Kategoriheading

Glad mage med syrnet havregrøt

Glad mage med syrnet havregrøt

Syrnet havregrøt. FOTO: Marianne Naas

Slik lager du en mer næringsrik og lettere fordøyelig havregrøt.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
22.11.2017 kl 08:04

Sagene Avis og Nordre Aker Budstikke presenterer i 2017 en ny matspalte i samarbeid med Ekte Vare. Paret Sadie Lawler og Øyvind Våge fra Kjelsås er innehavere av den økologiske butikken i Dannevigsveien på Sagene. Her kan du lese flere tips og oppskrifter i Matspalten vår!

Havregrøt er et populært innslag på frokostbordet rundt i mange norske hjem. Vi vil vise deg hvordan du på enkelt vis kan gjøre denne retten mer næringsrik og lettere fordøyelig.

Det er nemlig slik at havregryn ofte er varmebehandlet og dermed er det ikke liv i enzymet fytase som skal bryte ned fytinsyre. Fytinsyren hemmer igjen opptaket av viktige næringsstoffer – sagt på en enklere måte blir havren lettere å fordøye ved å sette disse enzymene i arbeid.

Havregrøt (1 porsjon)

  • 1dl havregryn
  • 1ss rug (innneholder fytase)
  • 2 dl vann
  • 1 ss eplecidereddik eller 1 ts surdeigsstarter

Rør alt sammen i en kjele kvelden i forveien og la det stå fremme i romtemperatur. Jo lengre det står jo bedre er det, men 12 timer er en fin tommelfingerregel.

Kok opp grøten om morgenen i ca.3-4 minutter sammen med en liten klype salt og frokosten er klar. For ekstra næring og metthetsfølelse så kan du gjerne tilsette et par eggeplommer eller litt kokosfett.

Ekte smør på toppen og litt kanel er obligatorisk. Pynt gjerne med bær og frukt etter smak og behag.

Sunt og godt

Oppskriften er inspirert av noen av Gry Hammer sine ideer som vi har justert og tilpasset til noen av våre egne ønsker og smaker, det viktigste er å finne noe sunt og godt du enkelt kan lage selv fra bunnen.

Her kan du lese mer fra Matspalten!

LES OGSÅ: Øyvind Våge fra Kjelsås og kona satser på Ekte Vare på Sagene: – Folk blir så glade når de går fobi og ser en agurk uten plastikk rundt

ANNONSE
Annonse