ANNONSE
Annonse

Disse skolene får flere lærere

Skolebyråd Tone Tellevik Dahl og rektor på Fernanda Nissen Skole, Elisabeth Rudi Lund, en av skolene i bydel Sagene som får flere lærere. Her fra åpningen av skolen i 2016. Foto: KARL ANDREAS KJELSTRUP

Byrådet har fordelt lærere. For Bydel Sagenes del vil fire skoler få til sammen 13 lærere på første til fjerde trinn, fordelt etter «positiv forskjellsbehandling.»

Nordre Aker Budstikke
Nordre Aker Budstikke

Publisert:

Sist oppdatert: 01.06.2017 kl 19:53

ANNONSE
Annonse
ANNONSE
Annonse
ANNONSE
Annonse

SAGENE: Det er i byrådets forslag til revidert budsjett for 2017 satt av penger til flere lærere i Osloskolen.

Byrådet har foretatt en fordeling av lærere, og for Sagenes del vil fire skoler få til sammen 13 lærere på første til fjerde trinn.

  • Fernanda Nissen skole – 4 lærere
  • Nordpolen skole – 3 lærere
  • Sagene skole – 4 lærere
  • Bjølsen skole – 2 lærere

Bjølsen skole fikk i det opprinnelige 2017-budsjettet også to lærere, og vil med revidert budsjett til sammen få fire nye lærere.

Sagene skole er plukket ut. Foto: KRISTIN TUFTE HAGA

– Positiv forskjellsbehandling

– Osloskolen trenger flere lærere. Byrådet gjør nå den største enkeltansettelsen av lærere i Osloskolen i nyere tid. De nye lærerne fordeles ikke likt mellom alle skoler, men etter byrådets politikk om «positiv forskjellsbehandling».

– Positiv forskjellsbehandling vil si at skolene med de største behovene og den mest mangfoldige elevsammensetningen prioriteres. Bare ved å bruke kommunens ressurser ulikt og avhengig av behov kan vi til slutt gi elevene likeverdige muligheter, sier skolebyråd Tone Tellevik Dahl (Ap) i pressemelding i dag, 1. juni.

Lærerne kommer i tillegg til lærere som ansettes som følge av vekst i elevtallet.

LES OGSÅ: Vil innføre gratis AKS for førsteklassinger i bydel Sagene

Intensivoppfølgingen

– Det representerer en reell styrking av lærertettheten på skolen. Lærerne skal settes inn på første til fjerde trinn og i hovedsak brukes til den nye intensivoppfølgingen som byrådet nå innfører i Osloskolen.

– Intensivoppfølgingen innebærer at elever får ekstra tid og oppfølging av dedikerte lese-, skrive- og regnelærere, som arbeider med elevene over kortere tidsperioder i små grupper, videre ifølge skolebyråden.

Finland

Intensivoppfølging er inspirert av det finske skolesystemet, og innebærer at elevene får rask og tett oppfølging uten utredning om spesialundervisning tidlig i skoleløpet.

– Med intensivoppfølgingen vil skolen få en ny mulighet til å være tett på elevenes læring tidlig, og samtidig redusere behovet for byråkrati og utredninger. Dette er «tidlig innsats» i praksis, ifølge Tellevik Dahl.

LES OGSÅ:

ANNONSE
Annonse
ANNONSE
Annonse