Varslings-ordning etablert

I forrige uke ble Oslo kommunes sentrale varslingsordning mot korrupsjon, misligheter og svindel etablert.

Tekst:

Publisert:

Oslo: - Kommunen både kan og vil rydde opp i uønskede forhold, sier byrådsleder Erling Lae i en pressemelding.

I tillegg til den sentrale varslingsordningen, blir det mulig å varsle til alle etater, kommunale foretak og bydeler. Oslo kommune er tidligst ute av alle landets kommuner med å etablere en slik omfattende varslingsordning.

- Kommunen oppfordrer både tjenestebrukere, leverandører, publikum og ansatte om å sette seg inn i varslingsordningene, og å bruke dem hvis de mener det er nødvendig, sier Lae.

Som varsler kan man være trygg enten man oppgir navn eller velger å være anonym. Kommunen har også etablert et vern for dem som varselet angår.

- Det er viktig å huske på at man fremdeles kan klage på vedtak som kommunen gjør, uavhengig av varslingsordningen(e), sier byrådsleder Lae.

Det kan varsles på flere måter til kommunen: Ved å gå inn på www.oslo.kommune.no/varsling kan man bruke et elektronisk skjema som gir veiledning under utfylling. Av sikkerhetsgrunner ønsker kommunen at det ikke brukes e-post ved varsling. Det er opprettet et eget sentralt varslingsnummer: 800 82 775. Varslingsmottaket er betjent 09.00 – 15.30, mandag til fredag. Faksnummeret til varslingsmottaket er 22 11 07 71. Brev kan sendes til: Varslingsmottaket i Oslo kommune v/ Advokatfirmaet Raugland AS, Hausmanns gate 17, 0182 OSLO Den sentrale varslingsordningen er organisert slik at en ekstern aktør vil ta imot varslene og registrere dem før videresending til Seksjon for internrevisjon i Byrådslederens avdeling. Deretter vil Seksjon for internrevisjon forberede sakene for en beslutningsgruppe av kommunaldirektører, som avgjør hvordan varselet skal håndteres.

Annonse
Annonse
Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!