Var med på jomfrutur med de rosa bussene. Så fikk Sissel beskjed om at hun bor for langt unna

Var med på jomfrutur med de rosa bussene. Så fikk Sissel beskjed om at hun bor for langt unna

De rosa bussene i pilotprosjektet Ruter Aldersvennlig transport i Nordre Aker, henter dem på 67+ på døra. Det ble også Sissel Sypriansen da bussene kjørte sin første tur 4. september. Men nå bor hun for langt unna. FOTO: KARL ANDREAS KJELSTRUP / PRIVAT

Stor skuffelse blant seniorer i Marka. De får likevel ikke benytte seg av det nye dør-til-dør-reisetilbudet i pilotprosjektet Ruter Aldersvennlig transport.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
15.11.2017 kl 10:20

SØRBRÅTEN: 4. september i år lanserte Bydel Nordre Aker – i samarbeid med byrådsavdelingene for eldre, helse og sosiale tjenester, og miljø- og samferdsel, og Ruter – pilotprosjektet Ruter Aldersvennlig transport. Et transporttilbud til bydelens innbyggere på 67+.

Bare fryd

De to (bringebær)rosa bussene kan bestilles via telefon eller app, inntil én time før avreise. De reisende blir hentet og kjørt fra dør til dør innenfor Bydel Nordre Akers grenser (Storosenteret er også "innafor", selv om det strengt tatt ligger i Bydel Sagene).

Pris? En vanlig Ruter-billett (honnør i dette tilfellet), og den reisende kan ha med en venn, uavhengig av dennes alder.

Genialt? Ja! var dommen da oppstarten ble markert med fest og taler på Ullevål Hageby seniorsenter i september, med bydelspolitikere og -ledelse, to byråder og Ruter-sjefen tilstede.

Se bildet større

Ruter-sjef Bernt Reitan Jenssen. FOTO: KARL ANDREAS KJELSTRUP

Så fleksibel er løsningen, at Ruter-sjef Bernt Reitan Jenssen og miljø- og samferdselsbyråd Lan Marie Berg med et nikk over bordet avgjorde at de reisende også kan ta rosabussene til Ullevål sykehus (som ligger i Bydel St. Hanshaugen) når de har legetimer der.

Nordre Aker Budstikke var med på jomfruturen til piloten: Fremtidens transportløsning kommer først til de eldre

Var med på festen, får ikke kjøre likevel

Se bildet større

Eldrebyråd Inga Marte Thorkildsen og samferdselbyråd Lan Marie Berg sammen med Aud Hansine Tønnesen og Kari Storveen, etter jomfruturen 4. september. FOTO: KARL ANDREAS KJELSTRUP

Med på festen denne septemberformiddagen var seniorer fra hele bydelen, som hadde fått bli med på de aller første turene med rosabussene. Inkludert Marka-beboere fra Sørbråten i Maridalen. Denne delen av «Marka» ligger administrativt under Bydel Nordre Aker, og beboerne her er dermed bydelsboere som hvem som helst andre.

– Jomfruturen gikk til Marka, og vi ble veldig fornøyde for å få et tilbud som kunne hjelpe oss å komme oss lettere til byen og eventuelt delta i andre tilbud som bydelen har, sier Sissel Sypriansen til Nordre Aker Budstikke. Hun bor på Movatn ved Sørbråten i Maridalen.

Men så skar det seg.

– Da vi ville prøve tilbudet, fikk vi problemer, fordi Ruter ikke fant oss på kartet, forteller hun.

Forklaringen hun fikk fra Ruter var at Marka ikke inkluderes i piloten, likevel.

For lang tid

– Ruters argument er at tilbud opp til oss vil ta så lang tid at de ikke greier å gi et forutsigbart og pålitelig tilbud hverken til beboerne i Marka eller de øvrige innbyggerne i bydelen, sier Sypriansen oppgitt, og legger til:

– Det vil si at vi også går glipp av flere tilbud bydelen har. Å kalle seg alders- og demensvennlig bydel, når en stor del av oss, og spesielt vi som har dårligst transporttilbud fra før, blir holdt utenfor, er veldig uheldig.

Rosabussene kjører dermed til Brekke, men ikke lenger, ifølge informasjonen Sypriansen har fått.

Se bildet større

Kartet over Bydel Nordre Aker. Marka er ikke med, men hører likevel administrativt til bydelen.

– Ønsket med bussen er jo også at de som bor i Bydel Nordre Aker og som er brukere av vårt eldresenter, kan bruke bussen. Men det er jo veldig langt å gå fra Brekke til Maridalen velhus, legger hun til.

Beboerne i Maridalen ble informert om endringen i piloten på eldresenteret 1. november.

– De sa at de var villige til å kanskje å se på alternativer, noe vi ikke er fornøyde med, da dette virket noe vagt. Samt at vi mener at prosjektet med de rosa bussene i en evaluering eventuelt ikke vil bli korrekt, sier Sypriansen.

Bydelen: Se på alternativer

Se bildet større

Prosjektleder Heidi Karsrud Nordal. FOTO: KARL ANDREAS KJELSTRUP

Det var prosjektleder for Alders- og demensvennlig by i Nordre Aker, og pådriver for busstilbudet, Heidi Karsrud Nordal, som møtte de skuffede beboerne i Maridalen 1. november. Hun er enig i at situasjonen ble flokete, og bekrefter at bydelen ønsker å finne en alternativ løsning.

– Ja, Maridalen var med på jomfruturen, og marka var inkludert i piloten fra starten av. Den største skuffelsen er nok hos folka i Maridalen/Sørbråten, da de har langt å gå fra holdeplassene til 51-bussen. De har dog togmuligheter fra Snippen og/eller Movatn, men bakkene er bratte, sier Nordal.

Ifølge tall fra Marka mobile eldresenter er det 30-35 personer som er bosatt i Maridalen som ville kvalifisert til bruk av tilbudet med de rosa bussene.

Ruter: Måtte justere

– Hvorfor ble delen av Marka som administreres av Nordre Aker tatt ut av piloten etter at personer fra disse områdene fikk være med ved lansering?

Se bildet større

Sofie Bruun, kommunikasjonssjef i Ruter. FOTO: RUTER

– Etter at piloten startet opp, besluttet Ruter sammen med bydelen at det var nødvendig å justere forsøksordningen slik at Aldersvennlig transport ikke omfatter denne geografiske delen av bydelen, sier kommunikasjonssjef Sofie Bruun i Ruter.

– Bakgrunnen for dette var at vi så at kjøretidene opp og ned ble så lange, at det ikke lenger var mulig å gi et forutsigbart tilbud til de innbyggerne som bor i den delen av bydel Nordre Aker som ikke omfatter Marka.

Hun sier både Ruter og bydelen godt forstår at innbyggerne i Marka er skuffet over ikke å være omfattet av piloten.

– Hva slags kommunikasjonstilbud blir gitt til eldre i disse områdene nå som de ikke får benytte seg av de rosa bussene?

– I Marka finnes det både tog og busslinjer, men siden dette området ikke er tett bebygget, er også det ordinære kollektivtilbudet sparsomt. Bydelen har tett og god dialog med eldre innbyggere i dette området, og arbeider nå for å se om det finnes løsninger for for eksempel samkjøring til eldresenteret og andre arrangementer, sier Bruun.

At enkelte beboere først fant ut at de ikke lenger var med i piloten da de ringte bussen og ikke ble funnet på kartet, beklager hun.

– Både Ruter og bydelen beklager om informasjonen ikke har kommet tidlig nok, og at den elektroniske appen ikke fungerte optimalt i starten. Piloten vil også evalueres, og det vil da være naturlig å se på mulighetene for å inkludere denne delen av bydelen i en utvidelsesprosess, sier Bruun.

Ifølge Google Maps er det omlag 10,5 kilometer fra Brekkekrysset, som er grensen for hvor Ruter Aldersvennlig transport kjører til, og inn til Movatn. Ifølge kartet tar det cirka 18 minutter å kjøre denne strekningen én vei.

Bydelen og Ruter mener tilbudet så langt har vært en suksess. I oktober ble det foretatt 460 turer med rosabussene, der toppen har vært 32 reiser på en dag. Det opplyses likevel at det er god kapasitet til flere reisende.

LES OGSÅ:

Meld deg på nyhetsbrev!

Få ukens nyheter oppsummert i et nyhetsbrev fra Nordre Aker Budstikke. Det er gratis, og du melder deg på her!

ANNONSE
Annonse
ANNONSE
Annonse