XC60 – SUV-eren på sikkerhet

XC60 – SUV-eren på sikkerhet

HELT NY: Med XC60 trår Volvo inn i – en for dem – ny bilklasse med stort vekstpotensiale og høy fortjeneste.

Volvo har kanskje bygd den sikreste SUV i verden. Og den stopper selv ved kollisjonsfare, men bare i byfart.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
17.09.2008 kl 10:15

Volvo er tilbake til røttene i forhold til sikkerhet. Igjen kommer sikkerhet foran alt annet hos Volvo, og derfor hevder den Göteborgbaserte (og Ford-eide) bilprodusenten at de trolig har konstruert den sikreste SUV – og i hvert fall den sikreste Volvo til nå.

Selv om om EuroNCAP ikke er spesielt begeistret for SUV-er og har gitt dem mye juling i sine testprogrammer, er i hvert fall Volvo XC60 innrettet slik at ved fart inntil 15 km/t stopper den helt av seg selv dersom fare for kollisjon oppstår. Og ved høyere fart bremses hastigheten ned med cirka 15 km/t før det smeller.

Om det skjer fra 30 km/t begrenses de materielle skadene betydelig, og skjer det fra 100 km/t vil skadeomfanget på dem som sitter inne i bilen trolig reduseres fra fatal til alvorlig uten varig men.

Volvo-direktør Øystein Herland mener konstruksjonen i XC60 er så banebrytende at han har tilskrevet samferdselsministeren, finansministeren og Stortingets finanskomité med klar oppfordring om å bruke avgiftssystemet for å bedre trafikksikkerheten. Underforstått: XC60 bør honoreres med lavere avgift!

Hva slags bil snakker vi om?Kompakt SUV som Volvo konsekvent kaller crossover fordi SUV-ene mobbes av miljøaktivistene. Alle varianter til Norge har drift på alle hjul – med Haldex 4 teknologi – men bilen skal etter hvert produseres med kun trekk på forhjulene. Prisen vil avgjøre om denne er aktuell for Norge.

Hvordan er den å kjøre?Med 23 cm bakkeklaring er XC60 langt fra svingenes mester. Dessuten styrer den mer mot komfort enn sportslighet, men avansert elektronikk gjør at bilen holder seg greit på veien.

Hva har den under panseret?

Tre motorer kommer først:

  • 2,4 liter diesel, 163 hk – 340 Nm.
  • 2,4 liter diesel D5, 185 hk – 400 Nm.
  • 3,0 liter bensin, 285 hk – 400 Nm.

Neste år dukker varianter med lavere utslipp opp.

Hva gjør den spesiell?

At XC60 stopper selv for å unngå kommisjoner ved lave hastigheter – det vil si under 15 km/t – og ellers bremser ned farten slik at skadeomfanget reduseres når uhellet først er ute – gjør XC60 unik i denne klassen. Teknikker er i stor grad utviklet av Volvo selv.

Den gode bakkeklaringen (23 cm) gjør XC60 til vinner også på dette punktet, men de virker som Volvo ikke vet riktig hva de skal bruke nettopp god bakkeklaring til fordi bilens veiegenskaper prioriteres framover terrengegenskapene.

XC60 er med andre ord i utgangspunktet ingen terrengbil, og den har heller ingen differensialsperrer eller reduksjonsgir som ekte offroadere har.

Hva er bilens svakheter?De samme som nesten alle andre høybygg: Kjøreegenskapene blir aldri optimale og bagasjeplassen er lite å skryte av i XC60.

Hvem passer den for?Alle som synes det er barskt å være litt konge på veien.

Hva koster den?Audi har tvunget Volvo til å sette ned prisen med 19.000 kroner allerede før introduksjonen, så nå koster XC60 fra 513.900 kroner (med 163 hk). Til gjengjeld forlanger Audi 504.000 kroner for Q5 med 170 hk.

Konkurrenter?

Dette er bilklassen med flest nyheter i år, og de er alle konkurrenter: Audi Q5 og Mercedes GLK. I

tillegg står naturligvis BMW X3 på lista, og kanskje Honda CR-V og Land Rover Freelander. Freelander bygges over samme tekniske lest som XC60, men har mye tyngre prioritet på terrengegenskapene.

Annonse
Se bildet større

INNVENDIG: Umiskjennelig Volvo.

Se bildet større

FELLES NED: Ryggen på passasjersetet foran kan legges nesten helt ned.

Se bildet større

PREMIUM? Volvo vil så gjerne at AC60 skal oppfattes som premium bil på linje med Audi Q5, BMW X3 og Mercedes GLK.

Se bildet større

KOMPAKT: XC60 er langt mindre enn XC90.

Se bildet større

SPESIELL: XC60 har sterkt hellende hekk.

Se bildet større

KONSOLL: Denne kjenner vi fra før, men konsoller er nå gjort mer elegant

Se bildet større

TESTET: Volvo XC60.

Annonse
Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!