Rapport fra et baksete:

Vi har kjørt nye E-klasse

Vi har kjørt nye E-klasse

E-klasse er mer komfortabel enn noensinne.

Her jeg sitter i baksetet på landets mest populære drosjebil, er det bare å slå fast at stjerna på panseret fortsatt befinner seg minst en halv million kroner unna.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
20.03.2009 kl 10:10

Komfort, og atter komfort. Det er hva som gjelder for den nye E-klassen, og det er her i baksetet jeg – og svært mange andre nordmenn – kommer til å tilbringe mest tid i denne bilen de kommende årene – som taxipassasjerer.

Selv med begynnerpris på 220 CDI (170 hk) 22.000 kroner under utgående modell, koster bilen fortsatt 499.900 kroner. Det er naturligvis ikke rimelig, men samtidig ikke dyrere enn at en rekke nordmenn både kan – og vil – ta seg råd til å kjøpe bilen – antydningsvis 700 i kriseåret 2009.

– Når du først har satt deg inn den nye E-klassen, glemmer du finanskrisen, understreker personbildirektør Johnny Danielsen hos den norske Mercedes-importøren!

Venter på 200 CDI

Om du savner det rimelige alternativet i form av 200 CDI, så kommer den mot slutten av sommeren, men Danielsen har ennå ikke klart å overbevise Mercedes-folkene i Stuttgart om at bilen må ned mot BMW pris for å være konkurransedyktig – og da snakker vi om 450.000 kroner.

Audi priser innstegsmodellen i A6-serien rett under 420.000 kroner – og den er like motorsterk og har samme lave utslipp (139 gram CO2) som Mercedes E200 CDI.

Mer komfort - mindre støy

Fortsatt er E-klassen til Mercedes den mest foretrukne taxibilen i Norge. Rundt en tredel av alle som handler ny taxi ender med en Mercedes, og de fleste skal selvfølgelig ha E-klassen.

Så her sitter jeg som en av de første passasjerene i et baksete mer komfortabelt enn noen E-klasse tidligere, og med et lavere støynivå enn på tidligere modeller.

Bilen er kompakt og støysvak, men siden jeg hører både motoren og hjulstøyen på dårlig asfalt, er det bare å slå fast at intet er perfekt.

Selv ikke Mercedes, selv om personbildirektør Danielsen ikke kan få understreket nok at deres nye E-klasse skal være klasseledende på teknologi og komfort: Das Beste oder nichts, var Gottlies Daimlers slagord.

Neste gang er BMWs nye 5-serie best, så følger Audi A6 – og slik går verden framover.

0,53 liter på mila

Så jeg flytter fram i førersetet, og drar bilen over 200 km/t på en kontinental motorvei, bare for å få slått fast at E-klassen ikke er i nærheten av kjøreopplevelsen jeg nylig hadde i Ford Focus RS, og at Mercedes fortsatt dyrker komforten. For det går naturligvis helt greit, og bilen ruller utrolig lett.

Så lett ruller den – vi kjører 220 CDI – at forbruket under EU-definert kjøresyklus ligger på 0,53 liter per mil som gir et utslipp på 139 gram CO2 per km, hvilket er svært bra for en såpass stor og tung bil med 170 hk under panseret.

Klasseledende sikkerhet

Og med panser som stikkord beveger vi oss over på temaet sikkerhet, hvor Mercedes sier at de også skal være klasseledende med E-klassen.

For om du er så uheldig å kjøre på noen med denne bilen, løfter panseret seg rundt 10 cm i bakkant for å gi den påkjørte en mykere landing. Selve utløsermekanismen er naturligvis selvreparerende.

Dette er ellers hva E-klassen har under panseret:

Diesel:

E 200 CDI

E 220 CDI

E 250 CDI

E 350 CDI

Effekt

2,2 l/136 hk

2,2 l/170 hk

2,2 l/204 hk

3,0 l/231 hk

Moment

360 Nm

400 Nm

500 Nm

540 Nm

CO2 g/km

139 g

139 g

139

179 g

0-100 km/t

10,7 sek

9,0 sek

8,2 sek

6,9 sek

Toppfart

215 km/t

231 km/t

242 km/t

248 km/t

Pris

Ikke klar

499.900,-

639.500,-

755.500,-

Alle dieselutgavene har BlueEFFICIENCY og partikkelfilter

Bensin:

E 200 CGI

E 250 CGI

E 350 CGI

E 500

Effekt

1,8 l/184 hk

2,8 l/204 hk

3,5 l/292 hk

5,4 l/388 hk

Moment

270 Nm

310 Nm

365 Nm

530 Nm

CO2 g/km

159 g

174 g

199

256 g

0-100 km/t

8,7 sek

7,9 sek

6,3 sek

5,2 sek

Toppfart

235 km/t

245 km/t

250 km/t

250 km/t

Pris

Ikke klar

636.100,-

908.900,-

1.344.800,-

200 CDI kommer først etter sommerferien og er derfor ikke prisfastsatt. Det er heller ikke prisene på E350 BlueTEC, E350 4-Matic, E200 CGI, E350 4-Matic, E500 4-Matic og E63 AMG.

Stasjonsvogn til jul

Ny E-klasse, 4,87 meter lang og foreløpig bare tilgjengelig som sedan inntil stasjonsvogna dukker opp som julegave i desember, kan proppes med alt underleverandørene har funnet opp av sikkerhetsutstyr de siste årene:

Smørbrødlisten:

  • Varsling om sjåføren er i ferd med å sovne bak rattet (standard).
  • Umotivert drifting over kjørefeltlinjer.
  • Biler i speilenes blindsoner.
  • Konstantfartsholder med radarstyring som virker ned til null kilometer og derfor kan brukes i køkjøring.
  • Aktive bremser som reduserer farten tideler før det smeller om du skulle være så uheldig å kjøre på bilen foran.
  • Avansert lys som blender ned automatisk.
  • 9 kollisjonsputer (standard).
  • Hodestøtter som spretter opp og fram ved påkjørsel bakfra (standard).
  • Nattsynkamera som «ser» det usynlige på veien.
  • Kamera som leser fartsskiltene og viser dem på instrumentpanelet.
  • Parkeringshjelp som gjør selve parkeringen enklere.
  • Justerbare støtdempere (standard).
  • Luftfjæring.
  • Multikonturseter med både kjøring og massasje.
  • Firehjulsdrift.
  • Direktestyring.

    Automatgir

    Har vi tatt pusten fra deg nå? Greia er at mye av dette dessverre koster ekstra, men så er det jo slik at Mercedes E-klasse – i likhet med de fleste andre premiumbiler – har julegavelang optionliste.

– I gjennomsnitt utgjør ekstrautstyret 20 – 30 prosent av totalprisen på en Mercedes, legger Johnny Danielsen til og at prosentsatsen fort kan omregnes til 100.000 – 150.000 kroner.

Dessuten velger 98-99 prosent av E-klassekundene biler med automatgir. En Mercedes på denne nivået med manuelt gir lar seg knapt omsette på bruktmarkedet.

Stjernen panseret

E-klasse appellerer til konservative kunder som har levd en stund. Ser man eksempelvis på C-klassen har de sportslige utgavene stjerna flyttet ned i grillen.

Men det våget ikke Mercedes på E-klassen. Der står symbolet på kvalitet tilbake til 1886 godt plantet på selve panseret selv om de runde lyktene nå er borte og erstattet av fire kantede pluss ekstra LED signallys á la Audi.

Annonse
Se bildet større

200 CDI kommer senere.

Se bildet større

Vår testbil E 220 CDI er kompakt og støysvak.

Se bildet større

Med E-klasse tar Mercedes sikkerheten for passasjerer og fotgjengere noen skritt videre.

Se bildet større

Om du er så uheldig å kjøre på noen med denne bilen, løfter panseret seg rundt 10 cm i bakkant for å gi den påkjørte en mykere landing.

Se bildet større

Interiøret er ikke revolusjonerende på noe vis.

Se bildet større

Men oversiktelig og funksjonelt er det.

Se bildet større

Regulering av multikontursetet. Det er slik at om du kjører i sving så blåser setet seg opp på yttersiden slik at du holdes fast i setet. Setet har også kjøling i tillegg til massasje og varme.

Se bildet større

DEN NYE STJERNA: Forbruket på 220 CDI - ligger på 0,53 liter per mil. Det gir et utslipp på 139 gram CO2 per km, hvilket er svært bra for en såpass stor og tung bil med 170 hk under panseret.

Annonse
Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!