– Vask bilen din ofte

– Vask bilen din ofte

STEAM: Du bør helst høytrykkspyle bilen før du går på med såpe og vann. Bruk vanlig bilshampo til vask.

Vask bilen ofte, det lønner seg. Men tenk deg nøye om før du bruker høytrykkspyleren i motorrommet.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
16.05.2008 kl 09:05

– Bilens verdi faller hele tiden. Steinsprutskader, veisalt og søle setter sine spor. Ved egen innsats og enkel investering kan du selv gjøre noe for at verditapet blir så lite som mulig, sier Jan Ivar Engebretsen, kommunikasjonsrådgiver i NAF.

– Jeg vasker bilen min utvendig hver uke og tar den innvendig annenhver uke, sier Gregor Dauksza, men innrømmer at han det neppe finnes mange her til lands med samme vaskeiver.

– Jo oftere du vasker bilen, desto mindre arbeid er det hver gang. Drøyer det lenge mellom hver gang, må du kanskje oppsøke oss for å få lakken fin og blank igjen, smiler Dauksza, som er arbeidsleder på Oslo Produksjon & Tjenester AS. OPT er et arbeidsmarkedstiltak, og har flere års erfaring i profesjonell bilpleie og lakk-konservering.

– Jevnlig vask av bilen er en god investering med tanke på holdbarhet og salgsverdi.

Ikke motorrommet

Det finnes imidlertid ingen snarveier dersom du skal gjøre det selv.

– En grunnregel er at du må bruke tid. Og bruk aldri svamp på tør bil. Helst bør bilen steames før den vaskes med såpe og vann, slik at hardtsittende møkk blir spylt bort. Har du ikke egen høytrykkspyler, koster det sjelden mer enn 20 kroner å få høytrykkspylt bilen på en selvvask hos en bensinstasjon, forteller Dauksza.

En annen gyllen regel er å aldri vaske bilen i solen. Det tørker ut såpen og får polishen til å brenne seg fast i lakken. Husk å bruke svampen ovenfra og ned. Aldri motsatt. Bilen må være helt ren før du legger på polish.

– Er den ikke ren, risikerer du å lage riper med poleringskluten eller svampen, forteller Dauksza.

Tenk deg også nøye om før du går løs på motorrommet med høytrykkspyler.

– Eier du en moderne bensinbil, så la verkstedet ta motorvasken i forbindelse med service. Jeg vil ikke anbefale noen å gjøre det selv. Man risikerer å ødelegge elektronikken. Har du en gammel bil eller en dieselbil, kan du bruke høytrykkspyleren i motorrommet, men vær forsiktig, Ikke spyl rett på elektriske ledning og koblinger, sier Dauksza.

Trussel fra oven

Noe av det verste billlakken kan utsettes for er fugleskitt. Blir skitten liggende på lakken, vil den etter kort tid etse seg inne i lakken og danne varige skader.

– Får du fugleskitt på lakken, så fjern den med engang. Den fjernes lett med kaldt vann, opplyser Dauksza.

Insekter er også en utfordring. De består hovedsaklig av proteiner og blod, som kan være vanskelige å løse opp med vanlige kjemikalier.

– Legger du ut på biltur i Europa, bør bilen ideelt sett spyles jevnlig for å få av insektsrester. Får de døde insektene sitte på lakken hele sommerferien, er risikoen stor for varige skader på lakken, sier Dauksza.

Velg grått

Setene bør også vaskes en gang i blant, men husk at de må få tørke skikkelig etter vask ellers kan det oppstå jordslag og mugglukt.

– Er det skinninteriør i bilen, så bør det impregneres jevnlig. Merker du at skinnet begynner å bli tørt, så ta en impregnering. Da unngår du sprekker i skinnet der skitten får feste seg. Det ser ikke bra ut, særlig ikke på lyst skinn som er så populært nå, forteller Dauksza.

– Husk at møkka synes best på svartlakkert bil med lyst skinninteriør, sier vaskeeksperten

– Hater du å vaske bilen, bør du derfor velge sølvgrå bil. Med grått interiør.

Annonse
Se bildet større

PROFF: Bruk gjerne avfettingsvæske, som vaskeproff Tom Andersen, men les veiledningen nøye.

Se bildet større

BESKYTTER: - Polering; beskytter lakken og gir glans, forteller Thomas Stepniqk hos OPT.

Se bildet større

VASK: - La setene tørke sikkelig etter vask. Da unngår du muligheten for mugglukt, forteller Harald Eika hos OPT.

Se bildet større

VASK: – Vask og støvsug bilen ofte, anbefaler bilpleie-ekspert Gregor Dauksza.

Annonse
Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!