Vil kjøre Disen-trikken til Kjelsås

Vil kjøre Disen-trikken til Kjelsås

SNUR PÅ DISEN: Meningsløst at noen av trikkene skal snu på Disen og ikke kjøre helt til Kjelsås, mener bydelspolitiker Sigmund Hov Moen. FOTO: KARL ANDREAS KJELSTRUP

– Hvorfor i all verden snur trikken på Disen? Jeg kan ikke tenke meg noen annen grunn enn at sjåførene skal få en kaffepause, sier lokalpolitiker Sigmund Hov Moen. Forlengelse av Disen-trikken til Kjelsås har høy prioritet, svarer Ruter.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
05.05.2015 kl 10:56

DISEN: Det er bydelspolitiker Sigmund Hov Moen (Ap) som er irritert over at om lag halvparten av alle trikkeavgangene fra Storo opp Grefsenveien snur etter bare en holdeplass.

30 års «trikkeerfaring»

– Jeg har 30 års erfaring med Kjelsåstrikken. Den eneste grunnen til at de må snu er vel for at de har et fint lokale der sjåførene kan ta en spisepause og drikke kaffe. For alt jeg vet har de tariffestet kaffepause på Disen, sier han, noe spøkefullt.

Uttalelsen falt i forbindelse med bydelsutvalgets behandling av planene om «nye Grefsenveien», som innebærer svært store endringer både for trikken, bilistene og de syklende opp hovedfartsåren mot Kjelsås.

– Ikke moderne kollektivtransport

Mens 11-trikken i dag kjører helt til Kjelsås, snur om lag halvparten av avgangene oppover Grefsenveien, trikkene med nummer 12, i sløyfa ved holdeplassen på Disen.

Moen mener de aller fleste reisende opp Grefsenveien likevel skal videre til Sanatoriet, Glads vei eller videre oppover Grefsenplatået mot Kjelsås.

– Disen er holdeplassen rett etter knutepunktet Storo. Det står ikke i stil med noen gjeldene tanker om moderne og effektiv kollektivtransport, at den skal stoppe der. Trikkene som fortsetter oppover Grefsenveien har dessuten unødvendig lange stopp, der sjåførene bruker tid på å skravle og drikke kaffe. Det er bare et irriterende hinder for oss som reiser, sier Moen.

LES OGSÅ: Se denne trikkeskjønnheten tilbake i Oslo etter to tiår som svensk

– Flere avganger til Kjelsås har høy prioritet

Årsaken til at trikkelinje 12 går til Disen og ikke hele veien opp til Kjelsås er tilgangen på vognmateriell, forklarer Ruter.

Artikkelen fortsetter under bildet.

Se bildet større

TRIKKESLØYFE: Meningsløst at noen av trikkene skal snu på Disen og ikke kjøre helt til Kjelsås, mener bydelspolitiker Sigmund Hov Moen. FOTO: KARL ANDREAS KJELSTRUP

– Det er rett og slett ikke nok vogner tilgjengelig for å betjene strekningen helt ut med to trikkelinjer. Ruter vurderer situasjonen, og forlengelse av linje 12 til Kjelsås er ett av tiltakene som ligger høyt på prioriteringslisten hvis det kommer endringer på trikketraseene, sier pressekontakt Øystein Dahl Johansen i Ruter til Nordre Aker Budstikke.

LES OGSÅ: Mer støy fra trikken nå enn for 50 år siden?

– Disen mest hensiktsmessig

Disen er et hensiktsmessig sted å ha førerbytte fordi det er kort avstand mellom fremmøte- og avløsningssted, samt at det er pauserom der, opplyser Andreas Viseth i Sporveien/Oslotrikken.

– Vi har ingen kommentar til hvorvidt førerbyttene tar for lang tid, men i trikkeførernes prosedyrer inngår det å utveksle informasjon om spesielle forhold ved trikken, traseen og andre forhold i trafikken, sier Viseth.

Hva mener du? Burde alle trikkene gå til Kjelsås? Kommenter under!

LES OGSÅ:

«Nye» Nordre Aker Budstikke

I 2015 er Nordre Aker Budstikke relansert som ny, ren nettavis på nab.no.

Hold deg oppdatert ved å melde deg på vårt nye, gratis nyhetsbrev!
Leser du på mobil? Meld deg på ved å sende e-post!

Annonse
Se bildet større

30 ÅR MED TRIKKEN: Sigmund Hov Moen, bydelspolitiker for Arbeiderpartiet i Nordre Aker. FOTO: KARL ANDREAS KJELSTRUP

Se bildet større

KJELSÅS: Alle trikkene opp Grefsenveien burde snu på Kjelsås, mener Sigmund Hov Moen. FOTO: KARL ANDREAS KJELSTRUP

Annonse
Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!