Vil styrke boligkjøpers rettigheter

Vil styrke boligkjøpers rettigheter

Boligkjøp utgjør en stor investering og Høyre vil sikre rettigheter. Bildet viser en leilighet i Maridalsporten. ILLUSTRASJONSFOTO: Optimo

Høyre ønsker å stykre forbrukernes rettigheter ved boligkjøp, og har fremmet en rekke forslag i Stortinget.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
21.04.2009 kl 13:10

OSLO: - Det er meningsløst at reklamasjonsfristen ikke er lenger ved kjøp av en bolig, enn den er for kjøp av en forbruksvare som mobiltelefon, sier Høyres næringspolitiske talsmann Torbjørn Hansen i en pressemelding.

Ti års reklamasjonsfrist

Like før påske fremmet Høyre flere forslag i Stortinget, som de mener kan bidra til å styrke forbrukernes rettigheter ved kjøp av bolig. Blant annet ved å innføre ti års reklamasjonsfrist ved kjøp av ny bolig, utrede et servicehefte, samt utrede obligatorisk byggeforsikring og tilstandsrapport er tiltakene Høyre ønsker.

Partiet påper at kjøp av egen bolig er den største enkeltinvesteringen vanlige folk gjør, og at byggefeil utgjør i gjennomsnitt fire prosent av verdien av nybygget bolig etter overtagelse. I gjennomsnitt for et boligkjøp på tre millioner kroner utgjør dette rundt 120.000 kroner i opprettingskostnader.

Vanskelige å oppdage

- Selv skjebnesvangre feil kan være vanskelige å se på en visning. Gamle elektriske anlegg, uisolerte gassrør og annet kan utgjøre en fare for liv og helse. Et servicehefte kan gjøre rede for brannsikringstiltak, vedlikehold og reparasjoner fra boligens "fødsel" og fremover, skriver Hansen i pressemeldingen.

Han påpeker også at obligatorisk tilstandsrapport har redusert alvorlige byggefeil med over 20 prosent i Danmark.

Annonse
Annonse
Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!