Vil snakke mer om sykkelplanene for nye Frysja

Vil snakke mer om sykkelplanene for nye Frysja

FOR SMALT: Bymiljøetaten vil at det skal legges mer vekt på sykkel i nye Frysjaveien enn det som er tegnet inn så langt. To meter mener de bør være minstemål på sykkelfeltene, ikke 1,8. FOTO: A-LAB/PLAN- OG BYGNINGSETATEN

Bymiljøetaten vil diskutere mer om mulighetene for enda bedre å tilrettelegge for syklistene i det som skal bli den nye såkalte «Frysjabyen».

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
24.08.2015 kl 14:56

BREKKE/KJELSÅS: Nye «Frysjabyen» er neste store utviklingsprosjektet i Nordre Aker. Utviklingen av området langs Akerselva, mellom Kjelsås og Korsvoll, kan bli til flere tusen nye boliger i bydelen, i det gamle industriområdet.

Plan- og bygningsetaten (PBE) har i forkant utarbeidet en førende VPOR ("veiledende plan for offentlige rom" – ekstern lenke), for at de overordnende visjonene for området ikke skal forsvinne når de enkelte reguleringsplanene kommer på bordet.

Se bildet større

FRYSJAVEIEN: Her skal det skje mye etter hvert. Tusenvis av nye boliger i området, men også mye bedre tilrettelegging for syklister. FOTO: KRISTIN TUFTE HAGA

Utbyggingsforslaget skapte stort engasjement og høy temperatur under et folkemøte i januar. Les mer om det her.

Første planene på bordet

I våres kom første forslag til reguleringsplan for deler av området, på plan- og bygningsetat-bordet. Det er Frysjaparken Utvikling AS v/Stor-Oslo prosjekt AS som har utarbeidet detaljplan for Frysjaveien 40 og 42 og Kjelsåsveien 172 - les tidligere sak her.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Se bildet større

FRYSJAPARKEN: Frysja Torg og allmenning, fra Frysjaveien, sett mot vest. Men plan- og bygningsetaten har påpekt at høydene må ned på disse planlagte byggene. FOTO: A-LAB/PLAN- OG BYGNINGSETATEN

Men det handler om mer enn bolig, sykkel er også nøkkelord i nye «Frysjabyen». Hvordan tilrettelegge best mulig for at færrest mulig kjører bil, og flest mulig sykler, går eller tar kollektivt?

LES OGSÅ: 80 nye leiligheter her - sveitservillaen skal flyttes hel til annet sted

Bredere sykkelvei

I forbindelse med diskusjonene rundt de første planene om boligutvikling i området, ønsker Bymiljøetaten enda mer fokus på sykkelplanløsningene. Fra sakspapirene går det blant annet frem at etaten ønsker bredere sykkelfelt enn det som ligger i forslaget, som er 1,8 meter.

– Konkret ønsker Bymiljøetaten at det blir satt av 2 meter til sykkel i Frysjaveien. I tillegg ønsker vi at temaet og mulighetsrommet for sykkel skal bli mer belyst i planene. Det i tråd med nye strategier der man ønsker at det skal være fremkommelig og trygt å sykle i flere traseer enn anlagte separate sykkelløsninger, sier Silje Hammershaug, prosjektleder i Bymiljøetaten.

LES OGSÅ: Fangene på Fortet åpner i Nydalen

Samme tiltak til Brekke

I tillegg står det i sakspapirene:

«Sykkelfelt vil fungere godt i Frysjaveien, det er planlagt samme tiltak opp hele Maridalsveien frem til Brekke. Er det derimot mulighet for å regulere inn en sykkelbredde på 2,0 meter på begge sider så kan det gi mulighet for en god bredde på et sykkelfelt eller sykkelbane ved detaljprosjektering av strekningen på et senere tidspunkt» skriver etaten.

Følg Nordre Aker Budstikke på Facebook!

LES OGSÅ:

«Nye» Nordre Aker Budstikke

I 2015 er Nordre Aker Budstikke relansert som ny, ren nettavis på nab.no.

Hold deg oppdatert ved å melde deg på vårt nye, gratis nyhetsbrev!
Leser du på mobil? Meld deg på ved å sende e-post!

Nøkkelord

Annonse
Annonse
Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!