørende forskjellig.

Men der stopper også likheten. For Toyotas mer kompliserte og mer kostbare hybridsystem gir samtidig klart mest elkraft.

I Prius øker nå motorvolumet til 1,8 liter, samtidig som samlet effekt går opp til 134 hk hvor elmotoren isolert sett yter 80 hk. I Insight gir ikke elmotoren mer enn 14 hk og 98 hk i sum med 1,3 liters bensinmotor. Er det nok?

Ikke etter vår mening. Noen mil på europeiske veier bekrefter mangel på kraft ved forbikjøringer. På den andre siden; Insight ruller pent og innbyr langt mer til bedagelig kjøring enn engasjert turtallsfart.

Rundt 100 gram

Det neste problemet for Insight er at den ikke slår Prius på utslipp. Insight oppgis å slippe ut 101 gram CO2/km, mens Prius trolig havner under 99 gram/km.

Naturligvis er disse tallene blant de aller beste i dagens bilverden – og langt under EUs krav til utslipp fra 2015 (120 gram CO2/km) – men ganske snart kommer konvensjonelle biler med helt andre ytelser og samtidig omtrent like lavt utslipp. VW Golf BlueMotion er en slik.

Hva er så vitsen med hybrid?

Svaret ligger naturligvis i USA. Omfattende rensekrav gjør dieselmotorer lite attraktive. Satsning på diesel vil bli et langt dyrere alternativ enn bensin/elektrisk hybridpakke. Det kan også bli tilfelle i Europa, når Euro 6-utslippskravene tar til å gjelde.

Solceller

Insight er heller ikke større enn Golf i kupeen, kun i bagasjerommet. Men den har fikst utstyr som gjerne koster noen tusenlapper ekstra.

Likevel: Prius får mer sofistikert utstyr som solceller på taket for å kjøle kupeen, radarstyrt konstantfartsholder og selvparkeringssystem.

Honda Insight kommer i to utstyrsutgaver. Selv om Honda-direktør Anders Henni har fått munnkurv i forhold til prisene, blir rimeligste variant billigere enn dagens Civic hybrid, som koster 263.000 kroner.

Henni antyder et pluss på 30.000 kroner for den store utstyrspakken. Samtidig håper han årlig å selge 600 Insight.

– Vi skal selge flere Prius i 2009 enn i 2008, svarer Per Arne Skramstad, informasjonsdirektør hos Toyota.

I fjor leverte Toyota ut 1467 Prius. Ifølge tall fra Opplysningsrådet for Veitrafikken står Prius for godt over 80 prosent av alt hybridbilsalg her i landet. Honda har imidlertid den fordelen at de kommer først med ny modell.

Ny Prius vil i praksis ikke bli tilgjengelig før etter sommerferien, mens Insight er her til påske.

Rimelig trussel

Både Toyota og Honda tror verden vil hybridiseres, og har følgelig store ambisjoner på egne vegne. Toyotas Bob Carter sa under den nylig avsluttede bilmessen i Detroit at innen 2015 skal Toyota årlig selge én million hybridbiler.

Honda vil ikke være dårligere, og har ifølge Automotive News antydet at ti prosent av deres biler skal ha hybridteknologi i 2010. Honda solgte 3,8 millioner biler i 2007.

Men mørke skyer på himmelen truer, for i USA stuper salget av hybridbiler i takt med fallet i bensinprisen. Rimelig bensin er ikke bare en trussel mot lavutslippsbilene, men en enda større trussel mot miljøet.

Hybrider i tall:

Honda Insight

Toyota Prius

Pris billigste:

259.900,-

Ukjent

Lengde:

4,40 m

4,48 m

Bagasje (VDA):

408 l

Bensinmotor:

88 hk

98 hk

Elmotor:

14 hk

80 hk

Total motorkraft:

98 hk

134 hk

Gir:

CVT

CVT

CO2-utslipp (EU):

101 g/km

99 g/km

0-100 km/t (test):

12,6 sek

Antiskrens:

Ja

Ja

Tilhengervekt:

0 kg

0 kg

EuroNCAP:

Ikke testet

Ikke testet

Til Norge:

April

Juli

Annonse
Se bildet større

NY: Tredje generasjon Toyota Prius.

Se bildet større

KONKURRENTER: Gammel Prius og ny Insight.

Se bildet større

INSIGHT: Instrumenteringen kommer fra Civic; lettlest og meget moderne.

Se bildet større

INSIGHT: Kjør forsiktig så vinner du digitale blomster.

Se bildet større

INSIGHT: Baksetet har grei plass til to voksne, men se opp for lav takhøyde.

Se bildet større

INSIGHT: Flatt bagasjeromsgulv.

Se bildet større

INSIGHT: Minner om Prius.

Se bildet større

INSIGHT: Ingen stor kjøreopplevelse.

Se bildet større

SLAPP KJØRETUR: Honda mener at Insight skal bli like synonymt med hybrid som Prius. Men er den attraktiv nok?

Annonse
Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!