Vil være en relevant nabo, ikke bare et «kjøleskap»

Vil være en relevant nabo, ikke bare et «kjøleskap»

FOTO: Sofie Løchen Smedsrud

Ekteparet ble fortalt at de tok på seg en umulig oppgave. Ni måneder etter lansering av Kolibri Kolonial på Damplassen, har de motbevist dem som ikke trodde på ideen.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
04.09.2017 kl 14:50

ULLEVÅL: Flere og flere nordmenn viser økt interesse for lokalprodusert mat og mat med historie. Ni måneder etter åpning av Kolibri Kolonial, i samvirkelagets gamle lokaler på Damplassen i Ullevål Hageby, har ekteparet Holm lært mye om å starte opp en annerledes dagligvare – fra bunnen av.

Med det ferske middagskonseptet “dagens middag” til rimelig pris, har Kolibri Kolonial kjent på høye oppturer og stor popularitet i området.

– Vi har tidligere gjort ting som folk har fortalt oss at er vanskelig, og jeg syns det er kjempemoro og kjempespennende og givende å stå i butikken og få de tilbakemeldingene vi får.

Se bildet større

FOTO: Sofie Løchen Smedsrud

LES OGSÅ: Kom som båtflyktninger - takker nabolaget på Ullevål for en veldig varm velkomst

En annerledes kolonial

Det som gjør Kolibri Kolonial spesiell er at de ikke bare selger økologiske eller spesielle varer, men også standardvarer som melk, brød og kaffe, mener paret.

Husets profesjonelle kokker får frie tøyler til å lage ukas meny på butikkens kjøkken, og bruker relevante sesongvarer til å lage fulle middagsretter og tilbehør.

– Vi er fortsatt en liten kolonial med et stort kjøkken, men vi merker at middagene vi lager hver dag selger veldig godt. Vi får tilbakemeldinger fra kunder som forteller at de for eksempel spiser mer fisk på grunn av oss, og det er jo veldig hyggelig å høre, forteller Christopher.

Se bildet større

FOTO: Sofie Løchen Smedsrud

– Senest i går var det en kunde som lurte på om vi hadde et produkt han ville ha tak i, og derfor bestilte vi det med én gang. I dag kom han innom og hentet det. Det er jo veldig hyggelig at man får en så personlig relasjon med kundene sine, mener Elisabeth.

LES OGSÅ: Kjøpesenteret skifter navn og profil

Kort vei mellom maten og kolonialen

Nordre Aker Budstikke har tidligere skrevet om hvordan paret forlot jobbene i juss og næringseiendom for å følge drømmen om å åpne en egen kolonial på Damplassen.

LES OGSÅ: Advokaten som heller ville drive kolonial

– Vi ønsker å være mer enn et “kjøleskap” for de varene man har glemt å handle andre stedersom, men heller en relevant nabo for dette området, forteller Christopher.

– Kundene er glad i fleksibiliteten, kunnskapen og den ivrige tilnærmingen vår til mat.

Ekteparet har direkte kontakt med lokale leverandører, og oppdager at stadig flere kommer på døra for å selge sine produkter videre.

Så ofte det er mulig, tar Christopher og Elisabeth turen for å besøke bøndene og se på maten.

– Nå har vi akkurat fått inn økologiske blåbær fra et ektepar som nettopp har begynt å dyrke. De er hverken sprøyta eller importert, og smaker helt fantastisk. Det er en helt annen smak, rett og slett, mener han.

– Og det at Frøydis leverer de én til to dager i uka i den lille sesongen beriker vår butikk og hverdag så mye. For vi forteller historien til kundene.

Se bildet større

FOTO: Sofie Løchen Smedsrud

LES OGSÅ: Ullevål Hageby 100 år: – Naboene våre er terningkast seks!

– Hardt marked å gå inn i

– Merker dere på at det er vanskelig å konkurrere med de store matvarekjedene?

– Jeg tenker at vi må ha en forklaring på hvorfor vi er et par kroner dyrere på noen av basivarene, og jobbe med å skille oss ut med den gode maten vi lager på kjøkkenet vårt. For oss er det å ha gode kokker på jobb, som kundene setter pris på, og som alltid leverer skikkelig god mat selve hjertet i vår kolonial.

Likevel er ikke basisvarene så mye dyrere hos kolonialen enn andre steder, mener Christopher.

– Melken hos oss koster 3 kroner mer enn den gjør hos Kiwi, og det syns jeg ikke er så gærent. Evergood er billigere hos oss enn den er på Meny.

– Det jeg synes er uheldig er hvis flinke kvalitetsprodusenter blir kjøpt opp av de store kjedene, slik at de kan ta det produktet for seg selv. Det kan hende at det produktet ikke blir bedre av den prosessen. Det er en mekanisme som ikke fremmer innovasjon og kvalitet.

LES OGSÅ: Ekteparet fra Kjelsås slår seg opp i en verden av dagligvaregiganter: Ekte Vare – Økologisk, lokalprodusert mat uten plastikk rundt, ett år senere

Se bildet større

FOTO: Sofie Løchen Smedsrud

Ni måneder etter åpning, har ekteparet forsøkt å lære av feil og å innovere nye konsepter over tid.

I sommer har kolonialen satset mye på fisk, og etterspørselen har vært god.

– Er det vanskelig å få butikken til å gå rundt?

– Vi merker at folk setter pris på butikken vår, men det tar tid å gå i pluss. Elisabeth og jeg står på gulvet hver dag. Det er en investering vi håper blir fornuftig over tid, men det er litt tidlig å si.

– Vi tror at mange nok folk har lyst til å handle litt annerledes hos et sted der det oppleves nærhet til både matkunnskap og produsentene som leverer maten, og det tror jeg at vi får til nå.

Se bildet større

FOTO: Sofie Løchen Smedsrud

Lysende fremtid

Ekteparet utelukker ikke å utvide med lokale sykkelleveranser etterhvert, eller å åpne flere butikker. Men det får fremtiden vise.

– Jeg er veldig glad i å jobbe med mennesker, og det er så givende å skape noe som folk syns er bra. Det kan være mange grunner til at ting er bra, men vi skal aldri kompromisse med kvaliteten hos oss. Det skal være skikkelig bra.

– Vi spør oss selv ofte: hva er egentlig Kolibri Kolonial? Hva er vi for folk? Og når vi får noen av tilbakemeldingene vi får, da blir vi ganske stolte.

LES OGSÅ: Nordre Aker Budstikkes matspalte med økologisk og kortreist mat

Meld deg på nyhetsbrev!

Få ukens nyheter oppsummert i et nyhetsbrev fra Nordre Aker Budstikke. Det er gratis, og du melder deg på her!

ANNONSE
Annonse
ANNONSE
Annonse