TEST: Kia Sorento

Yi-ha for Kia

Yi-ha for Kia

NY. Kia Sorento er ikke bare ny, men også større, lettere og mindre tørst enn forgjengeren.

Sorento var den første Kia med attraktivt design og moderne mekanikk.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
23.11.2009 kl 12:15

Kia Sorento ble aldri noen storselger i Norge. Til det er bilen for stor, for ukjent og historisk sett har den vært for kostbar.

Men snart vil ny Sorento være på plass, med mer motoreffekt, lavere vekt og lavere CO2-utslipp.

Slike ting slår ut i hyggeligere avgift. Om bilen er stor nok til å laste den velkjente varekassen som gir rett til lav avgift og grønne skilt som varebil, er ikke klart. Varebilen av denne typen er normalt svært attraktive.

Hva slags bil snakker vi om?

Forholdsvis stor SUV fra Korea, 4,68 meter lang, halvbroren til Hyundai Santa Fe og med mange elementer fra den enda større Hyundai ix55.

Bilen er nummeret større en populære SUV-er som VW Tiguan, Toyota Rav4, Honda CR-V og Nissan X-Trail.

Kan leveres med inntil syv seter. Finnes med både to- og firehjulstrekk. Er i første rekke utviklet for USA.

Hvordan er den å kjøre?Overraskende bra til å være klassisk SUV. Kjøreegenskapene er faktisk et av bilens største pluss. Den har i tillegg utforbakkekontroll som gjør bilen lettere å håndtere i bratte hellinger.

Hva er under panseret?

Til Norge kommer den med bare én motorvariant; diesel med 2,2 liters motorvolum og hele 197 hk, opp fra 170 i forrige utgave.

Men utslippet er senket fra 228 gram CO2/km til 174 gram (171 gram for varianten med kun tohjulsdrift).

Dette er imponerende, men samtidig tvingende nødvendig for Kia om de i det hele tatt skal få solgt bilen i Europa.

Hva gjør den spesiell?

Ikke noe ved bilen, men at Kia har klart å senke vekten med hele 165 kilo og samtidig klare fem stjerner i EuroNCAPs kollisjonstestprogram er godt gjort.

Sorento er av få SUV-er med tre seterader.

Hva er bilens svakheter?Ingen spesielle. Men Kia sliter fortsatt med imaget i Norge og framstår for de fleste som et ganske ukjent merke.

Hvem passer den for?Alle som vil ha en stor SUV og samtidig kjøre anonymt.

Hva koster den?Prisen er fortsatt ikke fastlagt, men dagens Sorento koster 650.000 kroner. Regn med at den nye ikke blir dyrere, heller kanskje litt rimeligere på grunn av lavere vekt og utslipp.

Konkurrenter?Hyundai Santa Fe, Opel Antara, Chevrolet Captiva, Mitsubishi Outlander, Volvo XC60, Audi Q5

Kia Sorento i tall:

Pris billigste: Kr. 650.000?

Lengde: 4,68 m

Bagasjerom (VDA): 531 l

Motor: 2,2 l/197 hk

Forbruk (EU): 0,66 l/mil

CO2-utslipp (EU): 174 g/km

Kollisjonsputer: 6 stk

Antiskrens: Ja

4x4: Ja

Garanti: 5/12 år

EuroNCAP*: 5 stjerner

Data: OFV/produsentene

Annonse
Se bildet større

KJØRER BRA: Kjøreegenskapene er ikke bare klart forbedret, men også bilens sterke kort.

Se bildet større

BAK RATTET: Tradisjonelt førermiljø.

Se bildet større

LASTEPLASSEN: Digert bagasjerom i femseteren. Knapt noe plass med syv seter i bruk.

Se bildet større

LETTLEST: Instrumentpanelet er kopiert fra Hyundai ix55.

Se bildet større

GODBITER: Bilen har utforbakkekontroll og låsbart firehjulstrekk.

Se bildet større

DIESEL: Sorento bygges med flere motoralternativer, men kun dieselvarianten vil være aktuell i Norge.

Se bildet større

SANTA FE: Halvbroren til Hyundai Santa Fe

Se bildet større

USA: V6-eren kommer ikke til Norge.

Se bildet større

LØFTERIK: Nye Kia Sorento har overraskende gode kjøreegenskaper, har senket vekt og utslipp, og har i tillegg fått fem stjerner i Euroncap-test.

Annonse
Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!