Kategoriheading

Mandag kan du tråkke i vei på en blå bysykkel

Mandag kan du tråkke i vei på en blå bysykkel

Syklene står klare mange steder, som her ved BI i Nydalen. FOTO: KARL ANDREAS KJELSTRUP

3. april starter sesongen, og flere nye stativer er underveis!

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
31.03.2017 kl 08:20

SAGENE: «Vi har begynt å rulle ut syklene og gleder oss til sesongstart 3. april. Da kan du ta din første tur allerede kl. 06:00,» skriver bysykkelordningen på oslobysykkel.no.

Vi har observert at det har dukket opp sykler i mange av stativene rund om i byen.

– Rundt 145 stativer er åpne fra sesongstarten 3. april. Målet er å ha cirka 1600 sykler ute til denne dagen, og vi er i god rute til det, sier Nora Fredrikke Falck Holmen i Oslo Bysykkel.

LES OGSÅ: 15. juli er bydelens store solidaritets- og antirasistiske markering

Nye stativer

På bysykkelordningens nettsider kan man følge med på hvor mange sykler som er tilgjengelige ved de ulike stativene til enhver tid (tilgjengelig først fra 3. april).

På kartet kan man også se hvilke stativer som er under planlegging. I fjor ble ordningen utvidet helt til Ring 3, med en rekke nye stativer. I vårt område ble det satt opp stativer både på Storo Storsenter og i Nydalen.

På slutten av året kom det et på John Colletts plass på Ullevål, og i Gjerdrums vei, like ved ringveibroa. Disse blir først tatt i bruk denne sesongen. For de kommende beboerne i studentboligene i Gjerdrums vei 10 og 12 blir det trolig et populært tilbud.

Nordre Aker Budstikke har tidligere skrevet om at det også er planlagt stativer ved Tåsen senter, Bergrådveien og ved Voldsløkka.

På Sagene er det merket for planlagte stativ både ved Myraløkka Øst (langs Bentsebrugata) og i Krebs gate, ved Vogts gate.

Se bildet større

Sykkelstativene som åpner mandag, og de planlagte stativene i Nordre Aker og Sagene. (Kart fra oslobysykkel.no)

Her kan du se hele bysykkelkartet på oslobysykkel.no.

– Tåsenløkka, Tåsen Senter og Krebs gate er alle klarerte for å settes opp i løpet av sesongen. Vi jobber med mulighetene også for et stativ på Myraløkka Øst, sier Holmen.

LES OGSÅ: Sjekk hvor de nye sykkeltraseene kommer i Nordre Aker og Sagene

2,1 millioner turer

Bysykkelordningen i Oslo er et samarbeid mellom Oslo kommune og Clear Channel Norway AS, der kommunen stiller offentlig reklameplass til rådighet og får et bysykkeltilbud tilbake. Urban Infrastructure Partner er operatøren som eier og driver bysyklene i Oslo.

I følge Holmen var det omlag 46.000 aktive brukere av bysyklene i 2016. Det ble syklet over 2,1 millioner bysykkelturer.

LES OGSÅ: Sykkel + trikk = sant!

Nytt av året er at du i tillegg til sesongabonnement, kan kjøpe tilgang til syklene i 24 timer, eller tre dager.

– Det er fint å kunne tilby denne muligheten til de som er på besøk i byen vår eller bare ønsker å bysykle en kort periode, forklarer Holmen.

Men du kan ikke ha en sykkel lenger enn 45 minutter før den må tilbake til et stativ. Dette er for å sikre god tilgang på sykler for alle brukere, og for å understreke at tilbudet er ment for transport.

Har du sykkelen lenger enn 45 minutter, blir du belastet 5 kroner per kvarter du går over tiden. Gebyrene for ødelagte eller bortkomne sykler økes også, til 7500 kroner.

LES OGSÅ:

Annonse
Annonse
Annonse