Stortest:

Vi tester luksus-SUVer

Vi tester luksus-SUVer

TESTVINNER: Cayenne vant på grunn av bilens førsteklasses kjøreegenskaper. Range Rover utstråler først og fremst maskulinitet.

Eiere av ukens testbiler stinker av politisk ukorrekthet. Men du skal vite at rikingene har det ganske greit der de freser fram høyt hevet over øvrig trafikk.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
20.08.2009 kl 13:40

Mange vil mene at vi burde holdt oss på anstendig avstand fra ukens testbiler; Mercedes ML 320 CDI, Range Rover Sport V8 diesel og testvinneren Porsche Cayenne diesel.

I disse valgtider, hvor mange politikere skriker etter ansvarlighet i trafikken og mer miljøsnille biler, kunne valget knapt blitt verre.

Dessuten kommer EUs CO2-krav til å gjøre livet betydelig surere for produsentene av store SUV-er etter 2012. Testbilene tilhører altså en utdøende rase.

Likevel velger noen dusin pengesterke å blåse en lang marsj i fyrop fra miljøorganisasjonene, for å kunne nyte krefter og komfort i overflod ute på veien.

Felles for alle bilene: Gedigen komfort, et hav av krefter, svært gode bremser og krav om utvidet førerkort for å trekke stor tilhenger.

Porsche Cayenne D

Porsche har et sportsbilimage å ivareta. Per definisjon drikker sportsbiler bensin og kryper så nær asfalten som mulig.

Derfor har Cayenne det meste mot seg: Høyden, utseendet og dieselmotoren fra VW.

Nei, Cayenne kan aldri bli noe annet enn en imageødeleggende pengemaskin for produsenten.

Men når det er sagt, står vi åpent fram og innrømmer at det er godt gjort å pakke så mye sportsfølelse inn i en SUV. Luftfjærede Cayenne går virkelig på skinner.

Det voldsomme skyvet fra 550 Nm dieselmoment veier opp for mangelen på den Porsche-raske akselerasjon du får fra bensinturboene.

Dieselfordelen ligger dessuten i halvannen million kroner lavere pris, og for de pengene kommer du langt i ekstrautstyrslista, selv hos Porsche.

Å kjøre Cayenne oppleves både harry og superkomfortabelt. Kledd i hvitt og med 21 tommer store hjul, er det raskt å bli stigmatisert. Særlig hvis man liker tunge gullkjeder og stadig synger om "bitches and hoes".

Ut i terrenget våger du neppe ta bilen, selv om den sannsynligvis vil greie seg ganske bra også blant kvist og småstubber.

Å stoppe 2,3 tonn tung bil fra 80 km/t på 23,3 meter krever bremser som få gjør bedre enn Porsche.

Mercedes ML 320 CDI

Den sosialt mest aksepterte bilen i testen, fordi den ikke ser så stor og brutal ut som de to andre.

Men karosseriet bedrar; ML er like lang og laster like mye bagasje. Den kan også leveres med svært sofistikert firehjulsdrift, som tar deg langt i terrenget. I det hele tatt er dette en bil mange ønsker å eie.

ML drar på minst vekt i forhold til motoreffekten, og akselererer derfor best. Men den holder ikke følge med Cayenne på krevende vei.

Likevel: ML 320 framstår som det robuste alternativet

— en herlig langtursbil

— og sannsynligvis den mest forutsigbar å eie.

Sofistikert offroadpakke og differensialsperrer leveres i kombinasjon med luftfjæring

— og koster tusenlapper ekstra.

Range Rover Sport V8 D

Se opp for britisk adel

— nå med turban

— for her kommer en bil så stor og gedigen at den nærmest krever et gods å parkeres foran.

Britisk/indiske Range Rover Sport med V8 dieselmotor veier nærmere 2,7 tonn, og tillatt vogntogvekt oppgis til hele 6675 kilo.

Den høye egenvekten gjør at sportsbetegnelsen på hekken påkaller smilet: Dette har ingen ting med sport å gjøre.

Biler som krever stigtrinn for å hjelpe folk om bord, har så høyt tyngdepunkt at uansett avansert hjuloppheng så vagger de i sporene etter Cayenne.

Men komforten og de dype skinnstolene oppleves gedigent, og all kraften

— 640 Nm i drakraft

— gjør Range Rover Sport til en arbeidshest og kjøringen til en lek, selv med dobbel hestehenger på slep.

Produsenten lever av å selge framkommelighet i verdensklasse, og selv Range Rover Sport tar seg fram der "ingen skulle tro at noen kjøre kunne".

Så kjører du deg fast i denne, sørger det avanserte firehjulstrekket for at dette i så fall vil være på helt utilgjengelige steder.

Vår test viser at de enorme kreftene fra 3,6 liter V8 motor flytter doningen til 100 km/t på 9,8 sekunder. Men mer imponerende; fra 80 km/t til null bremses bilen på 23,6 meter!

Vår mening om testbilene:

Mercedes ML

Porsche Cayenne

Range Rover Sport

Bak rattet

7,5

8,5

7,0

Plass

8,0

8,0

8,0

Bagasje

7,0

6,5

5,5

Komfort

8,0

8,0

8,0

På veien

7,5

9,0

6,5

Ytelser

8,0

7,5

7,0

Forbruk/CO2

3,0

3,0

2,0

Sikkerhet

9,0

9,0

9,0

Utstyr

8,0

9,0

9,0

Pris

3,5

2,5

2,5

Sum (100)

69,5

71,0

64,5

Testbilene i tall:

Mercedes ML 320 CDI

Porsche Cayenne 3,0 D V6

Range Rover Sport 3,6 TD V8

Pris billigste

722.000

990.000 kr

992.950 kr

Pris testet bil

1.198.293 kr

1.432.600 kr

1.482.650 kr

Lengde

4,79 m

4,80 m

4,79 m

Bagasje (VDA)

550 - 2050 l

540 - 1770 l

450 - 2015 l

Motor (Volum/hk)

V6 3,0/224 hk

V6 3,0/240 hk

V8 3,6/272 hk

Drakraft

510 Nm

550 Nm

640 Nm

Forbruk (EU)

0,94 l/mil

0,93 l/mil

1,11 l/mil

CO2-utslipp (EU)

246 g/km

244 g/km

294 g/km

0-100 km/t (test)

8,6 sek

9,6 sek

9,8 sek

80-0 km/t (brems)

24,3 m

23,3 m

23,6 m

Støy 80 km/t (målt)

63 dBA

65 dBA

64 dBA

Toppfart

215 km/t

214 km/t

209 km/t

EuroNCAP*

5 stjerner

Ikke testet

Ikke testet

Data: Bilnorge.no/OFV/Produsentene

Annonse
Se bildet større

PORSCHE: Ikke mindre enn fire fete rør.

Se bildet større

PORSCHE: Bak dette rattet har du det utvilsomt bra.

Se bildet større

MERCEDES: ML er bilen mange kan tenke seg å eie.

Se bildet større

MERCEDES: Det meste er innen grei rekkevidde her også.

Se bildet større

RANGE ROVER: Greve på veien, men trenger mye plass i parkeringshuset.

Se bildet større

RANGE ROVER: Alt er gedigent inne i denne bilen.

Se bildet større

FØRST: Ingen tvil om at Cayenne kjører først.

Se bildet større

VIDT FORSKJELLIGE: Range Rover og ML representerer klassens ytterpunkter. Der Range Rover duver digert på veien oppfører ML 320 seg som en letthåndterlig småbil.

Se bildet større

TRE I TEST: Range Rover Sport, Porsche Cayenne og Mercedes ML, utdøende dinosaurer eller drømmebiler?

Annonse
Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!