Vinnere på annonsemarkedet

Vinnere på annonsemarkedet

Administrerende direktør, Jan Tore Kristiansen, kan vise til økt omsetning på både nett og papir, mens alle andre slet tungt i 2009. Foto: Vidar Bakken

Mens andre aviser sliter med kraftig fall i annonsemarkedet, har Nordre Aker Budstikke og dens «søsteraviser» betydelig fremgang.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
20.01.2010 kl 14:04

OSLO: Finanskrisen slo inn i annonsemarkedet, og mediehusene ble hardt rammet i året som gikk. Resultatet var blant annet betydelig nedbemanning og redusert drift i mange aviser. Lokalavisene sto støtt i denne stormen.

— Kjempebra med annonsevekst

— Vi vokser og har høyere omsetning både på print og på nett i 2009 sammenliknet med 2008. Samtidig holder vi budsjettene våre. Det er kjempebra med annonsevekst, når vi vet at markedet totalt sett har en tilbakegang på cirka 20 prosent, sier Jan Tore Kristiansen, administrerende direktør i Lokalavisene Oslo AS.

Foran Aften

Hver uke går 286.000 aviser ut i Oslos postkasser fordelt på 12 ulike lokalaviser. Det vil si at hele Oslo blir dekket.

— En av grunnene til at annonsørene har tiltro til oss er at vi har et godt redaksjonelt produkt. Dette får de tilbakemeldinger om. Vi har befestet vår posisjon i markedet og opprettholdt forspranget til Aften når det gjelder lesertall i Oslo. Det får vi betalt for, sier Kristiansen, som understreker viktigheten av å være både et superlokalt og regionalt alternativ.

Smidige alternativer

— De små aktørene treffer kundegruppen uten å måtte gå veien om de store avisene. For større aktører kan det være aktuelt å annonsere i en region som dekkes av en eller flere lokalaviser. Samtidig kan de største aktørene bruke samkjøringen til å nå hele Oslos befolkning. Lokalavisene gjør at annonsørene har flere smidige alternativer, også på nett, sier Kristiansen.

Treffer målgruppen

— Vi har en betydelig satsing på nett og at det virker, det ser vi på veksten av unike brukere. Vi har samme målsettingen som på print, vi skal bli best også på nett. Ikke alle er klar over at hver enkelt avis har en egen nettutgave. For første gang kan også mindre aktører annonsere effektivt på nettet uten å måtte bruke riksmediene. Det er altfor dyrt, i tillegg til at man treffer feil målgruppe.

Hva fikk naboen for huset?

Nettutgavene har fått flere nye produkter. Blant disse er Bil i Oslo og Eiendomsbasen.

— Trafikkrapportene viser at disse har høy leseverdi. Bil i Oslo er blitt en plattform for alle bilinteresserte og bilforhandlere. Eiendomsbasen er også en nyvinning vi er stolte av. Her finner leseren historikk for alle boliger i Oslo, tidligere eiere, når de er solgt og hva de er solgt for. For mange er det spennende å følge med på prisutviklingen i eget område eller egen gate. Hva fikk naboen for huset sitt? Hva kan jeg forvente å få for egen bolig? Hvor kan det lønne seg å kjøpe bolig? Dette er en veldig spennende og interessant database. I Eiendomsbasen profilerer også eiendomsmeklerne seg, sier Kristiansen, som kan love en rekke nye produkter på nett inneværende år.

Annonse
Annonse
Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!