Kategoriheading

– Dette er fremtiden når eldreflodbølgen kommer!

– Dette er fremtiden når eldreflodbølgen kommer!

Bruker nettbrett: Eva Qvist har fått utdelt nettbrett som registrerer vekten hennes hver dag. T.v: Cathrine Einarsrud og Eva Qvist. FOTO: MINA HAUGLI

Mener pensjonist Eva Qvist, som har testet ut ny velferdsteknologi i Bydel Sagene.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
19.04.2017 kl 09:02

Velferdsteknologi

Her er et utvalg av velferdsteknologiske løsninger:

  • Medisindispenseren Pilly: Gir fra seg lyd og blinker når medisinen skal tas. Hvis brukeren ikke tar medisinen, får brukeren en SMS-påminnelse. Deretter vil responssenteret motta en varsling og sende SMS eller ringe brukeren for å sjekke,
  • Avstandsoppfølging: Brukeren måler selv for eksempel blodtrykk, vekt, blodsukker og kroppstemperatur. Målingene registreres automatisk på nettbrettet, som brukeren får låne, som videre sender registreringene til bydelens responssenter. På responssenteret sitter det ansatte og følger med.
  • Elektronisk dørlås: Dørlåsene åpnes via en app på mobiltelefonen til de ansatte i hjemmetjenesten, så de skal slippe å ha med seg så mange nøkler, og spare tid ved å slippe å overlevere ett sett nøkler til forskjellige tjenester som skal inn til brukeren.

SAGENE: I forrige møte i Rådet for funksjonshemmede, fortalte prosjektleder i Sagene Bydel, Cathrine Einarsrud, om en rekke nyvinninger innenfor velferdsteknologien.

Velferdsteknologien

Bydel Sagene har gjennom prosjektet, som startet i 2014, tatt i bruk flere teknologiske løsninger. Noen av løsningene er allerede implementert, mens andre er fremdeles i testfasen.

– Medisindispenseren Pilly og multidosedispensere, er fra i år, implementert etter å ha vært testet siden våren 2014, ifølge Einarsrud.

Nye fremskritt gjøres hele tiden.

– Avstandsoppfølging som gjøres via nettbrett er fremdeles i testfasen. I tillegg ønsker vi å benytte digitalt tilsyn, ved et kamera som slås på når man gjør tilsynet, og trygghetsalarmer med innebygd GPS-sporing, som kan for eksempel brukes til å spore personer med demens, forteller Einarsrud videre.

Elektroniske dører

En annen løsning som fremdeles er i testfasen, er bruk av elektroniske låser på dører som kan låses opp via en app på mobiltelefonen til de ansatte.

– For hjemmetjenestens del er det mye tidsbesparelse å hente her. Det at man kan slippe å ha med seg mange nøkler og bruke tid på å overlevere nøkler til forskjellige tjenester som skal inn til brukeren, sparer man tid på. I tillegg kan nøkler mistes, sier Einarsrud.

Men hva med sikkerheten til de elektroniske dørene, hvis noen hacker seg til koden eller en ansatt mister mobilen?

– De som lager systemene, mener dette er sikrere enn en nøkkel. Hvis jeg mister mobilen min så skal det litt til at du tenker at det er nøkkel-koder på den. I tillegg skal responssenteret vårt ha mulighet til å sperre alle de ansattes mobiler, og dette skal det selvfølgelig være rutiner på.

Gir trygghet

Se bildet større

Pilly: Eva Qvist har den automatiske medisindispenseren, "Pilly," som gir henne varsel hver dag om å ta medisinen til samme tid. FOTO: MINA HAUGLI

Pensjonist Eva Qvist (75) er en av rundt 100 brukere, i Bydel Sagene- og Grünerløkka, som har tatt i bruk to av de elektroniske løsningene. Hun bruker det elektroniske pillebrettet Pilly og avstandsoppfølging av vekt via nettbrett.

– Det er helt fantastisk! Dette er fremtiden når den store eldreflodbølgen kommer!

Ikke alle hun har snakket med er like begeistret for å høre om de teknologiske løsningene, som noen kaller roboter.

– Men det er viktig at sånne som meg har trygghet. Blir jeg for eksempel dement, så kan de sette på meg en GPS og finne meg. Løsningene gjør at jeg kan fortsette å være aktiv, men likevel føle meg trygg på at noen følger med, sier Qvist.

Gevinster

Cathrine Einarsrud er prosjektleder for Velferdsteknologi i Bydel Sagene, et pågående samarbeid mellom de fire sentrumsbydelene Bydel Grünerløkka, Sagene, Gamle Oslo, St.Hanshaugen og Lovisenberg Diakonale sykehus. Forebyggende arbeid og bruk av brukervennlige hjelpemidler er i fokus.

– Brukerne våre, som er alt fra 20- 90 år gamle, kan via den nye velferdsteknologien selv følge med på egen sykdom. De lærer mer om sykdommen og om egen helse, og tilbakemeldingene er at det er en trygghet at målingene blir sendt inn daglig til oss, og at vi følger med, forteller Einarsrud.

Når målingene er utenfor referanseverdiene, eller brukere har glemt å ta pillene sine, sjekker responssenteret med brukerne enten via SMS, eller ringer de.

– Dette fører til færre sykehusinnleggelser, færre liggedøgn, gir brukerne mer frihet, men samtidig trygghet ved at vi følger med og kan oppfatte endringer i sykdommen tidlig, forteller hun videre.

Einarsrud tror gevinstene er høyere enn kostnadene ved velferdsteknologi.

– Vi kan spare inn mye penger på å unngå å fysisk sjekke dette hos brukere, brukere slipper å vente på oss og de kan mestre og styre dagen sin selv, avslutter Einarsrud.

LES OGSÅ:

ANNONSE
Annonse