Velykket vurdering

Velykket vurdering

5. klassingene Celina Hilde, Martin Lindheim Sandbråten, Pietro Lapolla, Jens Fixdal, Gyda Helland Hansen og Andrea Lorenzen fra Kringsjå på elevseminar.

Egenvurdering, kameratvurdering og lærervurdering har gjort Kringsjå- elevene mer målbevisste i forhold til sin egen læring.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
20.02.2008 kl 13:46

HELSFYR/KRINGSJÅ: 12. februar sitter seks 5. klassinger fra Kringsjå på rekke i et rom som stadig fylles opp av mennesker.

220 elever og lærere fra hele Oslo er samlet i Utdanningsetatens lokaler i Strømsveien – 60 av dem skal høre på hva 10-åringene har å fortelle om prosjektet "Vurdering for læring", der Kringsjå er en av ti pilotskoler. Journalister og lærere svermer rundt de seks 10-åringene, som ikke ser ut til å ha nevneverdig problemer med nervene rett før de skal på scenen.

– Vi vet jo så godt hva vi skal gjøre, sier de.

Visjon for læring– Dette er vår visjon. Det er sånn vi vil ha det på Kringsjå, sier Gyda Helland Hansen (10) og peker på det store lerretet bak seg, med bilde av en stor sirkel. I midten er det tegenet et stort hjerte fylt med elever. Rundt dem suser fotballer, pc'er, en tavle og uteleker.

Pilotskole

Kringsjå skole ble med i vurderingsprosjektet i 2006.

– Det er kjempeflott for skolen å være med på dette prosjektet, sier rektor Lillan Wittenberg.

– Dette er noe som vi kan samles om, og som gjennomsyrer alt vi gjør. Vi ser at elevene er mer reflekterte og bevisste sitt eget ståsted. Det er viktig for egenutvikling og læring. sier hun.

Sammen med Marianne Gromstad og Mia Erlandsen, prosjektledere for "Vurdering for læring" på Kringsjå, er Wittenberg stolt av tiåringenes prestasjoner. Etter presentasjonen deles salen inn i grupper, der Kringsjå-elevene er veiledere – de noterer flittig og svarer på spørsmål fra fremmede elever og lærere.

– Ikke bare lærer elevene mer når de får et mer aktivt forhold til hva de skal lære og vet hva de måles etter. De blir også tryggere på seg selv. De har dette under huden og har ikke problemer med å stå foran en slik stor forsamling, sier Wittenberg fornøyd. Hun har bare positive erfaringer med at elevene også får vurdere og backe opp klassekameratene sine.

– Jeg tenker på meg selv da jeg var på den alderen. Jeg turte knapt å se på læreren, humrer Gromstad.

Fredagssjekken

Kringsjå-elevene har en generell målplan i alle fag, delt inn etter uker, men som går over et halvt år, i tillegg til personlige mål på ting de føler de trenger mer hjelp til.

– Vi har en test på fredag, "fredagssjekken" der vi krysser av på de målene vi har nådd, og blir testet i det vi har lært, sier Pietro Lapolla (10).

Testen skal signeres av eleven selv, læreren og foreldrene.

Gir økt læring

Trude Slemmen, fagkonsulenten i Utdanningsetaten, forteller at skriftlig vurdering har vært obligatorisk på barnetrinnet i Oslo siden høsten 2007. Prosjektet har hentet inspirert fra Canada og Storbritannia, og flere av lærerne på de aktuelle skolene har vært på studieturer i utlandet for å lære om vurdering.

– Forskning fra England viser at aktiv egenvurdering kan bidra til økt læring. Vi ser også på samlinger som dette at elevene som har deltatt i prosjektet er utrolig flinke til å stille spørsmål og er mer bevisste enn de andre elevene, sier Slemmen.

"Vurdering for læring" skal nå utvides til ungdomstrinnet og videregående opplæring. Skolene som deltar blir fulgt opp med samlinger to-tre ganger i året.

– Det gikk ganske greit syns jeg. Vi fikk sagt alt vi skulle, sier Pietro og Martin Lindheim Sandbråten (1o) når seansen er over.

Annonse
Annonse
Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!