Vannvogna ruller i Norge

Vannvogna ruller i Norge

MERCEDES BRENZ: Det er B-klassen som skal testes ut i Norge, ikke de ombygde A-klassebilene som hittil er kjørt. (Foto: Øivind Skar)

Daimler starter neste år et omfattende testprogram med hydrogendrevne brenselcellebiler. Alt tyder på at ti av dem vil komme til å rulle i Norge.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
10.12.2008 kl 11:25

– Med hjelp fra Hynor og StatoilHydro har vi en god følelse for at vi skal få dette til. Jeg er veldig optimistisk, og vi ser det som stort at Daimler vil langtidsteste så ny teknologi i Norge, sier Johnny Danielsen, direktør for Mercedes-Benz personbiler.

Bilene det dreier seg om, er ti brenselcelledrevne Mercedes B-klasse tanket med hydrogen som energibærer.

De vil ha en rekkevidde opp mot 400 kilometer på hver tanking, og passer således glimrende inn i Hynors hydrogenvei fra Stavanger til Oslo. Denne hydrogenveien er betydelig forsinket, men fullføres trolig i mai neste år.

Målet med hydrogenveien er å åpne for storskala test av miljøvennlige hydrogenbiler på norske veier. Regjeringen bidrar ikke bare med penger til prosjektet, men har også fritatt hydrogenbilene for avgift, og de får kjøre i kollektivfeltet.

Allerede på plass

Tilretteleggingen for hydrogendrift har fått flere bilprodusenter til å vise interesse.

I løpet av neste år ankommer hele 30 Mazda RX8 bygd om til hydrogendrift for et tre år langt testprogram i Norge. Bilene stilles til disposisjon for dem som ønsker å lease dem. Den første bilen er allerede på plass i Stavanger.

I Mazdaen benyttes konvensjonell teknikk. Rotasjonsmotoren under panseret kan kjøres både på bensin og hydrogen.

Størst i verden

Mercedes-Benz tar framdriftsteknologien et langt steg videre i de ombygde B-klassebilene, ved at hydrogen gjennom brenselcellene gjøres om til elektrisk strøm for å drive bilens elektriske motorer.

Mercedes-Benz skal bygge hele 300 brenselcellebiler og blir dermed størst på test av brenselcellebiler i verden. Forsøket går over to år, og – i likhet med Mazdaene – velger Mercedes å lease ut bilene.

Johnny Danielsen antyder at leasingprisen kan bli snaut 10.000 kroner per måned.

– Men det økonomiske rundt de ti brenselcellebilene er langt fra avklart, påpeker han.

Også Honda og General Motors kjører for tiden omfattende forsøk med brenselcellebiler.

Annonse
Se bildet større

BARE VANN: Fremtidens bil slipper kun ut vann hvis den slipper ut noe som helst, slår Ulrich Vollmer hos Daimler fast.

Annonse
Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!