Utstillingsvinduet

Utstillingsvinduet

Jens (10), Pietro (10), Ram (8), Alma (7), Jakob (7), Jona (7), Frida (7) og Christiane (7), sammen med Kringsjå-lærer Cathrine Berntzen Nordhus (bak f.v.) og Grefsen-lærerne Anette Rønningen og Sigrunn Stray-pedersen. Foto: Karl A. Kjelstrup

Skoler fra hele byen ser til Kringsjås måte å drive egen- vurdering på.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
10.03.2008 kl 08:38

KRINGSJÅ: For tre uker siden sto seks femteklassinger fra Kringsjå skole hos Utdanningsetaten på Helsfyr og fortalte om deres erfaringer som pilotskole i "Vurdering for læring"-prosjektet. Den gang var nysgjerrige elever og lærere fra andre skoler publikum. I forrige uke hadde noen av dem funnet veien til Kringsjå for å se med egne øyne.

– Vi er her for å få tips og ideer, og høre om Kringsjås erfaringer som pilotskole, sier Pål Brede Valdal, lærer på Lakkegata skole. Han var en av rundt 20 besøkende lærerne som fikk omvisning av de samme femteklassingene på alle skolens trinn.

– Det er spennende å se hvordan de tilrettelegger og følger opp arbeidet her, og hvilken innvirkning det har på elevenes læring, og forholdet mellom skolen og hjemmene. Vi vil se om det er noe vi kan benytte oss av på Lakkegata, sier Valdal.

Rektor Lillan Wittenberg syns det er hyggelig at Kringsjå har blitt utfordret til å ta imot besøk fra andre skoler. I tillegg til flere besøk fra Oslo-skoler, skal Kringsjå ta i mot en delegasjon fra Spjelkavik til høsten.

– Det er veldig interessant å være besøksskole, og det har to effekter for oss. Det ene er at vi får vise hva vi er gode for, noe som er positivt for elever, foresatte og ansatte. Det andre er at vi alltid må være godt forberedt, og være så trygge på det vi driver med at vi kan svare på spørsmål om det, sier hun.

– De besøkende får et innblikk i hvordan barn kan påvirke egen faglig og sosial utviklig. Det er viktig at læreren er bevisst på hvor bevisste barn er i dag, og at de må tas med i opparbeidingen av vurderingskriterier. Barn har klare meninger om hvordan de skal lære, forklarer Wittenberg.

Rektoren skulle gjerne ha sett at Kringsjå kunne opprette et samarbeidsnettverk med Tåsen og Korsvoll, de andre skolene i sin skolekrets.

– De har ikke vært her ennå, men vi håper de kommer, sier Wittenberg.

To som hadde funnet veien til Kringsjå var Grefsen-lærerne Sigrunn Stray-Pedersen og Anette Rønningen. Sammen med 5. klassingene Jens og Pietro fikk de besøke 2. trinn, som arbeidet med illustrasjon av eventyr etter kriterier satt sammen av elevene.

– Nå har vi bare vært her i ti minutter, så jeg kan ennå ikke si hva som kan overføres til Grefsen, sier Stray-Pedersen.

– Vi har besøkt flere andre skoler også, og det er interessant å se hva de gjør. Det er absolutt inspirerende, mener Rønningen, som fikk bli med å juble sammen med syvåringene til ære for fotografen.

Annonse
Annonse
Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!