Solcellepanel driver vifteanlegget

Vi har prøvekjørt nye Toyota Prius

Vi har prøvekjørt nye Toyota Prius

NY: Toyota Prius.

I tillegg til å være snill mot miljøet, gjør Toyota Prius deg til en snill sjåfør.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
18.06.2009 kl 08:40

Litt enkelt kan det sies slik: Hvis alle kjørte Toyota Prius eller tilsvarende hybridbil, ville trolig antallet trafikkulykker sunket til under det halve. Og forklaringen? Den ligger i bilenes natur.

Hybridbiler for folk flest er så lite sportslige, at de gjør selv mennesker med aggressiv livsstil til defensive bilister.

Mest økonomisk

Med tredje generasjon Prius flytter Toyota noen grenser uten at de har oppfunnet hjulet på nytt.

Eksempelvis flytter de det gjennomsnittlige forbruket på papiret og i avgiftsregelverket fra 0,43 liter/mil til 0,39 liter/mil.

Det betyr i praksis at utslippet av klimagassen CO2 går ned fra 104 til 89 gram per kilometer. Ingen andre biler på denne størrelsen er i nærheten av slike utslippstall, ei heller Hondas nye hybride Insight.

Og det til tross for økt effekt både på bensin- og elmotoren til samlet 136 hk. Nå går 0

— 100 km/t unna

på 10,4 sekunder for Prius' vedkommende.

Lurer deg litt

Men Toyota lurer deg litt ved å gjøre deg til en konkurrent

— mot deg selv!

Stolpediagrammer og godt synlig forbruksmåler forteller til enhver tid hvor lite flink du er til å kjøre økonomisk, så du biter tennene sammen, trår fjærlett på gasspedalen

— og bilen honorerer deg med pluss i diagrammet. I vårt tilfelle endte forbruket på 0,41 liter/km i en blanding av motorvei- og bykjøring.

Og vips så er du ikke bare en økonomisk og miljøvennlig sjåfør, men også en forsiktig bilist med myk kjørestil. Så egentlig burde vi stoppet her, for det er jo nettopp slike trafikanter de fleste av oss vil omgås på veiene.

Avansert bil

Vi fortsetter likevel, fordi alle medaljer har en bakside. Så vi slo av alt som minnet oss om dårlig samvittighet, og forsøkte å kjøre så normalt som mulig.

Men straffen kom raskt: 0,52 liter/mil. Altså omtrent på samme nivå som VW Passat BlueMotion (110 hk diesel) befinner seg.

Familiestore Prius (4,46 meter lang) i ny innpakning

— det er ikke lett å se

— framstår som en langt mer avansert bil enn forgjengeren.

Radarstyrt avstandskontroll og konstantfartsholder står på utstyrlisten, samtidig som fart og navigasjonsinnstillinger kan vises på frontruten.

Solcellepanel på taket driver bilens vifteanlegg om det skule bli varmt, og klimaanlegget fjernstyres til å starte før man setter seg inn i bilen, slik at kupeen i det minste er på vei mot levelig temperatur idet snartknappen trykkes inn.

La oss legge til at Prius kan utstyres med ryggekamera, navigasjon med 40 giga harddisk, LED nærlys og parkeringsassistent.

Ikke tilhengerfeste

Men ikke alt er like glamorøst med Prius, bilen som har gitt Toyota et noe oppskrytt miljøalibi.

Eksempelvis kan du heller ikke med tredje generasjon Prius trekke noen form for tilhenger. Således utelukkes miljøbilen som førstevalget for mange.

Ei heller synes vi det var noen god idé av Toyota å erstatte myk instrumentbordplast med hardplast for å spare fire kilo vekt. Resutatet er blitt at Prius faktisk oppleves som langt billigere enn prislappen som starter på 265.900 kroner tilsier.

Med ny Prius hadde mange ventet at Toyota byttet til litium-ion batterier.

Det har de så langt ikke gjort. Batteripakken er i praksis den samme som i utgående Prius, hvilket betyr svært begrenset rekkevidde kun på batteridrift.

Vi klarte 1,7 km på fulladet batteri i bytrafikk før automatikken tvang bensinmotoren til å starte.

Annonse
Se bildet større

GRØNN: Tredje generasjon Toyota Prius er grønnere enn noen annen familiestor bil.

Se bildet større

DIAGRAMMER: Bilen forteller deg med all tydelighet hvor økonomisk du kjører.

Se bildet større

BAK RATTET: Interiøret i Prius skiller seg fra de fleste andre biler.

Se bildet større

TAKET: Mesteparten av taket dekkes av solceller.

Se bildet større

SOLCELLER: Solcellene på taket driver bilens vifteanlegg.

Se bildet større

TRE MODUS: Normalt kjøres Prius i eco-modus, men den kan over korte strekninger også kjøres helelektrisk.

Se bildet større

BARE KOMBI: Prius bygges bare som kombi og laster 445 liter bagasje.

Se bildet større

HELT NY: Selv om det kanskje ikke ser slik ut, er det meste i Prius skiftet ut.

Annonse
Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!