ANNONSE
Annonse

Stortest: Kompakt SUV-luksus

Vi mener: GLK er best

MED ULIK KARAKTER: Freelander, Q5, GLK, X3 og XC60.

Lite skiller de beste når vi kjører SUV på første klasse.

Nordre Aker Budstikke
Nordre Aker Budstikke

Publisert:

Sist oppdatert: 19.12.2008 kl 11:45

ANNONSE
Annonse
ANNONSE
ANNONSE
Annonse

Selv finanskrise og utlånstørke i bankene stopper ikke Ola og Kari i å handle SUV.

Så mens bilsalget ramlet 33,5 prosent i november, valgte likevel hele 28,7 prosent av dem som endte opp med ny bil å satse på en med trekk på alle hjul. På samme tid i fjor var andelen 24,2 prosent, alt ifølge tall fra Opplysningsrådet for Veitrafikken.

Drar opp salget

Deler av forklaringen ligger naturligvis i de tre nye premium SUV-ene som nylig entret det norske veinettet: Audi Q5, Mercedes-Benz GLK og Volvo XC60. Plutselig var ikke BMW X3 og Land Rover Freelander alene i denne klassen.

Sammen med Bladet BILs testteam tok vi derfor alle fem med opp i den norske fjellheimen, for å teste deres egenskaper der hvor snø og kulde herjer.

Det skulle snart vise seg at de fem bilene appellerer til vidt forskjellige typer eiere. Der Land Rover Freelander brøytet seg vei var det bare Mercedes GLK som fulgte.

De andre trivdes best på veien, selv om ingen av testbilene egentlig har så mye i terrenget å gjøre.

Eldst og best

BMW X3 bærer litt preg av å trekke på årene, men gi gass og du glemmer umiddelbart aldersforskjellen. X3 speiler all den kjøreglede en bil som i utgangspunktet er konstruert for mest kraftutfoldelse via bakhjulene kan tilby.

Kun GLK fulgte X3 her. Men der BMW opptrer engasjert rask, inntar Mercedesen en tilbakelent eleganse.

Midt i denne duellen plukker Audis lekre Q5 (lillebroren til altfor store og vulgære Q7) flust med poeng. Audien er noe midt imellom alle, men framfor alt flott, rask – og etter vår mening for sportslig stiv.

Særlig Mercedes, men også BMW, stjeler komfortpoeng fra Audi.

Derimot slår ingen Audi på finish og interiøreleganse. Audi er nå så perfekt at det grenser til det kjedelige.

Annerledes

Kjedsomhet preger ikke Volvo XC60, en ganske stor bil bygd over samme tekniske lest som Volvo V70, Ford Mondeo, Ford S-Max og Land Rover Freelander. Men du skal lete usedvanlig godt for å finne noe Land Rover-DNA i XC60.

Volvo skal ha pluss for å ha våget å bevege seg nok et skritt bort fra kasseformen som mange fortsatt forbinder med Volvo, og som gjør det så vanskelig for svenskene å oppnå fullverdig aksept i premiumklassen.

XC60 skiller seg ut, og om Volvo lover å holdt treimitert plast unna midtkonsollen, skal vi love å fokusere på all sikkerheten Volvo tilbyr i standardpakken for XC60.

Sikrest

Naturligvis tenker vi på City Safety som automatisk bremser bilen til stillestående om kollisjonsfare oppstår i byfart (inntil 15 km/t). Bilen bremses også ned fra høyere fart for å redusere skadeomganget ved kollisjon.

Dette er naturligvis bare første skritt på veien mot den kollisjonsfrie bilen, som Volvo for så vidt lover å ha på veien i 2020. Vi ser fram til Volvos introduksjon av neste generasjon av City Safety i alle bilmodellene.

Denne gangen har alle bilene i testen store og kraftfulle dieselmotorer, de største med over 500 Nm i drakraft. Årsaken ligger naturligvis i at varianter med "folkemotor" ennå ikke kan leveres.

Men bevares for en kjøreopplevelse på ubrøytede norske vinterveier.

Vår mening om testbilene:

Audi Q5

BMW X3

Freelander 2

MB GLK

Volvo XC60

Bak rattet

9,0

7,5

7,0

8,5

7,5

Plass/bagasje

6,0

5,5

5,5

5,5

5,5

Komfort

7,0

6,5

6,5

7,0

7,0

På veien

7,5

9,0

6,0

7,5

7,0

I terrenget

5,5

5,5

7,5

7,5

5,0

Ytelser

9,0

9,0

6,0

9,0

7,0

Forbruk

3,0

5,0

4,0

2,0

4,0

Sikkerhet

9,0

8,0

9,0

9,0

10,0

Utstyr

8,5

7,0

7,5

8,5

9,0

Pris

3,0

4,0

6,0

3,5

5,0

Sum (100)

67,5

67,0

65,0

68,0

67,0Forbruk og utslipp:

Audi Q5

BMW X3

Freelander 2

MB GLK

Volvo XC60

Forbruk (Oppgitt)

0,75 l/mil

0,77 l/mil

0,75 l/mil

0,84 l/mil

0,75 l/mil

Forbruk (målt)

0,952 l/mil

0,841 l/mil

0,894 l/mil

1,049 l/mil

0,884 l/mil

Utslipp (Oppgitt)

199 g/km

206 g/km

194 g/km

220 g/km

219 g/km

Utslipp (Test)

252 g/km

222 g/km

236 g/km

277 g/km

234 g/kmTestbilene i tall:

Audi Q5

BMW X3

Freelander 2

MB GLK

Volvo XC60

Pris fra

504.000,-

501.900,-

449,500,-

559.000,-

513.900,-

Pris testet bil

937.480,-

890.190,-

634.360,-

915.850,-

773.325,-

Lengde

4,57 m

4,57 m

4,50 m

4,53 m

4,63 m

Bakkeklaring

20,0 cm

20,0 cm

22,0 cm

20,0 cm

23,0 cm

Bagasjerom (VDA)

480 l

480 l

405 l

450 l

490 l

Motor

3,0/240 hk

3,0/218 hk

2,2/152 hk

3,0/224 hk

2,4/185 hk

Moment

500 Nm

500 Nm

400 Nm

540 Nm

400 Nm

0-100 km/t (test)

8,1 sek

8,1 sek

11,5 sek

8,4 sek

10,3 sek

80-0 km/t (brems)

27,3 m

33,0 m

30,8 m

30,4 m

29,8 m

Toppfart

225 km/t

210 km/t

181 km/t

220 km/t

200 km/t

Støy 80 km/t (målt)

64 dBA

65 dBA

65 dBA

63 dBA

63 dBA

EuroNCAP*

Ikke testet

4 stjerner

5 stjerner

Ikke testet

5 stjerner

Data: OFV/produsentene

ANNONSE
Annonse
ANNONSE
Annonse

Dette nettstedet bruker cookies

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

En informasjonskapsel er en mekanisme der din nettleser kan ta vare på informasjon den får fra nettsider, for så å sende disse tilbake til nettsidene igjen senere. Dette gjøres automatisk uten at brukeren trenger å tenke på det.

Informasjonskapslene kan ha flere funksjoner, for eksempel å holde rede på innstillinger, hvilken bruker du er logget inn som, hva du har tilgang til, hjelp til å sørge for at du får tilsendt riktig innhold, sporing av annonsevisninger og annet.

Informasjonskapsler gjør det mulig å holde rede på slike innstillinger og annet over tid, slik at informasjonen er lettere tilgjengelig ved gjentatte besøk til nettstedet. Informasjonskapslene brukes også til midlertidig håndtering av brukerspesifikk informasjon når man besøker forskjellige deler av samme nettsted.

To eksempler fra de mange funkjsonene nettstedet bruker informasjonskapsler for å vedlikeholde: Én informasjonskapsel brukes for å huske innstilling for lydstyrke på videoavspilleren, en annen brukes for å huske om du har krysset vekk denne boksen med informasjon, slik at du ikke trenger å se den igjen neste gang du besøker dette nettstedet fra samme enhet som du bruker nå.

Informasjonskapsler lagres automatisk av nettleseren din som små tekstfiler på din datamaskin. Du kan selv endre innstillinger for hvordan informasjonskapsler skal håndteres i din nettleser.

Informasjonskapsler kan leveres av alle typer innhold på nettstedet, både tekstsider, bilder og annet. Informasjonskapslene sendes kun tilbake til det nettstedet du fikk dem fra, ikke til andre nettsteder.

Mange nettsteder, dette inkludert, fungerer ikke som de skal dersom du ikke tillater bruk av informasjonskapsler.

Dette nettstedet bruker informasjonskapsler for å håndtere tre nivåer av funksjonalitet:

Kritiske informasjonskapsler brukes til å holde rede på brukerinformasjon, tilgang, personlige innstillinger og annet. Uten disse fungerer ikke nettstedet som det skal.

Analyse-informasjonskapsler brukes for å holde rede på trafikk på nettstedet, hvilke deler av det som er mest populært, hvilke deler som brukes mest og annet. Deler av disse er tredjepart informasjonskaplser levert av eksterne tjenesteleverandører. Informasjonskapsler for analytisk funksjon brukes for å forbedre nettstedet (som er under stadig utvikling), men disse er ikke kritiske for nettstedets funksjonalitet.

Annonse-informasjonskapsler brukes av interne og tredjeparts annonsesystemer for å holde oversikt over og spore visninger av annonser.

Det er lovpålagt krav om at denne informasjonen gjøres tilgjengelig for deg som bruker av nettsteder som benytter slike informasjonskapsler.

NewsFlow - Thin AS

Dette nettstedet bruker cookies.