ANNONSE
Annonse

Minitest: Honda Insight

Utfordrer Prius-hegemoniet

SLAPP AV: Honda Insight er ikke bilen for stress og mas i trafikken.

Honda Insight utforder hybridtronen og gir innsikt i hvor uengasjerende en kjøretur kan være.

Nordre Aker Budstikke
Nordre Aker Budstikke

Publisert:

Sist oppdatert: 04.02.2009 kl 08:40

ANNONSE
Annonse
ANNONSE
ANNONSE
Annonse

Når bilindustrien ikke tenker på hvordan de skal få solgt nok biler til å utbetale neste måneds lønninger, tenker de på hvordan de også skal klare å tilfredsstille kommende krav til utslipp av CO2. Da dukker order hybrid stadig oftere opp.

Miljøbiler selger seg ikke selv. Det hjelper lite hvor miljøvennlig bilen er om den ikke samtidig engasjerer. Toyota fikk erfare hvor mange år det tok å innarbeide Prius som et mer miljøvennlig bilalternativ. Honda greide det ikke med Civic hybrid.

To nye

Samtidig med at Toyota om kort tid introduserer tredje generasjon Prius, kjører Honda fram Insight.

Til forveksling ser de to bilene like ut, og prisen blir neppe avgjørende forskjellig.

Men der stopper også likheten. For Toyotas mer kompliserte og mer kostbare hybridsystem gir samtidig klart mest elkraft.

I Prius øker nå motorvolumet til 1,8 liter, samtidig som samlet effekt går opp til 134 hk hvor elmotoren isolert sett yter 80 hk. I Insight gir ikke elmotoren mer enn 14 hk og 98 hk i sum med 1,3 liters bensinmotor. Er det nok?

Ikke etter vår mening. Noen mil på europeiske veier bekrefter mangel på kraft ved forbikjøringer. På den andre siden; Insight ruller pent og innbyr langt mer til bedagelig kjøring enn engasjert turtallsfart.

Rundt 100 gram

Det neste problemet for Insight er at den ikke slår Prius på utslipp. Insight oppgis å slippe ut 101 gram CO2/km, mens Prius trolig havner under 99 gram/km.

Naturligvis er disse tallene blant de aller beste i dagens bilverden – og langt under EUs krav til utslipp fra 2015 (120 gram CO2/km) – men ganske snart kommer konvensjonelle biler med helt andre ytelser og samtidig omtrent like lavt utslipp. VW Golf BlueMotion er en slik.

Hva er så vitsen med hybrid?

Svaret ligger naturligvis i USA. Omfattende rensekrav gjør dieselmotorer lite attraktive. Satsning på diesel vil bli et langt dyrere alternativ enn bensin/elektrisk hybridpakke. Det kan også bli tilfelle i Europa, når Euro 6-utslippskravene tar til å gjelde.

Solceller

Insight er heller ikke større enn Golf i kupeen, kun i bagasjerommet. Men den har fikst utstyr som gjerne koster noen tusenlapper ekstra.

Likevel: Prius får mer sofistikert utstyr som solceller på taket for å kjøle kupeen, radarstyrt konstantfartsholder og selvparkeringssystem.

Honda Insight kommer i to utstyrsutgaver. Selv om Honda-direktør Anders Henni har fått munnkurv i forhold til prisene, blir rimeligste variant billigere enn dagens Civic hybrid, som koster 263.000 kroner.

Henni antyder et pluss på 30.000 kroner for den store utstyrspakken. Samtidig håper han årlig å selge 600 Insight.

– Vi skal selge flere Prius i 2009 enn i 2008, svarer Per Arne Skramstad, informasjonsdirektør hos Toyota.

I fjor leverte Toyota ut 1467 Prius. Ifølge tall fra Opplysningsrådet for Veitrafikken står Prius for godt over 80 prosent av alt hybridbilsalg her i landet. Honda har imidlertid den fordelen at de kommer først med ny modell.

Ny Prius vil i praksis ikke bli tilgjengelig før etter sommerferien, mens Insight er her til påske.

Rimelig trussel

Både Toyota og Honda tror verden vil hybridiseres, og har følgelig store ambisjoner på egne vegne. Toyotas Bob Carter sa under den nylig avsluttede bilmessen i Detroit at innen 2015 skal Toyota årlig selge én million hybridbiler.

Honda vil ikke være dårligere, og har ifølge Automotive News antydet at ti prosent av deres biler skal ha hybridteknologi i 2010. Honda solgte 3,8 millioner biler i 2007.

Men mørke skyer på himmelen truer, for i USA stuper salget av hybridbiler i takt med fallet i bensinprisen. Rimelig bensin er ikke bare en trussel mot lavutslippsbilene, men en enda større trussel mot miljøet.

Hybrider i tall:

Honda Insight

Toyota Prius

Pris billigste:

259.900,-

Ukjent

Lengde:

4,40 m

4,48 m

Bagasje (VDA):

408 l

Bensinmotor:

88 hk

98 hk

Elmotor:

14 hk

80 hk

Total motorkraft:

98 hk

134 hk

Gir:

CVT

CVT

CO2-utslipp (EU):

101 g/km

99 g/km

0-100 km/t (test):

12,6 sek

Antiskrens:

Ja

Ja

Tilhengervekt:

0 kg

0 kg

EuroNCAP:

Ikke testet

Ikke testet

Til Norge:

April

Juli

ANNONSE
Annonse
ANNONSE
Annonse

Dette nettstedet bruker cookies

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

En informasjonskapsel er en mekanisme der din nettleser kan ta vare på informasjon den får fra nettsider, for så å sende disse tilbake til nettsidene igjen senere. Dette gjøres automatisk uten at brukeren trenger å tenke på det.

Informasjonskapslene kan ha flere funksjoner, for eksempel å holde rede på innstillinger, hvilken bruker du er logget inn som, hva du har tilgang til, hjelp til å sørge for at du får tilsendt riktig innhold, sporing av annonsevisninger og annet.

Informasjonskapsler gjør det mulig å holde rede på slike innstillinger og annet over tid, slik at informasjonen er lettere tilgjengelig ved gjentatte besøk til nettstedet. Informasjonskapslene brukes også til midlertidig håndtering av brukerspesifikk informasjon når man besøker forskjellige deler av samme nettsted.

To eksempler fra de mange funkjsonene nettstedet bruker informasjonskapsler for å vedlikeholde: Én informasjonskapsel brukes for å huske innstilling for lydstyrke på videoavspilleren, en annen brukes for å huske om du har krysset vekk denne boksen med informasjon, slik at du ikke trenger å se den igjen neste gang du besøker dette nettstedet fra samme enhet som du bruker nå.

Informasjonskapsler lagres automatisk av nettleseren din som små tekstfiler på din datamaskin. Du kan selv endre innstillinger for hvordan informasjonskapsler skal håndteres i din nettleser.

Informasjonskapsler kan leveres av alle typer innhold på nettstedet, både tekstsider, bilder og annet. Informasjonskapslene sendes kun tilbake til det nettstedet du fikk dem fra, ikke til andre nettsteder.

Mange nettsteder, dette inkludert, fungerer ikke som de skal dersom du ikke tillater bruk av informasjonskapsler.

Dette nettstedet bruker informasjonskapsler for å håndtere tre nivåer av funksjonalitet:

Kritiske informasjonskapsler brukes til å holde rede på brukerinformasjon, tilgang, personlige innstillinger og annet. Uten disse fungerer ikke nettstedet som det skal.

Analyse-informasjonskapsler brukes for å holde rede på trafikk på nettstedet, hvilke deler av det som er mest populært, hvilke deler som brukes mest og annet. Deler av disse er tredjepart informasjonskaplser levert av eksterne tjenesteleverandører. Informasjonskapsler for analytisk funksjon brukes for å forbedre nettstedet (som er under stadig utvikling), men disse er ikke kritiske for nettstedets funksjonalitet.

Annonse-informasjonskapsler brukes av interne og tredjeparts annonsesystemer for å holde oversikt over og spore visninger av annonser.

Det er lovpålagt krav om at denne informasjonen gjøres tilgjengelig for deg som bruker av nettsteder som benytter slike informasjonskapsler.

NewsFlow - Thin AS

Dette nettstedet bruker cookies.