Vant pris for «hemmelig» Nordre Aker-perle

Vant pris for «hemmelig» Nordre Aker-perle

Antonio Abalos Castillo fikk besøk av niesen fra Malaga, og tok niesen med på en av Ruters Uspesifiserte Reiser i juni, til Brekkedammen. FOTO: KATARINA POENSGEN

Kampanjen «Uspesifisert reise», hvor Ruter tok med reisende på overraskelsestur, blant annet til Brekkedammen i Nordre Aker, stakk tirsdag av med Kollektivtrafikkprisen 2015.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
04.11.2015 kl 10:02

OSLO/NORDRE AKER: – Denne utradisjonelle trafikkvekstkampanjen har gitt Ruter positivt image, fått mange ut på reise og på sikt bidratt til økt bruk av kollektivtransport, skriver juryen i sin begrunnelse.

Se bildet større

Siri Brathagen og Annika Mørch Asté i Ruter med prisen. FOTO: TRINE HOLAND/RUTER

Kollektivtrafikkprisen 2015 ble delt ut i forbindelse med Kollektivtrafikkonferansen 2015 tirsdag 3. november.

Fikk flere til å reise kollektivt på fritiden

Juryen mener videre at kampanjen, som har gått de to siste somrene, har synliggjort de mulighetene kollektivtrafikktilbudet gir til å reise til ulike steder i regionen på fritiden. Undersøkelser i etterkant viste at kampanjen økte folks bevissthet om mulighetene for å reise kollektivt til interessante steder i Oslo og Akershus, og én av fem oppga at kampanjen fikk dem til å reise kollektivt til et nytt sted.

– Juryen la vekt på at dette er en kampanje som også kan inspirere til nytenkning i andre områder av landet, har løftet fram positive opplevelser med kollektivtrafikk og har skapt blest om å reise kollektivt på tider når det som regel er ledig kapasitet, heter det i juryens begrunnelse.

Se bildet større

Annika Mørch Asté mottar prisen på Kollektivtrafikkonferansen 3. november fra statssekretær John Ragnar Aarseth i Samferdselsdepartementet. FOTO: TRINE HOLAND/RUTER

LES OGSÅ: Movember: Hvor kjapt kan en vegetarianer spise en hamburger?

Streetfishing i Akerselva

Denne sommeren gikk en av turene til Brekkedammen i Nordre Aker, rett nedenfor Teknisk museum. Der fikk de uvitende reisende, som kun hadde betalt en femmer for reisen, oppleve artisten Truls, og fikk demonstrert «streetfishing», med jungelkast.

– Brekkedammen ble valgt fordi den er ukjent for mange, men en veldig flott og sommerlig destinasjon. Alle de uspesifiserte turene går til og fra en av Ruters 4000 holdeplasser i Oslo og Akershus, sa kommunikasjonsrådgiver Øystein Dahl Johansen i Ruter, etter turen.

Han fortalte da at omlag 500 mennesker deltok på Uspesifisert reise i 2015. I tillegg til Brekkedammen gikk turene i år til Hovedøya, Ekeberg og Vollen i Asker.

LES OGSÅ: Sliten enebolig gikk 6 millioner over takst. Salgssummen ble svimlende høy!

Ønsker reiser for ulike aldersgrupper

Nordre Aker Budstikke var med på turen, og snakket med flere av de spente reisende, som hadde satt seg på den uspesifiserte bussen fra Lillestrøm.

Se bildet større

Martine Warten og Silje Marie Brattball var veldig fornøyde med opplegget. FOTO: KATARINA POENSGEN

– Det var quiz på bussen på vei ned, og så tror jeg vi skal synge «en bussjåfør» på veien tilbake igjen, sa Martine Warten (17) fra Gjerdrum til Nordre Aker Budstikke i juni.

– Et veldig fint opplegg også for barnefamilier og andre som ikke har så mye penger og kan reise overalt, og noe Ruter bør fortsette med i mange år fremover, sa venninnen Silje Marie Brattball (17).

Og jentene hadde en oppfordring til Ruter:

– Neste år kunne de kanskje ha forskjellige turer for forskjellige aldersgrupper, noe eget for barn og ungdom. For det var noen av de aller minste som lagde mye "bråk", men heldigvis ikke på bussen vår, gliste jentene.

LES OM TUREN HER: For en femmer får de bussbillett, lunsj og konsert

Konsert

Det er reklamebyrået McCann som i samarbeid med Ruter har utarbeidet kampanjen.

Årets turer gikk til fire holdeplasser i Oslo og Akershus hvor en kjent norsk musikere holdt en overraskelseskonsert. I tillegg til Truls ved Brekkedammen, fikk de reisende i år var blant annet oppleve Lars Lillo-Stenberg, Ingrid Olava og Siri Nilsen.

– Det er veldig hyggelig at Uspesifiserte reiser blir lagt merke til av andre og er et konsept som inspirerer flere til å reise kollektivt til steder sin ligger i nærheten av noen av 4000 holdeplassene vi har i Oslo og Akershus, sier Yvonne Waage, markedskonsulent i Ruter, i en pressemelding.

LES OGSÅ:

Nye Nordre Aker Budstikke

I 2015 er Nordre Aker Budstikke relansert som ny, ren nettavis på nab.no.

Hold deg oppdatert ved å melde deg på vårt nye, gratis nyhetsbrev!
Leser du på mobil? Meld deg på ved å sende e-post!

Annonse
Annonse
Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!