ANNONSE
Annonse

Vinnere på annonsemarkedet

Administrerende direktør, Jan Tore Kristiansen, kan vise til økt omsetning på både nett og papir, mens alle andre slet tungt i 2009. Foto: Vidar Bakken

Mens andre aviser sliter med kraftig fall i annonsemarkedet, har Nordre Aker Budstikke og dens «søsteraviser» betydelig fremgang.

Nordre Aker Budstikke
Nordre Aker Budstikke

Publisert:

Sist oppdatert: 20.01.2010 kl 14:04

ANNONSE
Annonse
ANNONSE
Annonse

OSLO: Finanskrisen slo inn i annonsemarkedet, og mediehusene ble hardt rammet i året som gikk. Resultatet var blant annet betydelig nedbemanning og redusert drift i mange aviser. Lokalavisene sto støtt i denne stormen.

— Kjempebra med annonsevekst

— Vi vokser og har høyere omsetning både på print og på nett i 2009 sammenliknet med 2008. Samtidig holder vi budsjettene våre. Det er kjempebra med annonsevekst, når vi vet at markedet totalt sett har en tilbakegang på cirka 20 prosent, sier Jan Tore Kristiansen, administrerende direktør i Lokalavisene Oslo AS.

Foran Aften

Hver uke går 286.000 aviser ut i Oslos postkasser fordelt på 12 ulike lokalaviser. Det vil si at hele Oslo blir dekket.

— En av grunnene til at annonsørene har tiltro til oss er at vi har et godt redaksjonelt produkt. Dette får de tilbakemeldinger om. Vi har befestet vår posisjon i markedet og opprettholdt forspranget til Aften når det gjelder lesertall i Oslo. Det får vi betalt for, sier Kristiansen, som understreker viktigheten av å være både et superlokalt og regionalt alternativ.

Smidige alternativer

— De små aktørene treffer kundegruppen uten å måtte gå veien om de store avisene. For større aktører kan det være aktuelt å annonsere i en region som dekkes av en eller flere lokalaviser. Samtidig kan de største aktørene bruke samkjøringen til å nå hele Oslos befolkning. Lokalavisene gjør at annonsørene har flere smidige alternativer, også på nett, sier Kristiansen.

Treffer målgruppen

— Vi har en betydelig satsing på nett og at det virker, det ser vi på veksten av unike brukere. Vi har samme målsettingen som på print, vi skal bli best også på nett. Ikke alle er klar over at hver enkelt avis har en egen nettutgave. For første gang kan også mindre aktører annonsere effektivt på nettet uten å måtte bruke riksmediene. Det er altfor dyrt, i tillegg til at man treffer feil målgruppe.

Hva fikk naboen for huset?

Nettutgavene har fått flere nye produkter. Blant disse er Bil i Oslo og Eiendomsbasen.

— Trafikkrapportene viser at disse har høy leseverdi. Bil i Oslo er blitt en plattform for alle bilinteresserte og bilforhandlere. Eiendomsbasen er også en nyvinning vi er stolte av. Her finner leseren historikk for alle boliger i Oslo, tidligere eiere, når de er solgt og hva de er solgt for. For mange er det spennende å følge med på prisutviklingen i eget område eller egen gate. Hva fikk naboen for huset sitt? Hva kan jeg forvente å få for egen bolig? Hvor kan det lønne seg å kjøpe bolig? Dette er en veldig spennende og interessant database. I Eiendomsbasen profilerer også eiendomsmeklerne seg, sier Kristiansen, som kan love en rekke nye produkter på nett inneværende år.

ANNONSE
Annonse
ANNONSE
Annonse

Dette nettstedet bruker cookies

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

En informasjonskapsel er en mekanisme der din nettleser kan ta vare på informasjon den får fra nettsider, for så å sende disse tilbake til nettsidene igjen senere. Dette gjøres automatisk uten at brukeren trenger å tenke på det.

Informasjonskapslene kan ha flere funksjoner, for eksempel å holde rede på innstillinger, hvilken bruker du er logget inn som, hva du har tilgang til, hjelp til å sørge for at du får tilsendt riktig innhold, sporing av annonsevisninger og annet.

Informasjonskapsler gjør det mulig å holde rede på slike innstillinger og annet over tid, slik at informasjonen er lettere tilgjengelig ved gjentatte besøk til nettstedet. Informasjonskapslene brukes også til midlertidig håndtering av brukerspesifikk informasjon når man besøker forskjellige deler av samme nettsted.

To eksempler fra de mange funkjsonene nettstedet bruker informasjonskapsler for å vedlikeholde: Én informasjonskapsel brukes for å huske innstilling for lydstyrke på videoavspilleren, en annen brukes for å huske om du har krysset vekk denne boksen med informasjon, slik at du ikke trenger å se den igjen neste gang du besøker dette nettstedet fra samme enhet som du bruker nå.

Informasjonskapsler lagres automatisk av nettleseren din som små tekstfiler på din datamaskin. Du kan selv endre innstillinger for hvordan informasjonskapsler skal håndteres i din nettleser.

Informasjonskapsler kan leveres av alle typer innhold på nettstedet, både tekstsider, bilder og annet. Informasjonskapslene sendes kun tilbake til det nettstedet du fikk dem fra, ikke til andre nettsteder.

Mange nettsteder, dette inkludert, fungerer ikke som de skal dersom du ikke tillater bruk av informasjonskapsler.

Dette nettstedet bruker informasjonskapsler for å håndtere tre nivåer av funksjonalitet:

Kritiske informasjonskapsler brukes til å holde rede på brukerinformasjon, tilgang, personlige innstillinger og annet. Uten disse fungerer ikke nettstedet som det skal.

Analyse-informasjonskapsler brukes for å holde rede på trafikk på nettstedet, hvilke deler av det som er mest populært, hvilke deler som brukes mest og annet. Deler av disse er tredjepart informasjonskaplser levert av eksterne tjenesteleverandører. Informasjonskapsler for analytisk funksjon brukes for å forbedre nettstedet (som er under stadig utvikling), men disse er ikke kritiske for nettstedets funksjonalitet.

Annonse-informasjonskapsler brukes av interne og tredjeparts annonsesystemer for å holde oversikt over og spore visninger av annonser.

Det er lovpålagt krav om at denne informasjonen gjøres tilgjengelig for deg som bruker av nettsteder som benytter slike informasjonskapsler.

NewsFlow - Thin AS

Dette nettstedet bruker cookies.