Kategoriheading

En av Oslos verste trikkeulykker

En av Oslos verste trikkeulykker

FOTO: Anders B. Wilse/ Norsk folkemuseum

En av de verste trikkeulykkene som har skjedd i Oslo gjennom tidene, fant sted da vognens bremser sviktet i Sannergata.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
07.10.2017 kl 21:56

ANNONSE
Annonse
 

SAGENE: Den 15. mai 1937 omkom to personer og flere ble skadet da den nye trikkens bremser sviktet.

En av de "forferdeligste ulykker som har rammet Oslo sporveier gjennom tidene," ifølge Arbeiderbladet 1937.

Det var en av de nye Kjelsåsvognene som kom ned Vogts gate og skulle svinge inn på Sannergata som ikke klarte svingen, da bremsene sviktet.

– Trikken fikk større og større fart nedover Vogts gate. I svingen hoppet trikken av sporet, skrenset over sidesporet, krasjet inn i en drosjebil og en lastebil, og klemte de opp i Johannes Borgs magasin, som ligger på hjørnet i Toftes gate 25, skriver Arbeiderbladet påfølgende dag.

LES OGSÅ: Her kan du se den aller første avgangen på Kjelsåstrikken, i 1934

To omkom

Drosjebilens fører, Ragnvald Hoel (34), og tømmermann Johan Finstad, som var i lastebilen, omkom begge i ulykken.

I trikken satt rundt 20 passasjerer, som alle ble kastet frem og tilbake i sammenstøtet. De fleste måtte til legevakten, men kun for tre personer ble det nødvendig og legges inn på sykehus. Formiddagen følte seg ganske bra.

LES OGSÅ: Kjørte på kvinne på Torshov - etterforskes som drapsforsøk

Øyevitne

Et av øyenvitnene den dagen var Odvar Gudmundsen. Han opplyste til Arbeiderbladet at han stod sammen med noen kamerater litt lenger ned i Toftes gate.

– Trikken kom i stor fart, og plutselig hørte man et fryktelig bråk og så en svær lysning. Folk styrtet til. Drosjebilen var fullstendig smadret under trikken, og lastebilen fryktelig ramponert.

Se bildet større

FOTO: Anders B. Wilse/ Norsk Folkemuseum

Borgs magasin hadde fått dører, vegg og vinduer slått inn og alt av varer på yttersiden av disken var ødelagt.

– Folkene på lastebilen var blitt kastet ut av bilen, mens drosjebilens fører satt fastklemt i bilen. I minuttene som gikk før hjelpen kom frem, overveide menneskene rundt å prøve å velte trikken, slik at man kunne få frigjort sjåføren.

En Grefsentrikk og en brannbil trakk til slutt trikken vekk, og kunne konstantere at sjåføren var død.

LES OGSÅ: Her er en av Oslos siste pølsebuer, på Sagene

En passasjer forteller

En av passasjerene opplyser at trikken sporet feil oppe på Torshov:

– Den rygget for å komme inn på det rette sporet. Da den så igjen fortsatte nedover, merket man straks at det var noe galt.

Trikken fikk sterk fart og passerte stoppestedet ved Holsts gate uten å stoppe.

– Passasjerene begynte å bli urolige, og konduktøren gikk frem til føreren og snakket med han. Han snudde seg mot konduktøren og hadde et aldeles ubeskrivelig uttrykk i ansiktet. Nå gikk det etterhvert opp for alle passasjerene at det var fare på ferde, forteller en av passasjerene til Arbeiderbladet.

– Føreren ble på sin post. Han brukte trikkeklokken flittig hele gaten nedover, og jeg er sikker på at han reddet to biler ved det. Plutselig slo det opp flammer. I samme øyeblikk var svingen nådd og ulykken skjedd, sier en av passasjerene til Arbeiderbladet.

LES OGSÅ: Se hvor mye en gate kan forandre seg. Her er Grefsenveien/Sandakerveien for lenge siden

Det farlige hjørnet

Arbeiderbladet spør seg i saken om det nå blir spørsmål om sporomlegging på Grünerløkka.

– Hjørnet av Sannergaten og Vogts gate er et ualmindelige farlig hjørne. Gatene danner nærmest 90 graders vinkel, kurven er brå og lite oversiktlig, skriver bladet.

Det skjedde flere ulykker i det samme krysset gjennom årene. Siste ulykken var 23. august 1947, før det ble bestemt å flytte sporene fra Sannergata til Schleppegrells gate. Da skrev Aftenposten at det var den fjerde ulykken på samme sted, og nok en gang gikk menneskeliv tapt.

LES OGSÅ:

Nøkkelord

ANNONSE
Annonse
ANNONSE
Annonse