Ved skriftlig eksamen:

Nesten halvparten av 10. klassingene fikk bare 1 eller 2 i matte

Nesten halvparten av 10. klassingene fikk bare 1 eller 2 i matte

Barcelonatilhenger og fra Solemskogen Naturbarnehage, Mathias, med kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen (H) på Teknisk Museum, i forbindelse med lansering av Regjeringens realfagsstrategi, onsdag. FOTO: KRISTIN TUFTE HAGA

42 prosent av de som kom opp i skriftlig matte fikk 1 eller 2. Onsdag lanserte kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen (H) Regjeringens nye realfagsstrategi.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
04.09.2015 kl 13:36

OSLO/KJELSÅS:– I dag går nesten én av fire elever ut av ungdomsskolen uten å kunne regne skikkelig. Det må vi gjøre noe med, sier kunnskapsminister Torbjørn Røe
Isaksen (H).

Onsdag la han frem regjeringens nye strategi "Tett på realfag", presentert på populære Teknisk Museum på Kjelsås.

SE FLERE BILDER HER

Barnehagen og grunnskolen

Den nye, nasjonale realfagsstrategien gjelder for perioden 2015-2019, og retter seg spesielt mot barnehagen og grunnskolen.

– Vi vil nå ut lokalt til den enkelte skole og den enkelte barnehage. Alle barn og unge skal være tett på matematikk, naturfag og teknologi fra de begynner i barnehagen til de går ut av videregående skole, sier Røe Isaksen.

Les også: Derfor er Mette rektor for to skoler

Nesten halvparten fikk 1 eller 2

I fjor fikk 22,7 prosent av elevene som gikk ut av ungdomsskolen karakteren 1 eller 2
i standpunkt i matematikk. Denne andelen har vært stabil de siste årene. Samtidig fikk hele 42 prosent av 10. klassingene som kom opp i skriftlig eksamen i matematikk
karakteren 1 eller 2 i år.

– Matematikk står i en særstilling blant de norske skolefagene når det gjelder dårlige
resultater. Hovedmålet med den nye realfagsstrategien er at flere barn og unge skal mestre matematikk og naturfag. Vi skal få færre elever som presterer på lavt nivå og
flere som presterer på høyt nivå, sier kunnskapsministeren.

Les også: Fangene på Fortet åpner i Nydalen

De fire overordnede målene i realfagsstrategien er:

  • Barn og unges kompetanse i realfag skal forbedres.
  • Andelen barn og unge på lavt nivå i realfag skal reduseres.
  • Flere barn og unge skal prestere på høyt og avansert nivå.
  • Barnehagelæreres og læreres kompetanse i realfag skal forbedres.

Nytt realfagsbarometer

I tillegg til den overordnede realfagsstrategien kommer et årlig realfagsbarometer,
som skal gis ut av Utdanningsdirektoratet. Realfagsbarometeret skal vise status for
arbeidet med realfag i skoler og barnehager, både nasjonalt og lokalt.

Det skal også utarbeides årlige tiltaksplaner, som skal gi skoler og barnehager
oversikt over tilgjengelige verktøy og ressurser de kan bruke i arbeidet med realfag.

– Før sommeren fikk 34 kommuner status som Norges første realfagskommuner. ealfagskommunene skal være viktige forbilder når det gjelder å vise hvordan vi i
praksis kan løse realfagsproblemet vi står oppi, sier kunnskapsministeren.

Les også: 220 ivrige barn og unge: Gjerne Multisportuka gjennom hele året

Styrke realfag i barnehagen

Regjeringen vil fornye Rammeplanen for barnehagens innhold og oppgaver, for å
styrke det realfaglige innholdet i barnehagene.

– 97,5 prosent av alle norske 5-åringer går i barnehage. Samtidig vet vi at lek med tall og matematiske begreper i barnehagen gir bedre tallforståelse når barna
begynner på skolen, understreker Røe Isaksen.

Læreplaner i matematikk og naturfag i grunnskolen og videregående skole skal også
gjennomgås og fornyes. Det skal legges mer vekt på problemløsning og dybde-
læring.

SE FLERE BILDER HER

– Helt avgjørende

– Gode kunnskaper i realfag er helt avgjørende hvis vi skal greie å løse de store
samfunnsutfordringene vi står overfor, som klimakrisen og stadig flere eldre. Da må
vi lære elevene mer på skolen og vi må gi barna erfaringer med matematikk og
naturfag allerede i barnehagen, sier Røe Isaksen videre.

Osloskolen ligger godt an

Konstituert skolebyråd for Anniken Hauglie, som er sykemeldt, Kristin Vinje (H) var også på plass under Regjeringen og kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksens (H) lansering av realfagsstrategien.

– Osloskolen gjør det generelt godt i realfag, sammenlignet med resten av landet. Men så klart viktig å fortsette det gode arbeidet og fortsette å ha høye ambisjoner. I Oslo er det flere som gjør det godt i realfagene, mens færre gjør det veldig dårlig, forteller Vinje, som ellers er stortingsrepresentant for Høyre.

Hun fortsetter.

– Men veldig flott med Regjeringens nye realfagsstrategi, og at det skal satses mye tidlig, som i barnehagen. I tillegg vil strategien være med på å holde enda mer fokus på hvor viktig det er at elevene presterer i realfagene, og ikke minst skal den være med på å heve nivået der det trengs, sier Vinje.

Sommerskolen

Som benytter anledningen til å skryte av hovedstadens og kommunens Sommerskolen.

– I år har 18.000 elever - fra 1. til 13. trinn deltatt. Jeg har selv vært lærer i Sommerskolen, det er kjempegøy. Matte er faktisk ett av de aller mest populære fagene. 10-trinnselever som har strøket til matte- eller naturfagseksamen, kan også gjennom sommerskolen ta et tre ukers intensivkurs, og så ta eksamen på nytt. Det gjorde 60 elever i sommer, og 46 av de besto, forteller Vinje.

Vgs-elever med universitetsmatte

Som senere onsdagen skal til Universitetet for å snakke mer om Utdanningsetatens samarbeid med Universitetet i Oslo om å tilrettelegge for at dyktige realfagselever ved videregående skole, kan ta matteeksamen på Universitetsnivå.

Et samarbeid fra helt siden 2009, men som nå skal trappes opp.

Følg Nordre Aker Budstikke på Facebook!

LES OGSÅ:

«Nye» Nordre Aker Budstikke

I 2015 er Nordre Aker Budstikke relansert som ny, ren nettavis på nab.no.

Hold deg oppdatert ved å melde deg på vårt nye, gratis nyhetsbrev!
Leser du på mobil? Meld deg på ved å sende e-post!

Annonse

Bildeserie

Solemskogen Naturbarnehage var på plass på Teknisk Museum onsdag.
Solemskogen Naturbarnehage var på plass på Teknisk Museum onsdag.
Kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen besøkte Teknisk Museum onsdag.
God gammeldags sløyd, gutta fra Kjelsås skole viser frem til kunnskapsministeren.

Regjeringens Realfagsstrategi

Se bildet større

Solemskogen Naturbarnehage fikk møte en helt ekte minister på Teknisk Museum onsdag. FOTO: KRISTIN TUFTE HAGA

Se bildet større

Konstituert skolebyråd, Kristin Vinje (H), ellers stortingsrepresentant, var også på plass under kunnskapsministerens besøk ved Teknisk Museum. FOTO: KRISTIN TUFTE HAGA

Annonse
Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!