Vi sendte dette bildet til Bymiljøetaten. Da så de hva som var feil med sykkelveien

Vi sendte dette bildet til Bymiljøetaten. Da så de hva som var feil med sykkelveien

Stein Christensen fra Nittedal er ikke overbegeistret over sykkelmønsteret på Disen. Til høyre er den nye perrongen i retning Storo. Sykkeltraseen går over kantsteinene. FOTO: KARL ANDREAS KJELSTRUP

Over disse kantsteinene går sykkeltraseen forbi den nye trikkeplattformen på Disen.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
11.11.2015 kl 14:11

GREFSEN/DISEN: I oktober startet endelig arbeidet med fysiske perronger på Disen trikkeholdeplass, ett stopp opp fra Storokrysset, for å bedre sikkerheten for de reisende.

– Disen holdeplass var en av ytterst få holdeplasser igjen med på- og avstigning i veibanen. Det bygges nå en midlertidig holdeplass i påvente av det fremtidige prosjektet i Grefsenveien, for å bedre trafikksikkerheten for brukerne av holdeplassen, sier pressekontakt Monica Thorud Olsen i Bymiljøetaten.

15 centimeter kantstein i sykkelveien

Flere syklister har imidlertid kontaktet Nordre Aker Budstikke med bekymring for hvordan syklistene er tenkt ivaretatt over denne midlertidige perrongen.

I byggesøknaden (datert i juli 2015) skriver Multiconsult, på vegne av Bymiljøetaten følgende:

«Det blir mulig å passere holdeplassen på sykkel mellom plattform og eksisterende fortau».

Fra Bymiljøetaten får vi tilsendt denne skissen for hvordan sykkeltraseen er tenkt:

Se bildet større

Slik skal syklistene passere de nye plattformene på Disen trikkestopp (røde piler). Perrongene er midlertidige på ubestemt tid. (ILLUSTRASJON: BYMILJØETATEN)

Problemet er imidertid dette: Da Nordre Aker Budstikke mandag tok turen til Disen trikkeholdplass, observerte vi at det var anlagt en cirka 15 centimeter høy fortauskant i enden av perrongen i retning Storo/Sentrum.

Her skal altså den planlagte sykkeltraseen gå:

Se bildet større

Kantsteinen på perrongen i retning Storo ser unektelig litt kinkig ut å sykle over. Likevel er det her sykkeltraseen skal gå forbi (over) perrongen, ifølge Bymiljøetatens tegninger. FOTO: KARL ANDREAS KJELSTRUP

– Skal være nedsenket

– Planen er at det skal være lav kantstein på begge sider. Grefsenveien-prosjektet skal hensynta syklister, svarer Thorud Olsen i Bymiljøetaten når vi sender bildet og spør hvordan det er tenkt at syklistene skal passere her.

Etter en sjekk med prosjektleder for perrongbyggingen, kan hun bekrefte at kantsteinene skal være nedsenket.

– Dette vil bli endret i nærmeste fremtid, skriver hun.

Bommet på midtstripene i Grefsenveien

Se bildet større

I helgen gikk det galt da Bymiljøetatens entreprenør skulle male opp nye skillelinjer i Grefsenveien. Disse ble fjernet da etaten ble gjort oppmerksom på bommerten. FOTO: KARL ANDREAS KJELSTRUP

Mandag skrev Nordre Aker Budstikke om at de gule midtstripene (skillelinjen) som i helgen ble malt opp fra Storo til Disen, havnet midt mellom trikkeskinnene i retning Disen, ikke midt i veien mellom sporene, slik de burde være. Dette viste seg å være en feil.

– Det har skjedd en feil hos Eurostar, som er Bymiljøetatens entreprenør på oppmerking. Oppmerkingen har kommet noen dager før den skulle, og er plassert på feil sted. Eurostar har kommet raskt på banen, og rydder opp ved at oppmerkingen fjernes allerede i kveld, sa Thorud Olsen mandag.

Så vidt Nordre Aker Budstikke forstår er det en annen entreprenør som står bak plattformarbeidene.

Les mer her: Ser du hva som er feil i Grefsenveien? – Dette er direkte trafikkfarlig!

Les også: Det samme firmaet skal male opp nytt kjøremønster ved Storokrysset til uken.

Ikke fornøyd med «sykkelbyen»

Se bildet større

Stein Christensen fra Nittedal sykler Grefsenveien, men unngår strekningen om han kan. FOTO: KARL ANDREAS KJELSTRUP

– Det tas generelt lite hensyn til syklister i Oslo, sier Stein Christensen. Han sykler jevnlig mellom Oslo og Nittedal, og Grefsenveien er en av flere traseer han bruker.

Vi trenger ikke stoppe ham, for i det Christensen passerer Kiwi i Grefsenveien, like før Disen holdeplass, kommer en 12-trikk på siden og svinger inn rett foran ham, på vei inn i vendesløyfa. Han er pent nødt til å stanse for å unngå sammenstøt.

I følge Bymiljøetatens skisse for den midlertidige plattformen skal han krysse sporene og sykle over perrongen for å fortsette i retning Kjelsås.

Vi forklarer ham det planlagte sykkelmønsteret, uten at han blir direkte begeistret av den grunn. Området er uoversiktelig, synes han.

– Men den generelle sykkelpolitikken i Oslo er så som så. Man markerer for eksempel et smalt sykkelfelt med en stiplet linje i veien, og sier at det er tilpasset syklister. Se heller til sykkelbyer som København, det er noe annet, sier han.

Se bildet større

Sykkeltraseen går over skinnene hvor trikken kjører på dette bildet, og videre over den nye perrongen. FOTO: KARL ANDREAS KJELSTRUP

Perrongen i retning Kjelsås er riktignok senket i endene slik at man skal kunne sykle over, i henhold til plantegningen over, og slik plattformen i motgående felt også vil bli rettet opp til.

2007: Ny plattform i 2008
2015: Midlertidig plattform på plass

At utviklingen av Grefsenveien (som miljøgate, slik det het for noen år siden) og sikring av Disen holdeplass, har dratt ut, er en forsiktig beskrivelse. Vi linker for underholdningens skyld inn denne saken fra 2007: «Arbeidet med holdeplassene på Disen og kollektivfeltet ned til Storo starter neste høst. – Ellers kan veien deles inn og tas i faser. Planen er å være ferdig i 2010»

Fem år senere er Grefsenveien-prosjektet fortsatt under utredning. Disen-perrongene som ferdigstilles i disse dager er midlertidige, fram til det fremtidige prosjektet for veien er klart.

LES OGSÅ: Derfor vil alle partiene ha Høyre-Per som sjef

Prosjekt Grefsenveien: Ferdig utredet til jul?

Se bildet større

Biltrafikken som før gikk på innsiden av trikken, til frustrasjon for passasjerer og trikkeførere, må nå pent vente på trikken. FOTO: KARL ANDREAS KJELSTRUP

Dette fremtidige prosjektet skal hensynta alle brukergrupper av veien på en bedre måte enn i dag.

Et forslag ble lagt frem tidligere i år, og kunne vise til visjoner om egne traseer og felt for trikk og biler. Gateparkeringen skulle vekk og flere av sideveiene bli enveiskjørte.

Bydelsutvalget i Nordre Aker pekte på at det ikke var lagt godt nok til rette for syklister i «nye» Grefsenveien. Daværende miljø- og samferdselsbyråd Guri Melby (V) valgte å be om en ny utredning av veien, der sykkeltrasé i større grad skulle bli prioritert. Samtidig droppet Statens vegvesen sin utvikling av Storokrysset i påvente av sykkelutredningen.

Bymiljøetaten jobber derfor nå med en behovsanalyse for Grefsenveien – helt fra Nordpolen på Torshov, gjennom Storokrysset og opp til Disen holdeplass. Denne skal etter planen være være ferdig før jul, opplyser Thorud Olsen til Nordre Aker Budstikke.

– Behovsanalysen ser hele strekningen i sammenheng, med fokus på framkommelighet for trikken og tilrettelegging for sykkel, sier hun.

Nordre Aker Budstikke har rettet en henvendelse til sittende byråd for miljø- og samferdsel, Lan Marie Nguyen Berg (MDG), om hvordan hun ser på prosjektet i Grefsenveien. Foreløpig har vi ikke fått svar på våre henvendelser.

Følg Nordre Aker Budstikke på Facebook!

LES OGSÅ:

Nye Nordre Aker Budstikke

I 2015 er Nordre Aker Budstikke relansert som ny, ren nettavis på nab.no.

Hold deg oppdatert ved å melde deg på vårt nye, gratis nyhetsbrev!
Leser du på mobil? Meld deg på ved å sende e-post!

Nye Nordre Aker Budstikke

I 2015 er Nordre Aker Budstikke relansert som ny, ren nettavis på nab.no.

Hold deg oppdatert ved å melde deg på vårt nye, gratis nyhetsbrev!
Leser du på mobil? Meld deg på ved å sende e-post!

Annonse
Annonse
Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!