Vil du DØ i trafikken?

- Så tar du neste opp mot Smestad, sier sensor. Smestad, det er jo greit. Litt hjemlige trakter, tenker jeg, der jeg sitter i kjøreskolebilen på ring...

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
14.04.2009 kl 14:26

- Så tar du neste opp mot Smestad, sier sensor.

Smestad, det er jo greit. Litt hjemlige trakter, tenker jeg, der jeg sitter i kjøreskolebilen på ringveien etter å ha tatt av fra Biltilsynet. Bitteliten bak rattet. Øyne som tinntallerkener. Litt svette håndflater, men ellers greit. Der dukker skiltet med avkjøringen til Smestad opp. Dypt konsentrert og klar for å ikke gjøre noen feil tar jeg til høyre. Rett inn i busslommen.

Sensor i passasjersetet blir plutselig stor og skummel. Konsentrasjonen er blåst. Det ble ikke noe lapp på meg den gangen heller.

Som det heller ikke ble da kjøreruten gikk andre veien, mot Lillestrøm. Eller da jeg betalte i dyre dommer for å ta oppkjøringen på Kongsvinger for å unngå alle lyskryss, rundkjøringer og skumle avkjøringer (Alle som sto første gangen kjørte jo opp utenfor Oslo. Det var sikkert der feilen lå!).

Stort bedre gikk det ikke for min kjære da han kjørte ut på tur med sensor «Mensen-Mette» fra Billingstad. Rett utenfor Sandvika ble de stående i kø på Drammensveien da han fikk beskjed om å ta av til Blommenholm. Så 18-åringen slang seg ut i kollektivfeltet og freste forbi køen en god stund. - Fader, hvor ble det av den avkjøringen, tenkte han, før han kjørte forbi en politibil i en busslomme.

- Hadde det ikke vært for at det står «skole» over hele bilen, hadde politiet vært etter oss nå, sa Mensen-Mette, og beordret han tilbake til Billingstad.

Sammen konkluderer vi med at kjørelærerne lar 18-åringene kjøre opp altfor tidlig. Og selv om dette kan være et greit dekke for manglende kjøreferdigheter, taler også tallene vår sak. 34 prosent strøk til oppkjøring i Oslo-området i 2007. Både seksjonssjef Stene Jakobsen i Statens vegvesen Region øst og Leif N. Olsen, administrerende direktør i ATL har uttalt at de unge kjører opp for tidlig. Og du skal ikke kimse av hvor mye som står på spill for en 18-åring som skal ta lappen. Jeg husker ikke nøyaktig hvor mye hver eneste pinefulle kjøreeksamen kostet i 2001, men det var svimlende summer, og i hvert fall altfor mye for en 18-årings slanke lommebok. Og for hver gang jeg strøk, minsket antall personer som var villige til å betale for neste økt.

I tillegg står mye ung ære på spill. Etter hvert begynte jeg å lete etter personer i vennekretsen som hadde strøket flere ganger enn meg. Etter tredje mislykkede oppkjøringsforsøk begynte dette å bli vanskeligere. Til slutt var det bare meg og en venninne igjen som fortsatt jaktet på lappen. Vi fikk begge æren av å være offer for «Oslos strengeste kjørelærer».

- Vil du DØ i trafikken? ropte han til min venninne da han måtte bråbremse etter at hun overså vikeplikten på «strykveien» rett ved Biltilsynet. Nei, det ville hun jo ikke. Meg skjelte han ut så tårene begynte å trille bak rattet. Traumatiske opplevelser med andre ord.

Ja, til slutt måtte kjøreskolen min ringe til Biltilsynet og bestille en snill sensor til meg. Jeg ble nemlig «så innmari nervøs» under oppkjøring.

Linn Kongsli Lundervold

Annonse
Annonse
Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!