Rapport fra et baksete:

Vi har kjørt nye E-klasse

E-klasse er mer komfortabel enn noensinne.

Her jeg sitter i baksetet på landets mest populære drosjebil, er det bare å slå fast at stjerna på panseret fortsatt befinner seg minst en halv million kroner unna.

Nordre Aker Budstikke
Nordre Aker Budstikke

Publisert:

Sist oppdatert: 20.03.2009 kl 10:10

Komfort, og atter komfort. Det er hva som gjelder for den nye E-klassen, og det er her i baksetet jeg – og svært mange andre nordmenn – kommer til å tilbringe mest tid i denne bilen de kommende årene – som taxipassasjerer.

Selv med begynnerpris på 220 CDI (170 hk) 22.000 kroner under utgående modell, koster bilen fortsatt 499.900 kroner. Det er naturligvis ikke rimelig, men samtidig ikke dyrere enn at en rekke nordmenn både kan – og vil – ta seg råd til å kjøpe bilen – antydningsvis 700 i kriseåret 2009.

– Når du først har satt deg inn den nye E-klassen, glemmer du finanskrisen, understreker personbildirektør Johnny Danielsen hos den norske Mercedes-importøren!

Venter på 200 CDI

Om du savner det rimelige alternativet i form av 200 CDI, så kommer den mot slutten av sommeren, men Danielsen har ennå ikke klart å overbevise Mercedes-folkene i Stuttgart om at bilen må ned mot BMW pris for å være konkurransedyktig – og da snakker vi om 450.000 kroner.

Audi priser innstegsmodellen i A6-serien rett under 420.000 kroner – og den er like motorsterk og har samme lave utslipp (139 gram CO2) som Mercedes E200 CDI.

Mer komfort - mindre støy

Fortsatt er E-klassen til Mercedes den mest foretrukne taxibilen i Norge. Rundt en tredel av alle som handler ny taxi ender med en Mercedes, og de fleste skal selvfølgelig ha E-klassen.

Så her sitter jeg som en av de første passasjerene i et baksete mer komfortabelt enn noen E-klasse tidligere, og med et lavere støynivå enn på tidligere modeller.

Bilen er kompakt og støysvak, men siden jeg hører både motoren og hjulstøyen på dårlig asfalt, er det bare å slå fast at intet er perfekt.

Selv ikke Mercedes, selv om personbildirektør Danielsen ikke kan få understreket nok at deres nye E-klasse skal være klasseledende på teknologi og komfort: Das Beste oder nichts, var Gottlies Daimlers slagord.

Neste gang er BMWs nye 5-serie best, så følger Audi A6 – og slik går verden framover.

0,53 liter på mila

Så jeg flytter fram i førersetet, og drar bilen over 200 km/t på en kontinental motorvei, bare for å få slått fast at E-klassen ikke er i nærheten av kjøreopplevelsen jeg nylig hadde i Ford Focus RS, og at Mercedes fortsatt dyrker komforten. For det går naturligvis helt greit, og bilen ruller utrolig lett.

Så lett ruller den – vi kjører 220 CDI – at forbruket under EU-definert kjøresyklus ligger på 0,53 liter per mil som gir et utslipp på 139 gram CO2 per km, hvilket er svært bra for en såpass stor og tung bil med 170 hk under panseret.

Klasseledende sikkerhet

Og med panser som stikkord beveger vi oss over på temaet sikkerhet, hvor Mercedes sier at de også skal være klasseledende med E-klassen.

For om du er så uheldig å kjøre på noen med denne bilen, løfter panseret seg rundt 10 cm i bakkant for å gi den påkjørte en mykere landing. Selve utløsermekanismen er naturligvis selvreparerende.

Dette er ellers hva E-klassen har under panseret:

Diesel:

E 200 CDI

E 220 CDI

E 250 CDI

E 350 CDI

Effekt

2,2 l/136 hk

2,2 l/170 hk

2,2 l/204 hk

3,0 l/231 hk

Moment

360 Nm

400 Nm

500 Nm

540 Nm

CO2 g/km

139 g

139 g

139

179 g

0-100 km/t

10,7 sek

9,0 sek

8,2 sek

6,9 sek

Toppfart

215 km/t

231 km/t

242 km/t

248 km/t

Pris

Ikke klar

499.900,-

639.500,-

755.500,-

Alle dieselutgavene har BlueEFFICIENCY og partikkelfilter

Bensin:

E 200 CGI

E 250 CGI

E 350 CGI

E 500

Effekt

1,8 l/184 hk

2,8 l/204 hk

3,5 l/292 hk

5,4 l/388 hk

Moment

270 Nm

310 Nm

365 Nm

530 Nm

CO2 g/km

159 g

174 g

199

256 g

0-100 km/t

8,7 sek

7,9 sek

6,3 sek

5,2 sek

Toppfart

235 km/t

245 km/t

250 km/t

250 km/t

Pris

Ikke klar

636.100,-

908.900,-

1.344.800,-

200 CDI kommer først etter sommerferien og er derfor ikke prisfastsatt. Det er heller ikke prisene på E350 BlueTEC, E350 4-Matic, E200 CGI, E350 4-Matic, E500 4-Matic og E63 AMG.

Stasjonsvogn til jul

Ny E-klasse, 4,87 meter lang og foreløpig bare tilgjengelig som sedan inntil stasjonsvogna dukker opp som julegave i desember, kan proppes med alt underleverandørene har funnet opp av sikkerhetsutstyr de siste årene:

Smørbrødlisten:

  • Varsling om sjåføren er i ferd med å sovne bak rattet (standard).
  • Umotivert drifting over kjørefeltlinjer.
  • Biler i speilenes blindsoner.
  • Konstantfartsholder med radarstyring som virker ned til null kilometer og derfor kan brukes i køkjøring.
  • Aktive bremser som reduserer farten tideler før det smeller om du skulle være så uheldig å kjøre på bilen foran.
  • Avansert lys som blender ned automatisk.
  • 9 kollisjonsputer (standard).
  • Hodestøtter som spretter opp og fram ved påkjørsel bakfra (standard).
  • Nattsynkamera som «ser» det usynlige på veien.
  • Kamera som leser fartsskiltene og viser dem på instrumentpanelet.
  • Parkeringshjelp som gjør selve parkeringen enklere.
  • Justerbare støtdempere (standard).
  • Luftfjæring.
  • Multikonturseter med både kjøring og massasje.
  • Firehjulsdrift.
  • Direktestyring.

    Automatgir

    Har vi tatt pusten fra deg nå? Greia er at mye av dette dessverre koster ekstra, men så er det jo slik at Mercedes E-klasse – i likhet med de fleste andre premiumbiler – har julegavelang optionliste.

– I gjennomsnitt utgjør ekstrautstyret 20 – 30 prosent av totalprisen på en Mercedes, legger Johnny Danielsen til og at prosentsatsen fort kan omregnes til 100.000 – 150.000 kroner.

Dessuten velger 98-99 prosent av E-klassekundene biler med automatgir. En Mercedes på denne nivået med manuelt gir lar seg knapt omsette på bruktmarkedet.

Stjernen panseret

E-klasse appellerer til konservative kunder som har levd en stund. Ser man eksempelvis på C-klassen har de sportslige utgavene stjerna flyttet ned i grillen.

Men det våget ikke Mercedes på E-klassen. Der står symbolet på kvalitet tilbake til 1886 godt plantet på selve panseret selv om de runde lyktene nå er borte og erstattet av fire kantede pluss ekstra LED signallys á la Audi.

Personvern og datalagring

Lagring og logging av data

Ved å besøke dette nettstedet lagres noen tekniske data om din internettforbindelse og nettleser. Disse data kan kategoriseres som følger:

Informasjonskapsler

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

Vis mer info

Teknisk info

Når du besøker et nettsted vil webserveren logge noe teknisk info som din IP-adresse, hvilken nettleser du bruker og tidspunktet for hver gang du forespør data fra serveren, altså når du klikker på en intern lenke og laster en ny nettside eller tilhørende data som skrifttyper, bilder, ulike script som kreves for at nettsiden skal fungere.

Disse dataene spares bare en viss tidsperiode for å kunne utføre feilsøking og feilretting i systemene, og deles aldri med avisens ansatte eller tredjepart.

Brukerinformasjon

Vi lagrer noe informasjon om deg som bruker. På dette nettstedet lagres ingen sensitiv informasjon, men enkel kontaktinformasjon som du gir fra deg når du oppretter en brukeronto eller kjøper tjenester i nettavisen vil lagres i våre databaser. Dette er nødvendig for å kunne levere tjenestene til deg. Disse dataene slettes når du sletter din brukerkonto.

Hvem lagrer vi data om?

Vanlige besøkende/lesere:

Hvis du besøker dette nettstedet uten å ha registrert en brukerkonto eller abonnement, lagres følgende data om deg:

Innloggede brukere og abonnenter:

Hvis du velger å opprette en brukerkonto og/eller abonnement på nettavisen, vil også følgende informasjon lagres om deg:

NB: Etter at data er slettet vil de likevel kunne spares i inntil 180 dager i backuper. Backuper lagres med høy sikkerhet og begrenset tilgang, og er nødvendig for å kunne drive feilsøking og ivareta brukerenes og datasystemenet sikkerhet.

Dine rettigheter:

Som bruker av dette nettstedet kan du kontakte avisen for å få dine data utlevert og/eller slettet.

Har du en brukerkonto/abonnement, kan du logge inn i din brukerprofil og laste ned dine lagrede data, samt slette din brukerkonto og tilhørende data når som helst.

Du kan også slette alle lokale data i din nettleser. Fremgangsmåten for dette varierer mellom ulike nettlesere og enheter.

Anbefaling: Ved å benytte deg av EU-tjenesten YourOnlineChoices.com kan du selv til en viss grad styre hvordan ulike annonseleverandører sporer deg, samt lese mange gode tips til hvordan du kan beskytte deg selv. Åpne YourOnlineChoices.com i et nytt vindu.

NB: Enkelte systemkritiske data som finnes i for eksempel webserverens logger vil ikke kunne slettes på forespørsel, men disse slettes automatisk etter kort tid iht informasjonen ovenfor.


Hvis du trykker AVVIS vil ingen informasjonskapsler lagres i din nettleser og ingen data om deg logges i våre databaser. Det betyr også at vi ikke kan vite om du har godkjent eller ikke, slik at du vil se denne advarselen på hver side du besøker. Teknisk informasjon (webserverlogger) vil likevel lagre din IP-adresse og nettleserinformasjon, men dise slettes fortløpende som beskrever ovenfor.

Vi tar ditt personvern på alvor

Ved å besøke dette nettstedet vil noen data bli lagret. Dette er informasjon som er nødvendig for å kunne tilby tjenesten til deg.

Vi lagrer så lite data vi kan, så kort tid som mulig.

Mer informasjon