Kategoriheading

Slår seg opp i en verden av dagligvaregiganter

Slår seg opp i en verden av dagligvaregiganter

Sadie Gross Lawler, Øyvind Våge og deres 1 år gamle datter Milla utenfor butikken i Dannevigsveien på Sagene. FOTO: Sofie Løchen Smedsrud

– Det at det stadig blir økt press fra små, uavhengige butikker, leverandører og kunder som ønsker produkter som er utenom den store «matvaremafiaen», er veldig positivt, sier paret som driver den økologiske matvarebutikken Ekte Vare på Sagene.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
30.07.2017 kl 09:00

Se bildet større

FOTO: Sofie Løchen Smedsrud

SAGENE: Ett år etter at de åpnet går driften bra, men fortsatt ikke helt rundt. Likevel er paret Øyvind Våge og Sadie Gross Lawler optimistiske.

Da Nordre Aker Budstikke besøkte dagligvaren Ekte Vare på Sagene, klikket titusenvis av lesere seg inn for å lese om bærekraftig og lokalprodusert mat - uten plastikk rundt. Saken ble den mest leste i avisen i fjor sommer.

Ett år senere har dagligvaren utvidet til full kafédrift, og deres da fem dager gamle datter Milla har bikket sitt første år. Men utfordringene ved å være en småbedrift i en verden av dagligvaregiganter er fortsatt ikke lett.

– Vi får endelig mer oppmerksomhet i det flere får økt interesse for økologi, men det er jo sånn at 90 prosent av de økologiske produktene som finnes i butikkene er importerte, av dårlig kvalitet, og støtter ikke norsk landbruk, sier Sadie Gross Lawler.

Se bildet større

Ekte Vare har utvidet kafésortimentet, og serverer hjemmelagde kaker, sandwicher og annet godt. FOTO: Sofie Løchen Smedsrud

Savnet mangfold, startet butikk

Kjelsås-mann Øyvind Våge og Sadie Gross Lawler startet opp sin egen økologiske matvarebutikk på Sagene etter å ha savnet mangfold i de norske kjedebutikkene.

– Vi flyttet tilbake til Oslo, og opplever kjedebutikkene som ensformige på tilbud. Vi kjøper opp all mat fra lokale, norske gårder og selger i vår butikk. Folk blir så glade når de går forbi og ser en agurk uten plastikk rundt, sa Gross Lawler til Nordre Aker Budstikke i fjor sommer.

– Man slipper å sjekke innholdsfortegnelsen på en pølse for eksempel, fordi den er helt ren. Det er ikke tilsatt noe laktose eller gluten, fordi det er som nevnt rent, nyslaktet kjøtt til pølse fra en lokal gård. Det vet vi at kundene våre setter stor pris på, sier Sadie.

– Hvordan går det med butikken nå?

– Det går stadig fremover, og det kommer stadig flere kunder. Men det går ikke helt rundt enda. Det er ganske vanskelig å starte opp en bedrift, sier Sadie.

– Vi har hatt stamkunder fra starten av som vi er veldig takknemlig for. Men Sagene har jo den tetteste befolkningen i Oslo, så det er noen som er gamle, noen som er nye, noen som flytter. Det er jo et så urbant nabolag som stadig endrer seg.

Ekte Vare leverer Matspalten med oppskrifter til Sagene Avis og Nordre Aker Budstikke. Her kan du lese tipsene!

Kjøpte fra lokale bønder

Før butikken ble en realitet, startet det med at paret selv kjøpte mat direkte fra bønder for å støtte opp lokalt. Dette førte igjen til at flere av vennene deres ville kjøpe fra Våge og Gross Lawler, og dermed var idéen om en egen butikk født.

Før kunne de bruke timesvis for å kjøre til lokale norske produsenter for å hente mat, men ett år senere har vinden snudd.

– Nå kommer småbønder til oss og vil selge maten sin, og ikke omvendt. Det er jo et veldig godt tegn. Det er stadig flere nye produsenter som starter opp for seg selv, og det er bra, mener Våge.

– Hva har endret seg i butikken siden i fjor?

– Vi endrer stadig på utvalget. Nå har vi en ganske fulldreven kafédrift med blingser, surdeigsvafler, paleokake og raw cakes. Både vegansk og ikke-vegansk, melkefritt og glutefritt, og «full pakke» med smør og leverpostei, ler Sadie.

Det meste lager de selv, med unntakk av paleokakene som er i samarbeid med Treats Bakery.

Paret anser seg som langt fra ferdig med å utvikle nye prosjekter, og har blant annet drømmer om å bygge et kjøkken.

– Vi har planer om å bygge et ordentlig kjøkken, slik at vi kan lage suppe. Det er fortsatt ikke helt mulig økonomisk sett. Men selvfølgelig, det er flere utfordringer enn vi hadde forutsett.

(Saken fortsetter under bildene)

Se bildet større

Ekte Vare serverer alt fra melkefrie, glutenfrie, veganske til "vanlige" fristelser. FOTO: Sofie Løchen Smedsrud

Se bildet større

Her kan man kjøpe den nøyaktige mengden man trenger i løsvekt. FOTO: Sofie Løchen Smedsrud

Storkjedene dikterer prisene

Misforståelser rundt hva økologisk mat egentlig er og betyr bidrar til mange fordommer som ikke stemmer, mener paret.

– Noen ganger har jo folk kalt oss en «spesialbutikk» som driver med delikatesser, men vi gjør jo ikke det. Dette er en dagligvarebutikk med vanlige varer for vanlige mennesker, og det er nok noe som er i ferd med å bli tilfellet, til tross for at det er et stykke igjen, mener Våge.

Til tross for at flere dagligvarekjeder tilbyr økologiske produkter, betyr ikke det nødvendigvis at det er helt ideelt for leverandører, kunder og småbedrifter.

– Det er vanskelig for leverandører å sette en pris uten at det blir idiotisk dyrt, når de store kjedene har så mange mellommenn som legger på, eller trekker fra, pris.

Problemet er at nordmenn ikke vet hva et produkt egentlig koster. I butikkene er folk vant til å se at en agurk kanskje koster 14 kroner, men i realiteten er den verdt mye mer.

– Meny blør penger. Eneste grunnen til at Meny tjener så mye er fordi de selger billige varer til en høy pris på Kiwi og Joker, og økologiske gode varer selges til Meny for en latterlig lav pris.

– Det er en veldig feil syn på hva ting koster. Man får ikke et ekte blikk på hva det koster å få frem de produktene i det hele tatt. For det er jo mer jobb med økologisk, fremfor å heller sprøyte inn insektmidler og diverse tilskudd som ikke er så veldig godt for oss.

Et eksempel på dette er jordbær, som krever at man er på hvordan sesongen var i fjor, hvordan den kan bli i år, litt magefølelse, og litt flaks for at den skal bli bra, mener Våge.

– Så når du plutselig kan kjøpe jordbær til 19 kroner kurven, og det koster 50-60-70 kroner for en økologisk kurv, så begynner jo folk å lure!

Se bildet større

Egg fra Sørli Gård FOTO: Sofie Løchen Smedsrud

Markedet og forbrukerne avgjør

– Vare- og prissammensetningen på produkter er komplisert, og har mange faktorer som påvirker prisen, sier kommunikasjonssjef Ingrid Solberg Gundersen i Norgesgruppen, som står bak kjedene Meny, Kiwi og Joker.

– Det er konkurransebildet til enhver tid som bestemmer prisen. Når det gjelder økologiske varer, så ser vi en vekst i økologiske varer i flere varekategorier når vi ser at etterspørselen øker, legger hun til.

Det er stor forskjell på tilbud og etterspørsel innenfor hver kategori, mener Solberg Gundersen.

– Det er konkurransesituasjonen til enhver tid som avgjør pris. Prisen på jordbær varier fra området i landet, til sesong, og fra dag-til-dag.

– Hvorfor importeres frukt og grønt fra utlandet fremfor Norge?

– Vi ønsker gjerne å ta inn økologiske varer i den grad det er mulig.

– Kundene og forbrukerne er markedet til enhver tid, og det er de som er med i høyeste grad til å påvirke, sier hun.

LES OGSÅ:

ANNONSE
Annonse