ANNONSE
Annonse

Kvalitet i amerikansk bilindustri:

Vli ha mindre biler

FORD: Focus er typisk europeisk, men siden den nå også skal selges i USA ble den først vist der.

Optimismen i USA smitter over på den amerikanske bilindustrien.

Nordre Aker Budstikke
Nordre Aker Budstikke

Publisert:

ANNONSE
Annonse
ANNONSE
Annonse

Det selges flere nye biler over hele verden enn for ett år siden. Men bilene er mindre, de forbruker mindre, forurenser mindre, er sikrere og mer pålitelig.

Krisen har tvunget både produsenter og kunder til å tenke nytt og annerledes. Og kvalitet er plutselig blitt et kjerneord i amerikansk bilindustri.

Small is the new big

Fords Patrick Hespen bekrefter at trenden i USA er å kjøpe mindre biler. Hver fjerde nye bil i USA er det amerikanerne kaller små biler.

— Derfor viste vi Fords nye Focus først i USA. Og derfor lanserer vi den enda mindre Fiesta, sier Hespen.

Mazda gjør det samme som Ford ved å introdusere lille Mazda2 i USA.

General Motors har en hel flåte med koreanske biler, som de selger under Chevrolet-navnet (akkurat som i Norge). Og den nye Buick Regal er ikke noe annet enn en omdøpt Opel Insignia.

På de digre veiene i USA er imidlertid ikke dette noen stor bil. Mercedes prøver til og med å selge 2,7 meter lange Smart i Amerika.

Overreagerer?

Men ikke alle er enig i trendanalysene.

David Champion, seniordirektør i biltestdivisjonen til det mektige forbrukermagasinet Consumer Reports, sa under bilshowet i Detroit at han tror bilindustrien overreagerer i forhold til bilenes størrelse, og at kundene egentlig ikke er klare for å kjøre små biler i stort antall.

Amerika er ikke laget for små biler, mener Champion. Landet har mye plass. Store biler passer fint til veiene, de er lette å parkere på parkeringsplassene og de går greit inn i de flestes garasjer.

— Folk vil fortsette å kjøpe minivans og SUV-er. Kun når bensinprisene øker, går salget av små biler opp. Men politikerne vil aldri stemme for noe slikt. Hva folk egentlig ønsker er store biler med superlavt forbruk, sa Champion.

— Ja, vi må ikke glemme at det alltid vil være et marked for muskelbiler, SUV-er og pickup trucker i USA, sier Fords Patrick Hespen.

Til gruppen av slike biler hører nyheter som Dodge Challenger V8, Shelby GT500 (Mustang) og Fords F-150 Raptor definitivt hjemme.

Selv om Ford, den eneste av de tre store bilprodusentene i USA som ikke måtte reddes fra undergangen gjennom enorme kapitalinnsprøytninger fra myndighetene, stjal mye av showet under Detroit-messen, handlet årets første internasjonale bilmesse i stor grad om hybride- og elektriske biler.

Glem diesel

I valget mellom hybridteknologi og diesel velger amerikanerne gjerne bensin/elektriske hybridbiler.

— Diesel i USA handler om oppfatning. Uansett om det teknisk forholder seg annerledes, mener de fleste amerikanere at diesel er for trucker som skal trekke tungt, og at dieselpersonbiler er langsomme, støyende og stinkende. Man får vond lukt på hendene når bilene tankes og skoene søles til av dieselolje ved pumpene, sier Patrick Hespen.

— Selv om flere europeiske produsenter tilbyr dieselbiler i USA, har vi i Ford ingen planer om å putte dieselmotorer inn i våre personbiler. Det er hybrid- og elteknologi som gjelder, konkluderer Fords talsmann.

Mange elbiler

General Motors spiller høyt med elbilprosjektet Volt, som går i serieproduksjon mot slutten av året. I Volt fortsetter en optimalisert bensinmotor strømproduksjon når batteriene er tomme, hvilket skjer etter cirka 6 mils kjøring.

Prinsippet er det samme i Henrik Fiskers digre og lekre Karma, som settes i produksjon omtrent samtidig. Kun Nissan og Tesla har konkrete planer for masseproduksjon av familie-elbiler.

Også Ford har elbilambisjoner. En elektrisk Focus er ventet i 2012. Men Ford satser også tungt på bensin/elektrisk hybridteknologi for å fighte mot Toyota og deres mange hybrider i USA.

Selv om det blir flere hybridbiler, plugg-inn hybrider, elbiler med hjelpemotor, brenselcellebiler og rene elbiler, vil biler med bensin- og dieselmotorer også om 20 år dominere, hevder Ingvar Sviggum, visepresident i Fords europeiske divisjon.

— Gjennomsnittsbilen vil ikke være hybrid. Merkostnadene står ikke i forhold til miljøgevinsten, sier Sviggum.

ANNONSE
Annonse
ANNONSE
Annonse

Dette nettstedet bruker cookies

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

En informasjonskapsel er en mekanisme der din nettleser kan ta vare på informasjon den får fra nettsider, for så å sende disse tilbake til nettsidene igjen senere. Dette gjøres automatisk uten at brukeren trenger å tenke på det.

Informasjonskapslene kan ha flere funksjoner, for eksempel å holde rede på innstillinger, hvilken bruker du er logget inn som, hva du har tilgang til, hjelp til å sørge for at du får tilsendt riktig innhold, sporing av annonsevisninger og annet.

Informasjonskapsler gjør det mulig å holde rede på slike innstillinger og annet over tid, slik at informasjonen er lettere tilgjengelig ved gjentatte besøk til nettstedet. Informasjonskapslene brukes også til midlertidig håndtering av brukerspesifikk informasjon når man besøker forskjellige deler av samme nettsted.

To eksempler fra de mange funkjsonene nettstedet bruker informasjonskapsler for å vedlikeholde: Én informasjonskapsel brukes for å huske innstilling for lydstyrke på videoavspilleren, en annen brukes for å huske om du har krysset vekk denne boksen med informasjon, slik at du ikke trenger å se den igjen neste gang du besøker dette nettstedet fra samme enhet som du bruker nå.

Informasjonskapsler lagres automatisk av nettleseren din som små tekstfiler på din datamaskin. Du kan selv endre innstillinger for hvordan informasjonskapsler skal håndteres i din nettleser.

Informasjonskapsler kan leveres av alle typer innhold på nettstedet, både tekstsider, bilder og annet. Informasjonskapslene sendes kun tilbake til det nettstedet du fikk dem fra, ikke til andre nettsteder.

Mange nettsteder, dette inkludert, fungerer ikke som de skal dersom du ikke tillater bruk av informasjonskapsler.

Dette nettstedet bruker informasjonskapsler for å håndtere tre nivåer av funksjonalitet:

Kritiske informasjonskapsler brukes til å holde rede på brukerinformasjon, tilgang, personlige innstillinger og annet. Uten disse fungerer ikke nettstedet som det skal.

Analyse-informasjonskapsler brukes for å holde rede på trafikk på nettstedet, hvilke deler av det som er mest populært, hvilke deler som brukes mest og annet. Deler av disse er tredjepart informasjonskaplser levert av eksterne tjenesteleverandører. Informasjonskapsler for analytisk funksjon brukes for å forbedre nettstedet (som er under stadig utvikling), men disse er ikke kritiske for nettstedets funksjonalitet.

Annonse-informasjonskapsler brukes av interne og tredjeparts annonsesystemer for å holde oversikt over og spore visninger av annonser.

Det er lovpålagt krav om at denne informasjonen gjøres tilgjengelig for deg som bruker av nettsteder som benytter slike informasjonskapsler.

NewsFlow - Thin AS

Dette nettstedet bruker cookies.