Vibeke har et spionoppdrag til barna dine – på skoleveien

Vibeke har et spionoppdrag til barna dine – på skoleveien

Vibeke Rørholt, med Hedda og Charlotte som Trafikkagent-testere. Alle skoleelever i Oslo kan selv bidra til å gjøre skoleveien sin tryggere ved hjelp av appen fra Bymiljøetaten. FOTO: KARL ANDREAS KJELSTRUP

Bymiljøetaten i Oslo kommune har, som trolig første i verden, laget en app der barna selv kan rapportere farlige ting på skoleveien sin. Nå søkes flere trafikkagenter! Foreløpig har nemlig ikke én skole i Nordre Aker rapportert.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
24.08.2016 kl 10:41

KORSVOLL: Trebarnsmoren Vibeke Rørholt fra Korsvoll, tidligere distriktsleder i Trygg Trafikk, ble hentet inn av Oslo kommune for å kartlegge skoleveiene i Oslo.

44.000 skolelever

Det resulterte i at hun de siste tre årene har vært prosjektleder i Bymiljøetaten for utviklingen appen «Trafikkagenten», i samarbeid med Transportøkonomisk institutt (TØI) og Utdanningsetaten (UDE), og med støtte fra Forskningsrådet. Trafikkagenten er et kartleggingsverktøy som ble rullet ut i februar 2015, og er nå klar til bruk for alle osloskolene.

Se bildet større

Vibeke Rørholt er prosjektleder for utviklingen av Trafikkagenten-appen til Bymiljøetaten. Her i krysset Hansemyrveien/Skjoldveien på Korsvoll. Vibeke skulle gjerne hatt lokale agenter til å melde fra om hvordan de syns det er å ha skoleveien sin her. FOTO: KARL ANDREAS KJELSTRUP

– Av erfaring vet jeg at du som forelder ikke ønsker å slipper barnet ditt ut på skoleveien med mindre du vet den er trygg, sier Rørholt, som håper stallen med elev-spioner skal bli stor. Oslo har om lag 44.000 skoleelever i grunnskolen.

– Bymiljøetaten har fått i oppgave å kartlegge nødvendige trafikksikkerhetstiltak på skoleveiene i Oslo. Som en grønn by ønsker også Oslo kommune å legge til rette for å øke andelen syklister, gående og kollektiv-brukere. Skal vi lykkes med en slik økning ønsker vi at barn og deres foresatte opplever skoleveiene som trygge å ferdes på, sier Rørholt.

Kartlegger hele Oslos veinett

Se bildet større

Slike skoleveirapporter får Bymiljøetaten når elevene har rapportert i Trafikkagenten.

Det som imidlertid mangler er grunndata: Kommunen aner ikke hvor mange som i dag går og sykler i hverdagen, ifølge prosjektlederen i Bymiljøetaten.

Barn går til skolen på små og store veier over hele byen. Lykkes kartleggingen slik etaten ønsker, er det naturlig å anta at den i realiteten vil gi en indikator på tilstanden for hele Oslo kommunes vei- og gatenett.

– Det er ønskelig for oss at barna selv viser oss hvilke veier de benytter seg av, hvordan de bruker skoleveien sin, og hvordan de opplever sin skolevei, forklarer Rørholt.

LES OGSÅ: – Dette er utvisomt områdets dårligste skolevei

Sveip til høyre eller venstre

Se bildet større

Er skoleveien bra eller dårlig? Sveip til høyre eller venstre for å gi en tommel opp eller ned. (Skjermdump fra Trafikkagenten-appen).

Appen fungerer nesten som et spill. Underveis på skoleveien sveiper eleven til høyre eller venstre på mobilskjermen, og gir dermed en tommel opp eller ned. GPS-funksjonen på telefonen forteller Rørholt og dem som jobber med trafikkplanlegging nøyaktig hvor eleven er fornøyd eller misfornøyd. Den enkelte trafikkagent kan videre spesifisere hva som er feil, og kan også sende inn en et bilde og en kommentar til Bymiljøetaten via appen.

– Det høres kjempebra ut, sier Annar Follesø, som sammen med døtrene Hedda og Charlotte prøvegikk skoleveien på Korsvoll uken før skolestart.

– Alt som hjelper til for å få en tryggere skolevei er bra. Jeg har erfart at selv om det er mange unge i trafikken her på Korsvoll er det mange biler som kjører fort, sier han.

Follesø er imidlertid ikke udelt positiv over å sende med døtrene mobil på skoleveien. Men det er heller ikke nødvendig, forsikrer Rørholt.

– Barna kan gå sammen med foreldrene og bruke appen på deres telefon. Dessuten låner vi ut telefoner til elever som ønsker det, forklarer hun.

Se bildet større

Annar Follesø og døtrene Hedda og Charlotte syns det høres ut som en god idé å rapportere direkte om farlige situasjoner på skoleveien. FOTO: KARL ANDREAS KJELSTRUP

Viktig personvern

For i utgangspunktet må hver skole melde seg som Trafikkagent-deltakere. Læreren får en hemmelig agentkode til hver elev, informasjon som sendes til foreldrene. Foreldrene må deretter gi dette til sine barn.

– Dette er blant annet av personvernhensyn, sier Rørholt, som forteller at nettopp det har vært svært viktig under utviklingen av appen.

– Datatilsynet er svært tilfreds med måten vi ha laget appen på. For eksempel logges ikke de første 200 meterne av skoleveien. Når rapporten er sendt inn via appen, slettes den fra telefonen, slik at ingen kan spore en elev hvis telefonen blir stjålet. Dataene vi får inn forteller kun om klassetrinn og skolevei, forklarer hun.

Informasjonen som kommer inn kan brukes av skolen for å se hvor skoen trykker på skoleveiene i nærområdet. Men ikke minst er den viktig for Bymiljøetaten og Utdanningsetaten for å trygge skoleveiene.

LES OGSÅ: Mandag åpnet Oslos nyeste skole – med takterrasse og ipad til alle elevene!

Skal gi raske resultater

Se bildet større

Barna kan enkelt velge hva de rapporterer om. Her et eksempel. (Skjermdump fra Trafikkagenten-appen).

Gjennom testing i Bydel Østensjø i forbindelse med stengingen av Brynstunnelen, gjorde bruk av Trafikkagenten det mulig å igangsette sikringstiltak på skoleveiene i området i forkant. Også andre store prosjekter er igangsatt som følge av innrapportering i appen, forklarer Rørholt.

– For oss er det viktig at elevene ser at det skjer noe når de rapporterer. Derfor har jeg fått to kollegaer som går gjennom rapportene hver morgen og sender videre til de ansvarlige i driftsavdelingen i Bymiljøetaten, politiet, Statens vegvesen eller Utdanningsetaten. Meldes det fra om busker som vokser utover fortauet og tar sikten, rykker de ut og beskjærer. Det er mer effektivt enn å si «beskjær alle busker langs veiene i Nordre Aker». Meldes det fra om høy fart på enkelte strekninger kan politiet reise ut og foreta fartskontroller.

Mangler Nordre Aker-skoler

Både Ullevål og Korsvoll har vært pilotskoler under utviklingen av appen det siste året. Elevenes tilbakemeldinger har vært avgjørende for hvordan den ferdige appen nå ser ut og fungerer.

– Dessverre har ingen av skolene i Nordre Aker meldt seg på før dette skoleåret. Det syns jeg er kjempesynd. Vi har stort behov for å vite hvordan skolebarna i Nordre Aker opplever skoleveiene sine, sier Rørholt, som oppfordrer foreldrene til å øve press overfor skoleledelsen og gjennom FAU.

Alle skoler i Oslo har nemlig mottatt informasjonen de trenger for å bli Trafikkagent-skoler, ifølge prosjektlederen.

Foreldre kan imidlertid også melde på sine barn direkte gjennom Trafikkagentens nettsider, eller kontakte Trafikkagenten på e-post hvis de har spørsmål.

LES OGSÅ: Her gjør Nordre Akers politikere og FAU-representanter noe for trafikksikkerheten på skoleveien, som aldri har blitt gjort før

Trygt i trafikken?

– Men nesa ned i telefonen i trafikken, er det særlig lurt?

– Nei, men det er heller ikke meningen. Appen er laget slik at telefonen skal ligge i lomma mens barna går, og så kan de ta den opp når de har noe å rapportere. Prøver man å logge fra sykkelsetet i fart, vil appen be deg stanse før du får lov til å registrere. Dessuten holder det at elevene rapporterer skoleveien sin et par ganger i året. Og dersom de en dag kommer over veiarbeid, en snøfonn eller en busk som har tatt sikten, vet de at de er agenter, og kan rapportere inn denne hendelsen, sier Rørholt.

Se bildet større

Her har en trafikkagent sendt inn et bilde om dårlig brøytet skolevei i vinter.

Meld deg på Nordre Aker Budstikkes nyhetsbrev!

Hold deg oppdatert ved å melde deg på vårt gratis nyhetsbrev som kommer rett i innboksen din hver torsdag!
Leser du på mobil? Meld deg på ved å sende e-post!

Nøkkelord

Annonse

Fakta: Trafikkagenten

  • 34 av 165 osloskoler med elever fra 1.-10. klasse har meldt seg på som Trafikkagenter, men bare 16 skoler har hittil rapportert.
  • Av disse har Bymiljøetaten gjort større eller mindre tiltak på de aller fleste av skolene, etter rapporteringer i appen.
  • Politikerne i Oslo har avsatt egne midler til tiltak for Trafikkagenten og det er nå disse innmeldingene som blir prioritert.
  • I disse dager går det ut et brev fra Rådhuset i Oslo, der de oppfordrer skolene til å bruke Trafikkagenten.

Kilde: Bymiljøetaten

Annonse
Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!