Aufrecht Melcher Grosaspach:

Vi har besøkt AMG-fabrikken

Vi har besøkt AMG-fabrikken

AMG: Hjemme hos drømmefabrikken.

Kunstnere signerer alltid sine verk. Siden motorene i AMGs biler er å oppfatte som kunstverk, signerer mekanikerne som egenhendig setter dem sammen for hånd det ferdige verket.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
20.05.2009 kl 13:20

STUTTGART: Vi befinner oss øst for Los Angeles og nærmer oss et Palm Springs badet i solnedgangen samtidig som trafikken kryper langsomt i motorveiens høyre felt. Vi kaster et blikk i speilet, vipper ut i femte felt og legger pedalen flat.

1000 Nm og 612 hk tar tak under det lange panseret på vår Mercedes SL 65 AMG. Etter et par håndfulle sekunder bikker nåla 280 km/t og de digre vindmøllene langs veien antar plutselig form som stakittgjerde. Dette var i fjor.

Ett år senere befinner vi oss på motorveien syd for Stuttgart

— på vei mot München

— og på vei fra AMG. Ingen fartsbegrensning, tre felter og forholdsvis beskjeden trafikk.

SL har vi byttet ut med komfortmaskinen CL med skinn så langt øyet rekker og 63 AMG-emblem på hekken hvilket betyr V8 og 525 hk.

Lyd verd millionen

Bare lyden er verd avgiften på 1,3 millioner kroner, som utgjør halve bilens utsalgspris i Norge. 225 km/t ligger greit inne før en VW Transporter hindrer oss i videre framrykking. I bakhodet summer tanken om at nok en grei dag på jobben nærmer seg en ende...

Det handler om ytelser

— og nytelser. AMGs grunnfilosofi står strevet i hodet på alle de 900 ansatte for at eiere av deres biler skal vite at de ratter noe helt spesielt skapt av mennesker med kjærlighet til det ypperste innen teknologi.

— Alex Weber sier det så sterkt:

— Kjørt på vanlig måte vil en motor fra AMG holde like lenge som Mercedes egne motorer

— selv om de yter det dobbelte.

Vi står og titter inn gjennom en tykt glass på AMG-fabrikken i utkanten av Stuttgart. På baksiden står en motor i benk og presses til det ytterste. Den arbeider så hardt at turboene er helt rødglødende.

Etter hvert blir også eksosmanifolene røde og dernest et par meter av eksosrørene. Men dette er bare hverdagen for AMGs motorer.

Håndbygde motorer

AMG produserer 20.000 biler i året og over 40 prosent av dem eksporteres til USA. Produksjonen skjer i hovedsak hos moderselskapet, i fabrikkanleggene til Mercedes-Benz.

Men motorene tar AMG seg av selv. Hver motor settes sammen manuelt. En mekaniker for hver motor. Etter tre timer er mekanikeren ferdig, motoren startes og signaturplaten settes på plass oppe på motoren, godt synlig for eieren.

De 12-sylindrede motorene og SLR-motorene kjøres for sikkerhets skyld halvannen time i testbenk.

Kunden kjenner således navnet på mekanikeren som satte sammen motoren og kan sende vedkommende julekort siden alt fungerer som det skal. Likevel kan ikke kunder å bestille motorer fra navngitte motorbyggere.

— Nei, nettopp logistikken på fabrikken hindrer oss i å yte slik service, sier Weber.

AMG handler ikke lenger om tuning slik det var ved oppstarten i 1967, men om sjel og ytelser. Bilene har sitt klare særpreg i forhold til standardutgavene fra Mercedes, og AMG er med i utviklingen helt fra hver enkelt ny modell skapes.

Kunnskap fra racing

— AMG har alltid vært involvert i racing, og vi henter våre kunnskaper fra løpserfaring. Med 900 ansatte har etterhvert AMG vokst seg så store at deres produkter fra C-klassen og oppover i hovedsak regnes som hyllevare.

Men ikke alle kundene vil ha det slik. Black Series hører inn under AMGs egen produksjon med ditto prisnivå. Deretter følger skreddersøm.

Legg 25.000 euro (220.000 kroner) på bordet og AMG plukker bilen fra hverandre, lakkerer den i yndlingsfargen din og setter alt pent sammen igjen.

En kunde i Midt-Østen forlangte eksteriørfarge som skiftet med lyset, seks eksosrør og lyseblått skinninteriør! Med basispris på 220.000 euro (1,9 millioner kroner) havnet bilen nærmere tre millioner før kunden var fornøyd

— alt naturligvis før eventuelle avgifter.

Finanskrise?

AMG kan også tilby forlenget utgave av Mercedes G-klasse, en ørkentraver i 30 år. Det startet med at kunden forlangte bilen med 507 hk forlenget med snaue meteren, men ikke for å få plass til en ekstra seterekke.

Nei, kunden hadde mer lyst på massasjebaksetet fra Maybach 62

— og fikk naturligvis det. Så lenge kunden betaler, bygger AMG det meste.

— Slikt lever vi også av, forsikrer Weber.

— Har finanskrisen påvirket salget?

— Ikke i nevneverdig grad så langt. Våre kunder har penger nok til ikke å la finanskrisen påvirke bilvalget.

Sjeldenhet i Norge

AMG-varianter av Mercedes er heller sjelden vare på norske veier. Det norske avgiftssystemet setter en effektiv stopper for bilene hvis avgift som oftest utgjør halve bilprisen eller mer. Trekker man inn momsen, går to tredeler av salgsprisen rett i statskassa.

Det er årsaken til at kun 67 nye biler med AMG-emblem i hekken er importert til Norge de siste ti årene, opplyser informasjonssjef Hanne Werner Nilsson hos Mercedes-importør Bertel O. Steen.

I tillegg viser tall fra Opplysningsrådet for Veitrafikken at 96 biler også har funnet veien over den norske grensen som bruktimporterte.

Mest ML

— ML står øverst på den norske AMG-listen med totalt 28 nye eksemplarer. Bare i 2006 importerte og solgte vi 13 ML, sier Nilsson. Dernest følger SL med 16 biler.

Men har du ikke råd til AMG

— den rimeligste koster litt over 1,3 millioner kroner

— kan du jo kjøpe en vanlig Mercedes med AMG-styling.

— Salget av slike pakker har eksplodert. I perioden fra 2007 og fram til nå solgte vi 573 biler med AMG-styling og en firedel av alle nye C-klasse biler vi solgte i fjor var AMG-stylet. Pakken koster rundt 30.000 kroner, sier Hanne Werner Nilsson.

AMG-priser i Norge

Biltype

HK

Pris

Avgift

C 63 AMG

457 hk

1.602.700

1.031.297

C 63 AMG stv

374 hk

1.653.400

1.060.345

SLK 55 AMG

360 hk

1.344.600

737.757

E 63 AMG stv

514 hk

2.121.700

1.247.779

CLS 63 AMG

514 hk

2.176.500

1.238.896

S 63 AMG

525 hk

2.510.100

1.314.449

S 63 AMG lang

612 hk

3.384.000

1.519.898

CL 63 AMG

525 hk

2.618.000

1.317.113

CL 65 AMG

612 hk

3.405.000

1.514.569

SL 63 AMG

525 hk

2.529.000

1.234.183

SL 65 AMG

612 hk

3.430.000

1.510.750

ML 63 AMG

510 hk

2.378.000

1.420.381

SLR McLaren

626 hk

5.610.300

1.449.832

Tillegg for frakt og leveringsomkostninger.

Annonse
Se bildet større

SLR: AMG bygger også motorene til SLR. Legg merke til mekanikerens navneplate.

Se bildet større

TEST: Her spennes kundene fast og sendes ut med en testsjåfør så de skal få kjenne hva bilen yter.

Se bildet større

BLACK AND WHITE: Spesiallakkert Black Series til venstre og bilen som skifter farge etter lyset og med lyseblått skinninteriør.

Se bildet større

LANG: En G-klasse forlenget med nesten en meter gir god bakseteplass.

Se bildet større

SLK: Billigste AMG i Norge, koster rett over 1,3 mill

Se bildet større

POPULÆR: ML er AMGs mest solgte bil i Norge.

Se bildet større

SL: Kanskje den lekreste bilen til Mercedes/AMG.

Se bildet større

I USA: Er herlig bil med farlige ytelser.

Se bildet større

FETE SAKER: AMG - Det handler om ytelser – og nytelser.

Annonse
Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!