Utvalg ved pumpene

Utvalg ved pumpene

for det nye konseptet med kiosk og bensin ble godt mottatt av kundene da Shell og 7 Eleven åpnet i Tåsenveien i august. Arkivfoto: Kristin Tufte Haga

Storkiosk eller "express". Bensinstasjonskjedene tilbyr nå alt eller ingenting, bortsett fra drivstoff. Men når kioskpersonalet kommer inn, forsvinner bilhjelperne ut.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
19.09.2008 kl 15:31

OSLO: I fjor ble den betjente Esso-stasjonen i Rolf Wickstrøms vei omgjort til en såkalt Esso Express, en automatisk og ubemannet bensinstasjon. Samtidig åpnet Shell en av sine første av i alt 91 stasjoner i Norge i samarbeid med kioskkjeden 7 Eleven i Tåsenveien i forrige måned – der 7 Eleven står for kioskdriften, mens Shells bensinpumper står utenfor.

– Vil ha del av markedet

For det vises tegn til en spesialisering i bensinstasjonsmarkedet. På den ene siden strippes tidligere bemannede stasjoner ned til å bli helautomatiske, på den andre siden oppgraderes andre stasjoner til å bli storkiosker og "gatekjøkken".

– Det er et marked vi vil ha en del av, sier Eirik Hauge, informasjonssjef i Exxon Norge, som driver Esso-stasjonene.

Esso-kjedens kioskkonsept, "On the Run" som blant annet finnes på Sogn, åpnet sin første stasjon i Norge i 2001, og denne uken var nummer 46 på plass.

– On the Run er et importert konsept som Exxon Mobil har i en rekke land i Europa, sier Hauge.

Han mener bilistenes etterspørsel etter ferdigmat er økende, og det over en lengre tid av døgnet.

– Derfor har flere av stasjonene enda lengre åpningstider. I tillegg legger vi til rette for spiseområder inne på stasjonene, sier han.

Og endringer i markedet er også det som driver samarbeidet mellom konkurrenten Shell og 7 Eleven.

– Forbrukerne vil vinne på at to av de mest kjente varemerkene i verden nå kan rendyrke sin kjernevirksomhet på disse stasjonene. De møter nå to av verdens ledende varemerker innen bensin og servicehandel, nemlig Shell og 7-Eleven, under samme tak langs veien. Dette tror vi vil bli veldig godt mottatt hos norske forbrukere, sa Solfrid Flateby, kommunikasjonsdirektør i Reitan Servicehandel, i forbindelse med åpningen på Tåsen.

– I tillegg gir et stort utvalg flere ben å stå på for den som driver stasjonen, og trygger dermed økonomien, mener Hauge i Esso.

Likevel, den tidligere bilhjelpen man kunne finne på bensinstasjonene er på vei bort.

– På våre stasjoner kan bilistene fortsatt få hjelp til de fleste enklere ting. Men det er en trend at merkeverkstedene tar en større del av ettermarkedet (reparasjoner), sier Hauge, som mener det derfor er naturlig at disse tjenestene forsvinner fra bensinstasjonene.

Flere ubetjent

Men det er ikke alle steder at trafikkmengden er så stor at det forsvarer å åpne storkiosk.

– Faktum er at en stor andel av drivstoffsalget skjer med betalingskort på ubemannede pumper, faktisk en femtedel av drivstoffsalget i Norge. Flere steder er det derfor aktuelt å drive et rent tilbud til dette segmentet, sier Haug, og viser til Esso Express-konseptet som åpnet sine første stasjoner for et år siden.

Bensinstasjonskjeden YX satser også hardt på automatiserte stasjoner under navnet Uno-X. Reitan-eide YX måtte gi fra seg et stort antall bensinstasjoner da Reitan servicehandel inngikk kioskavtalen med Shell.

– De kjøpmennene som ikke får tilbud om å bli konvertert til Shell, vil vi sannsynligvis tilby å drive butikken videre (...), men det kan også hende at forplassen i mange tilfeller vil være en Uno-X automatstasjon, sa administrerende direktør i YX Energi, Christian Hoff, i en pressemelding i fjor.

Annonse
Annonse
Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!