ANNONSE
Annonse

Vil ikke ha veitrasé

Hvert sjette minutt: Her skal opptil 150 lastebilder passere hver dag i 4- 5 måneder. Foto: Lars Nygaard

Alternativ "lang tunnel" til veitrasé fra Vettakollen høydebasseng skal i disse tider vurderes. Naboer i Gaustadveien og Sognsvannsveien er lite fornøyde med forslaget.

Nordre Aker Budstikke
Nordre Aker Budstikke

Publisert:

Sist oppdatert: 19.12.2005 kl 12:01

ANNONSE
Annonse
ANNONSE
ANNONSE
Annonse

Gaustad: For å sikre vannforsyningen i Oslo vest skal Vann- og avløpsetaten etablere et høydebasseng inne i Vettakollen i 2006- 2008. For å bygge nytt vannbasseng må store mengder utsprengt masse fraktes bort. Det foreligger to forslag til hvordan dette skal gjøres.

Alternativ "kort tunnel" innebærer anleggsrigger ved Melkeveien og Planetveien og massetransport nedover Trosterudveien. Alternativ "lang tunnel" tar utganspunkt i anleggsrigg og tunnelport på Gaustadjordet, med lang tunnel til høydebassenget. Massetransporten vil skje via Gaustadveien og Sognsvannsveien.

Misfornøyde med forslag

– I og med at alternativet "lang tunnel" er 30-40 prosent lengre enn "kort tunnel", medfører dette at prosjektet blir samfunnsmessig dyrere og at det vil bli 4000 flere lastebilturer. Utbyggerne synes imidlertid at dette er en god idé for å slippe unna all motstanden knyttet til Trosterudveien, sier Espen Frøyland fra Aksjonsgruppen.

Beboerne i Gaustadveien og Sognsvannsveien er ikke mer fornøyde enn naboene i Trosterudveien. De mener at alternativ to er uhørt med tanke på ulykkesrisiko, støv- og støybelastning og trafikkaos.

For trangt allerede

Virkningene av lang tunnel vil være at det over en to-årsperiode vil være anleggstrafikk i Gaustadveien og Sognsvannsveien. Det anslås at det i en intensiv periode på 4-5 måneder vil passere cirka 150 lastebilder i Gaustadveien og Sognsvannsveien mellom 06.00 og 22.00 hver dag. Dette tilsvarer en lastebil per sjette minutt, men i travle perioder vil det være hvert tredje minutt.

– Gaustadveien er så smal at dette umuliggjør kryssende trafikk mellom to større kjøretøyer. Allerede i dag ser vi biler som bruker fortauet for å passere hverandre. En situasjon med 150 store lastebiler med hengere daglig vil gjøre trafikksituasjonen enda mer prekær. Særlig om vinteren. I tillegg må bilparkeringen langs veien begrenses eller opphøre, men det foreligger ingen plan for alternative parkeringsplasser, opplyser Frøyland.

Ulykkesrisiko

I en risikoanalyse foretatt av Norconsult fremkommer det at risikoforholdene er marginalt større i Gaustadveien enn i Trosterudveien, men konsulentselskapet mener at begge alternativer er akseptable med hensyn på risiko.

– Det er imidlertid flere svakheter med risikoanalysen, fremholder Frøyland.

– Det er i dag 171 skolebarn i Sognsvannsveien og Gaustadveien som i større eller mindre grad må ferdes langs anleggstraseen. Analysen til Norconsult trekker konklusjoner på grunnlag av informasjon om trafikkuhell i området i perioden 2000-2004. Den tar ikke hensyn til at biltrafikken har økt som følge av et nytt boligområde og at den vil øke med cirka 320 nye bilplasseringer i døgnet i 2006 på grunn av den nye barnehagen som kommer, sier Frøyland.

ANNONSE
Annonse
ANNONSE
Annonse

Dette nettstedet bruker cookies

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

En informasjonskapsel er en mekanisme der din nettleser kan ta vare på informasjon den får fra nettsider, for så å sende disse tilbake til nettsidene igjen senere. Dette gjøres automatisk uten at brukeren trenger å tenke på det.

Informasjonskapslene kan ha flere funksjoner, for eksempel å holde rede på innstillinger, hvilken bruker du er logget inn som, hva du har tilgang til, hjelp til å sørge for at du får tilsendt riktig innhold, sporing av annonsevisninger og annet.

Informasjonskapsler gjør det mulig å holde rede på slike innstillinger og annet over tid, slik at informasjonen er lettere tilgjengelig ved gjentatte besøk til nettstedet. Informasjonskapslene brukes også til midlertidig håndtering av brukerspesifikk informasjon når man besøker forskjellige deler av samme nettsted.

To eksempler fra de mange funkjsonene nettstedet bruker informasjonskapsler for å vedlikeholde: Én informasjonskapsel brukes for å huske innstilling for lydstyrke på videoavspilleren, en annen brukes for å huske om du har krysset vekk denne boksen med informasjon, slik at du ikke trenger å se den igjen neste gang du besøker dette nettstedet fra samme enhet som du bruker nå.

Informasjonskapsler lagres automatisk av nettleseren din som små tekstfiler på din datamaskin. Du kan selv endre innstillinger for hvordan informasjonskapsler skal håndteres i din nettleser.

Informasjonskapsler kan leveres av alle typer innhold på nettstedet, både tekstsider, bilder og annet. Informasjonskapslene sendes kun tilbake til det nettstedet du fikk dem fra, ikke til andre nettsteder.

Mange nettsteder, dette inkludert, fungerer ikke som de skal dersom du ikke tillater bruk av informasjonskapsler.

Dette nettstedet bruker informasjonskapsler for å håndtere tre nivåer av funksjonalitet:

Kritiske informasjonskapsler brukes til å holde rede på brukerinformasjon, tilgang, personlige innstillinger og annet. Uten disse fungerer ikke nettstedet som det skal.

Analyse-informasjonskapsler brukes for å holde rede på trafikk på nettstedet, hvilke deler av det som er mest populært, hvilke deler som brukes mest og annet. Deler av disse er tredjepart informasjonskaplser levert av eksterne tjenesteleverandører. Informasjonskapsler for analytisk funksjon brukes for å forbedre nettstedet (som er under stadig utvikling), men disse er ikke kritiske for nettstedets funksjonalitet.

Annonse-informasjonskapsler brukes av interne og tredjeparts annonsesystemer for å holde oversikt over og spore visninger av annonser.

Det er lovpålagt krav om at denne informasjonen gjøres tilgjengelig for deg som bruker av nettsteder som benytter slike informasjonskapsler.

NewsFlow - Thin AS

Dette nettstedet bruker cookies.