Videregående-elever som tar universitets-matte

Videregående-elever som tar universitets-matte

Onsdag 19.august var første samling for kullet på 58 elever fra videregående skoler - også fra utenfor Oslo - og som skal tilbringe en ettermiddag i uken på Universitetet og jobbe seg gjennom matte og boken «Kalkulus». FOTO: PRIVAT

«Vi har vel egentlig blitt stemplet som litt nerdete hele livet, så fleipete kommentarer fra venner om at vi nå streber videre på universitetet er vel egentlig helt greit!»

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
20.08.2015 kl 11:53

OSLO/NORDRE AKER: - Onsdag la kunnskapsministeren frem regjeringens realfagsstrategi, og disse elevene ligger allerede i forkant av de tiltakene regjeringen foreslår, sier konstituert skolebyråd, ellers stortingspolitiker, Kristin Vinje (H) onsdag om de fremmøtte videregående-elevene ved Universitetet i Oslo.

Les også: Nesten halvparten av 10. klassingene fikk bare 1 eller 2 på skriftlig matteeksamen

Hun fortsetter.

– Regjeringen er opptatt av at elever med sterke faglige ferdigheter og som ønsker en utfordring, skal få ta såkalte forserte løp, det betyr å følge undervisning og avlegge eksamen på et høyere trinn enn der de egentlig befinner seg. I Oslo er vi i full sving, ifølge den konstituerte skolebyråden.

Rundt 20 hvert år

Siden 2009 har Utdanningsetaten i Oslo samarbeidet med Universitetet i Oslo om muligheten for talentfulle elever i videregående opplæring, som trenger ekstra utfordringer, til å kunne ta emner fra høyere utdanning.

Tilbudet har vært en del av UNG-ordningen, og har omfattet realfag og språkfag. Vgs-elevene har fulgt undervisningen sammen med ordinære UiO-studenter. Ifølge skolebyråden har det de siste årene vært rundt 20 osloelever har fullført matematikk på universitetsnivå og sikret seg ti studiepoeng mens de går på videregående.

Les også: Fangene på Fortet åpner i Nydalen

5000 i stipend

Tilbudet foregår på kveldstid, med forelesning på Universitetet à 3 timer én gang pr uke gjennom hele skoleåret. Elevene får bøker og tilbud om forkurs, men ikke minst får de 5000 kroner i stipend for å strekke seg i matte.

Kravet for å komme med på universitetskurset er karakteren 5 eller 6 fra videregående.

– Selv har jeg tatt dette kurset som videregående-elevene nå skal starte på, og jeg vet at det er krevende saker. Nå ble ikke jeg mattelærer, men jeg håper at flere av disse kan tenke den karriereveien om noen år, for vi trenger å stimulere flere til å bli lærere. Men mattekunnskaper kan brukes til mye gøy, innen mange bransjer; alt fra ingeniørfag til medisin og samfunnsfag, oppfordrer Vinje.

Ligget foran en stund

Noen av de fremmøtte elevene ved Universitetet er også fra Nordre Aker.

– Vi har egentlig ligget foran i mange år allerede! Vi begynte på ungdomsskolen med å ta matte på ett høyere trinn, og det har vi fortsatt med siden, sier Brynjar Skagestad, ellers elev ved Foss videregående skole.

Ludvik Olai Slipesæter - fra Elvebakken videregående - måtte sikre seg matteundervisning dette året.

– Siden pensum for siste året på videregående ble unnagjort i fjor, måtte jeg jo bare melde meg på dette tilbudet slik at jeg ikke fikk et helt år uten matte, sier han.

Gutta har nok blitt sett på som litt nerdete.

– Vi har vel egentlig blitt stemplet som litt nerdete hele livet, så fleipete kommentarer fra venner om at vi nå streber videre på universitetet er vel egentlig helt greit.

Stipendet er også et pluss.

– Stipendiet på til sammen 5000 kroner er bra å ta med seg også. Ved at en kveld i uken går med til forelesning på universitetet og vi kanskje mister en fotballtrening, da er noen penger til slutt en grei kompensasjon, synes gutta.

Fremtidens mattelærere?

Men spørs om de står ved tavla om noen år, og lærer bort mattekunnskapene.

Tenkt på å bli mattelærere?

– Nei, det er nok ikke det som frister mest. Hvert fall ikke nå, er gutta enige om.

Og som har meninger om matteundervisningen fra yngre og tidligere skoleår.

– Kanskje er grunnen til at mange dropper ut at mattepensum egentlig er ganske «mildt» i mange år. Men så kommer man på videregående og da er det «boom», altså kjempe-krevende. Det er det mange som ikke takler, og særlig hvis du i tillegg har en dårlig mattelærer, sier gutta.

Les også: Derfor er Mette rektor for to skoler

De legger til.

– Overgangen mellom barneskole og ungdomsskole og ungdomsskole og videregående burde vært mye jevnere. Flere lærere burde få frisket opp både sine faglige og pedagogiske ferdigheter, mener matteelevene, men legger til at de selv har hatt dyktige mattelærere som de synes har trigget matteinteressen.

Følg Nordre Aker Budstikke på Facebook!

LES OGSÅ:

«Nye» Nordre Aker Budstikke

I 2015 er Nordre Aker Budstikke relansert som ny, ren nettavis på nab.no.

Hold deg oppdatert ved å melde deg på vårt nye, gratis nyhetsbrev!
Leser du på mobil? Meld deg på ved å sende e-post!

Annonse
Se bildet større

Konst. byråd for kunnskap og utdanning, Kristin Vinje fra Korsvoll, fikk gode råd om matteopplæring i skolen av fra venstre: Brynjar Skagestad, Jacob Hofgaard og Ludvik Olai Slipersæter - alle tre fra Nordre Aker. FOTO: PRIVAT

Annonse
Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!