Kategoriheading

Aldri for sent å begynne å trene

Aldri for sent å begynne å trene

Opp av stolen - holde balansen. FOTO: KRISTIN TUFTE HAGA

– Det er moro er å se at de eldre selv blir overrasket over hvor mye de kan klare, sier fysioterapeut Hanne Daae-Qvale Holmemo.

SANDAKER: Bevegelser som yngre tar som en selvfølge, kan være tøft nok for den eldre garde. For eksempel å reise seg opp fra stolen eller å holde balansen når man står ved kjøkkenbenken.

I lokalene til Frivillighetssentralen Bydel Sagene dratt i gang tilbud om trening - gratis.

Man kan gjøre øvelsene sittende, eller stående - med eller uten gåstol.

Se bildet større

Strekk og hold! FOTO: KRISTIN TUFTE HAGA

Styrke og balanse

De er godt igang, gjengen som har samlet seg denne onsdagen på treningskurs. En gang i uka møter de opp - de vil ha mer styrke, og ikke minst trene opp balansen. Fysioterapeut Hanne Daae-Qvale Holmemo viser og forteller.

– Det som er moro er å se at de eldre selv etterhvert blir overrasket over hvor mye de kan klare. I tillegg at de blir sterkere, det blir raskt bedring. Det er jo aldri for sent å begynne å trene, trening er ferskvare, sier Hanne til avisa.

Deltagerene er rekruttert fra hjemmetjenesten og ellers brukere av tjenesteappartet i Bydel Sagene.

Se bildet større

Trim for eldre - viktig og forebyggende. FOTO: KRISTIN TUFTE HAGA

Sosialtog mestring

I tillegg er fellestreningen et sosialt tiltak - og med på å forebygge isolasjon.

– Det er viktig å ha noe man skal, noe å planlegge. Treffe andre likesinnede, kanskje også ta en kaffe sammen her på huset etter trening, sier fysioterapeuten videre.

Som legger til.

– Men - det som også er veldig viktig med treningen, er jo at det gir mestringsfølelse. De eldre opplever at de mestrer, de får til noe. Mestring er viktig i alle aldre.

Se bildet større

Drikkeflaska er viktig. FOTO: KRISTIN TUFTE HAGA

De tramper i gulvet, trener på å reise seg opp og ned fra stolen, står oppreist med armene til siden, og flere andre øvelser.

Randi, Knut, Solveig, Åse, Kari, Håkon og Magnhild prøver alt de kan. Om ikke de synes de har fått så mye muskler ennå, så er det enige om en ting.

– Balansen har blitt bedre!

Noen av de trener også ekstra på egenhånd hjemme.

– Åjo, det er jo sosialt også da!

Se bildet større

Trampe og gå - sittende. FOTO: KRISTIN TUFTE HAGA

Fallforebyggende kurs

Ifølge den engasjerte gjengen i Frivillighetens Hus.

Bydel Sagene arrangerer også fallforebyggende kurs - ove 8 uker. Ta kontakt med Hanne - telefon 41754546. De som ikke kan komme seg til kurset selv kan benytte pasienttransport etter nærmere avtale.

LES OGSÅ:

ANNONSE
Annonse