– Vi leker ikke med monopolpenger lenger. Nå er det ekte

– Vi leker ikke med monopolpenger lenger. Nå er det ekte

KNOWASTE: Markedsføringsansvarlig Michelangelo Pagniara, økonomiansvarlig Are Tuft, produktansvarlig Aleksander Bøttger og personalansvarlig Ann Cindy Pillai i Knowaste UB ved Nydalen vgs. Daglig leder Victoria Nguyen var ikke tilstede da bildet ble tatt. FOTO: KARL ANDREAS KJELSTRUP

Blant 150 ungdomsbedrifter konkurrerer disse to fra Nydalen – med en app som skal redusere matsløsing, og et brettspill med Oslo-varianten av «Risk». Nå trenger de investorer for å realisere ideene.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
09.03.2015 kl 18:44

NYDALEN: Entreprenørskapsmessen for elev- og ungdomsbedrifter i Osloskolen holdes på Norges varemesse på Lillestrøm onsdag 11. mars. 1000 elever, i om lag 150 elevbedrifter skal vise fram ideene sine, og konkurrere om gjeve priser.

Og ikke minst konkurreres det om plasser til NM i Ungdomsbedrifter, som holdes i april.

Forventningspress

På Nydalen videregående skole tilbys faget entreprenørskap, og skolen har flere ungdomsbedrifter. To av disse er Knowaste og Dominans. De drømmer om NM-plass og realisering av ideene sine.

– Nydalen har tradisjon for gode ungdomsbedrifter, så vi føler et visst press fra lærerne om å gjøre det bra, sier Ann Cindy Pillai, personalansvarlig i Knowaste UB.

Skal redusere matsløsing

Ungdomsbedriften Knowaste UB har laget en app som skal redusere matsløsing i de tusen hjem, og som skal hjelpe folk slik at de får mer oversikt over hva de kaster og beholder.

Du skal ved hjelp av mobiltelefonen skanne varene du handler og legge inn utløpsdato. Dermed kan du enkelt lage handlelister og vite hvor lang holdbarhetstiden på melka i kjøleskapet ditt har, slik at du ikke trenger å kjøpe en ny «for sikkerhetsskyld», når du står i butikken.

Kjøleskapsinfoen kan enkelt deles med resten av familien. Den inneholder også en funksjon som foreslår oppskrifter basert på det du har i kjøleskapet til en hver tid.

TIPS NORDRE AKER BUDSTIKKE!

Handel og samvittighet

Appen skal også hjelpe på dårlig samvittighet, for når du ser hvor mye du sparer på å slippe å kjøpe dobbelt, kan du donere penger til bistandsprosjekter steder i verden der mat ikke er et like tilgjengelig gode som i Norge.

Vi har vært i kontakt med Kiwi, som liker ideen, og vil gå inn med penger i utviklingen av appen og promotering av den, dersom vi får mer finansiering på plass

Knowaste har fått gode tilbakemeldinger fra mentoren sin i Hyundai Norge, og de vant nylig en entreprenørskapspris på Nydalen vgs. Det avstedkom noen få tusenlapper, men det gjenstår likevel en god del ekstra finansiering og programmering, skal appen bli en realitet.

Knowaste håper entreprenørskapsmessen på Lillestrøm, og en potensiell NM-deltakelse i april, kan få ordnet det.

– Vi har vært i kontakt med Kiwi, som liker ideen, og vil gå inn med penger i utviklingen av appen og promotering av den, dersom vi får mer finansiering på plass, sier Aleksander Bøttger, som er produktansvarlig i Knowste.

– Nå er det ikke lenger monopolpenger vi jobber med. Dette er ordentlig.

(Se Knowaste's reklamefilm til høyre på siden, eller over hvis du leser på mobil.)

Satser på brettspill

Dominans UB har latt teknikk og programmering være, og har designet sitt eget brettspill.

– I vår omgangskrets er det populært med brettspill. Og ikke bare på hytta og i feriene, men når man møtes på fritiden. Alle vi har testet ideen på synes spillet er veldig bra, sier markedsansvarlig Jørgen Fjellheim i Dominans.

Spillet beskriver de som en variant av strategispillet «Risk», hvor man skal erobre nytt land på et kart av en fiktiv verden. Men spillet har også en «Oslo-variant», der man kan legge de ulike bydelene under seg.

Vi ønsket å lage noe håndfast

Brettspillet baserer seg på krigføring, økonomi og ressursutvinning.

Søker etter utsalgssteder

– Vi ønsket å lage noe håndfast, som ikke er så abstrakt som det for eksempel en app er, sier Fjellheim.

Ungdomsbedriften har fått en designer til å utforme spillet, etter deres idé, og en avtale om produksjon. Spillet skal trykkes opp, sier de. Spørsmålet er i hvor stort omfang.

Nå håper de en eller flere bokhandlere vil ta inn spillet slik at de kan få fart på salget.

– Vi kan sette i gang produksjonen nå, og har gjort markedsundersøkelser for hva folk er villig til å betale. De har svart cirka 300 kroner, og det passer bra med produksjonskostnadene slik det ser ut nå, sier Fjellheim.

Men der Knowaste vil bidra til å løse et verdensproblem som sløsing av mat, er Dominans litt mer nøkterne.

– Problemet vi vil løse er kjedsomhet, sier Oskar Sagdal Aalholm.

I entreprenørskapsfaget skal elevene på bakgrunn av en idé opprette en ungdomsbedrift og utvikle et produkt eller en tjeneste. Den teoretiske kunnskapen elevene tilegner seg skal de bruke i praksis som gründere. Ved årets slutt skal bedriften avvikles, også det som en del av faget. Dersom elevene ønsker å videreføre bedriften utenfor faget, kan de gjøre det.

«Nye» Nordre Aker Budstikke

I 2015 er Nordre Aker Budstikke relansert som ny, ren nettavis på nab.no.

Hold deg oppdatert ved å melde deg på vårt nye, gratis nyhetsbrev!
Leser du på mobil? Meld deg på ved å sende e-post!

Annonse

Knowaste UB reklamefilm
Film for Knowaste UB, ungdomsbedrift på Nydalen videregående skole.

Se bildet større

DOMINANS UB: Markedsføringsansvarlig Jørgen Fjellheim, økonomiansvarlig Oskar Sagdal Aalholm og personalansvarlig Jakob Bendiksby i Dominans UB. Personalansvarlig Hamza Hirsi var ikke tilstede da bildet ble tatt. FOTO: KARL ANDREAS KJELSTRUP

Se bildet større

En tidlig prototype på brettspillet Dominans. FOTO: DOMINANS UB

Se bildet større

Et eksempel på hvordan Knowaste-appen kan bli seende ut. FOTO: KNOWASTE UB

Annonse
Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!