- Vi vil gjøre alt vi kan for å få den tilbake!

Men buss 55 var ikke død ... Enstemmig BU med vedtak til ny rutetrasé.

- Vi vil gjøre alt vi kan for å få den tilbake!

- KUNNE BARE BYTTET NAVN: Med et sterkt ønske om å snart stå smilende foran nye buss 55 inntar Bente M. Larsen (Ap) og Bent Gether-Rønning (H) plassene på Kjelsås stasjon. FOTO: Foto: Elisabeth Wang

19. august i fjor ble buss linje 55 lagt ned til stor fortvilelse fra tidligere passasjerer og beboere i området. Nå kan et nytt vedtak blåse liv i den populære bussruten.

Tekst:

Publisert:

LILLO/GREFSEN: - Jeg bor selv i høyblokka ved Lillo terrasse og får stadig spørsmål fra beboere og folk i nærmiljøet om når bussen kommer tilbake.

- Jeg er da kjapp med å svare at bydelspolitikerne jobber med saken for å få bussen tilbake, sier gruppeleder i Arbeiderpartiet, Bente M. Larsen.

Lavt belegg

I forbindelse med «nye» Grefsen skole, ble det bestemt at Kapellvei-strekningen forbi skolen, skulle stenges for trafikk.

Strekket ble i stedet oppgradert til gang- og sykkelvei. Grunnet denne avgjørelsen og lavt antall passasjerer på strekningen besluttet Ruter å legge ned buss 55.

- Det som er annerledes nå er at vi har foreslått en helt ny og endret trasé som i tillegg er lengre enn den opprinnelige, sier Larsen.

LES OGSÅ: Oslo sitter på en enorm gjeldsbombe

- Genistrek

Ved bydelsutvalgsmøtet 19. juni kom det enstemmige vedtaket:

«Bydelsutvalget viser til tidligere innspill og ber om at Ruter til erstatning for den nedlagte bussrute 55 velger traseen Nydalen- Storo-Kapellveien-Bråtenallèen-Betzy Kjelsbergs vei-Grefsen skole-Kjelsås stasjon tur-retur, sekundært snur ved Grefsen skole eller Engebråten som skissert i tidligere forslag.»

- Jeg er nesten fristet til å kalle forslaget til ny trasé for en genistrek, men jeg vil nøye meg med å kalle det et Koenigsegg, sier BU-leder Bent Gether-Rønning (H).

LES OGSÅ: Se opp for lommetyver her

- Taxi er ikke et alternativ

Bente M. Larsen mener det er på høy tid å få på plass et nytt alternativ til rute 55. Tilgjengelighet til bydelens knutepunkter og offentlige tilbud er et av argumentene.

- Mitt inntrykk er at svært mange mennesker har savnet dette busstilbudet, men kanskje da spesielt folk som ikke disponerer egen bil, eldre og uføre.

- Rent fysisk er det ikke langt ned til Ring 3, hvor nærmeste mulighet nå er, men man må ned Skolebakken og det er for mange en stor utfordring, sier Larsen og fortsetter:

- Da, spesielt i vinterhalvåret, blir det lett å blant annet ty til taxi. Det kan jo ikke være et godt alternativ.

LES OGSÅ: - Ikke alle byer er så fryktløse som Oslo

Skal leies ut

Vedtaket oversendes Ruter i disse dager. Busstilbudet for 2015 vedtas i november.

- Flerbrukshallen ved Grefsen skole vil komme i bruk fra januar 2015, og kunstgressbanen i tilknytning til denne f.o.m. 1. mai 2015. Utenom skoletid skal både hallen og banen leies ut til ulike aktiviteter.

- Det er ikke tatt høyde for annen parkering av biler enn pålagte handikapplasser. Dette er nok et tungtveiende argument for å få bussen tilbake, noe som også Ruter vil være tjent med, avslutter Larsen.

LES OGSÅ: Det ble realt med kos på Grisen

Annonse
Annonse
Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!