VW tilbake til røttene med lille Up!

VW tilbake til røttene med lille Up!

UP!: En ny folkevogn?

Fram til 1974 hadde Folkevogna motoren bak. I miljøets navn går VW nå tilbake til røttene – og henter fram en folkebil med motoren bak.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
12.09.2007 kl 09:50

FRANKFURT: I 27 år var det smart med motoren bak. Folkevognbobla sitter som spikret i de flestes bevissthet, og det skyldes ikke først og fremst vitsene om bilen, men at rundt 150.000 nordmenn fra 1948 til 1975. Fortsatt er den Norgeshistoriens nest mest kjøpte bilmodell – etter VW Golf. Nyheten på VWs enorme stand i Frankfurt heter Up!, er 3,45 meter lang og kan frakte fire voksne med nødvendig bagasje. Altså en typisk folkebil, men 15 cm lengre enn VW-konsernets forrige småbil VW Lupo/Seat Arosa. Men er det en slik bil folket vil ha i 2009, for det er da den dukker opp på norske veier?

Det gjenstår naturligvis å se hvor smart det var av Volkswagen å kopiere idéen fra den opprinnelige Smart? For om Up! langt fra ser ut som en Smart, måler trekvart meter mer i lengden og laster dobbelt så mange som Smart ForTwo, er ikke Up! bilen man i første omgang snur seg etter. Men kanskje miljøvernministeren kommer til å gjøre det. For med en liten dieselmotor i hekken antydes det et forbruk under 0,3 liter/mil og påfølgende utslipp rundt 80 gram CO2 per kjørte kilometer.

Informasjonsdirektør Paul Hegna hos den norske VW-importøren antyder at det endelige designet vil ligge svært nær opp til Up!-konseptet.

– Dere sa for et par år siden nei til VW Fox fordi den ble nesten lite dyr som den større VW Polo. Hva skal til for at norske bilkjøpere vil ha en så liten bil som Up!?

– Ting er annerledes nå, påpeker Hegna og henviser til at omleggingen av bilavgiftene vil gjøre avgiftsforskjellen større. Up!s lave utslipp priser bilen i laveste avgiftsklasse og kan derfor gjøre den til en billigbil i Norge. En bil for folket, hvis folket vil. Tall fra Opplysningsrådet for Veitrafikken viser imidlertid at de minste og rimeligste bilene selger elendig i Norge. Vår høye levestandard gjør at vi heller legger på noen kroner – og spesielt gjelder det i 2007.

Annonse
Se bildet større

GJERRIG: Lavt forbruk.

Se bildet større

BILLIG: Up! kan bli en billig bil.

Se bildet større

TIL OPPRINNELSEN: Ny VW kommer i 2009 ned motoren bak. Det blir en ordentlig sparebil.

Annonse
Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!