Slips' plan for ny Oslo-radio:

– Vi skal være der folk er

– Vi skal være der folk er

Radiogutta Jørgen Slips og Finn Eirik Larsen bruker Landhandelen og kafeen i Sørkedalen når de forteller om lokalradiokonseptet «Hallo Oslo». Foto: Vidar Bakken

– Det er på tide at noen igjen lager radio på lytternes premisser, sier Jørgen Slips, en av personene bak "Hallo Oslo".

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
30.01.2009 kl 14:30

OSLO: – Alle sier at de skal lage Oslos beste lokalradio. Forskjellen er at det er vi som kan og skal gjøre det, sier Jørgen Slips overbevisende.

Hans bør vite hva han snakker om etter lang fartstid i Radio 1 og P4. Nå er han å høre på Kanal 1 på lånt sendetid med "Slips-tvang". "Hallo Oslo" søker om en av de nye radiokonsesjonene som er lyst ut for Oslo-området.

Ikke styrt av format

– Målgruppen vår er 35+, men vi vil også favne bredere gjennom blant annet musikkvalget. Vi vil lage lokalradio, som nettopp finner sitt ståsted lokalt og med en programstil som ikke er styrt av formater laget i Phoenix eller Dallas. Lytterne skal påvirke innholdet. De skal være våre redaksjonssjefer på en måte, sier markedsansvarlig Finn Eirik Larsen.

– Det finnes ikke lokalradio igjen i Oslo. Det snakkes altfor mye om formater og musikkprofiler på kanalene. Hvor er det blitt av identiteten som tar utgangspunkt i lytterne? sier Slips.

Der hvor folk er– Vi skal være der folk er. Det betyr at vårt mobile studio er med der det skjer om det er et festlig lag i Maridalen eller om det er badeliv på Ingierstrand. Vi besøker skolene som vil få tildelt sendetid. Her vil unge talenter få prøve seg på radio og snakke om det som engasjerer dem. For eksempel kan Grefsen fortelle om revylivet og spenningen knyttet til premièren. Vi skal samarbeide med bydelsadministrasjonene i de ulike bydelene for å komme ut med viktig informasjon. Lokalavisene vil bli viktige samarbeidspartnere for våre lokale nyhetssendinger. Samtidig vil politiet oppdatere oss om hva som skjer og har skjedd i løpet av døgnet. Vi vil ligge tett på det som skjer i kultur- og idrettslivet for barn og ungdom, hvor også engasjerte foreldre skal bidra. I det hele tatt vi skal tilbake til fortiden – vi vil lage god lokalradio, sier Slips.

Overraske og irritere

Begge er overbevist om at de har en sterk søknad og at de vil være på lufta fra 1. juli 2009.

– Flere kjente radionavn er interessert i å være med på dette. Det betyr at de har tro på vår måte å lage radio på. Vi vil ikke være redde for å provosere. Vi kommer til å ta sjanser, overraske og irritere. Selv er jeg vant til å bli både elsket og hatet. Målet er ikke at lytterne skal like alt. Målet er å engasjere lytterne, sier Slips.

Annonse
Annonse
Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!