Ann-Elisabeth (40):

Fra rullestol til egen treningsbusiness

Fra rullestol til egen treningsbusiness

RULLESTOL: Ann-Elisabeth Solberg (40) har kjempet seg fra rullestol og krykker, til en supersprek pilatesinstruktør, her fra treningen på Kjelsås. FOTO: KRISTIN TUFTE HAGA

– Kroppen ble så redusert, at jeg havnet i rullestol, forteller Ann-Elisabeth Solberg. Det er nesten ikke til å tro, når avisen nå møter den spreke pilatesinstruktøren.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
03.03.2015 kl 11:05

KJELSÅS: Ann-Elisabeth Solberg (40) driver eget treningsfirma, og har undervist Klassisk Pilates i mer enn ti år. I bedrifter, i grupper og privatpersoner.

Ann-Elisabeth har også deltatt i helseprosjekter for både små og store bedrifter. Kundene er fra 10 til 84 år, også mange menn.

TIPS NORDRE AKER BUDSTIKKE!

Trebarnsmoren har alltid vært en veldig aktiv dame, og blant annet også drevet med klatring, sykling og telemarkkjøring. Men i forbindelse med graviditet og barseltid for noen år siden, skjedde det mye med kroppen til Ann-Elisabeth.

- Et sjokk

- Det var nesten et sjokk hvordan kroppen ble satt helt ut av spill under mitt første svangerskap- og barseltid. Kroppen ville ikke lenger «være på samme lag» med meg. Blant annet fikk jeg kraftig bekkenløsning, forteller hun.

Les også: - Jeg har stått mye og ventet på trikken, i regnvær.

Hun legger til:

- Faktisk ble kroppen så redusert, at jeg etter hvert havnet i rullestol. Deretter på krykker i et halvt år etter fødselen, forteller pilatesinstruktøren.

Det ble «uendelig» med timer hos fysioterapeut.

- Etter hvert ble jeg rimelig lei av å motta behandling, på tross av at det gikk fremover. I denne tiden ble også planene om flere barn og mer «ekstremsport» naturlig nok satt kraftig på vent, forteller Ann-Elisabeth.

Klassisk Pilates

Det var fysioterapeuten som til slutt anbefalte Ann-Elisabeth å prøve pilates, for å komme tilbake til «normalen» igjen.

- Parallelt med fysioterapi-behandlingen begynte jeg å ta privattimer i klassisk Pilates, slik Joseph Pilates selv underviste på apparat og matte. Erfaringen etter første time var å ha trent på en måte kroppen min aldri hadde gjort før.

Les også: Frysja kunstsenter: - Området fremstår jo nærmest som privat!

- Jeg følte meg svett, sterk, smertefri, lett til sinns og «skalv» inn til skjelettet, forteller Ann-Elisabeth.

Hun legger til:

- Som om jeg hadde stablet og puslet alle knokler i kroppen riktig i forhold til hverandre. Jeg ble faktisk helt hektet på pilates, forteller Ann-Elisabeth.

Omskolert

Hun ble faktisk så inspirert, at hun helt endret yrkesvei.

- Jeg bestemte meg for å omskolere meg fra sosionom til instruktør. Ikke gå tilbake til «vanlig» kontorjobb. Det har jeg aldri angret på, sier hun.

Pilates er ifølge Ann-Elisabeth med tre ord styrke, strekk og kontroll.

- Kontroll som det viktigste- for det gjør at du må bruke hodet mens du trener; altså smart trening. Lidenskapen for treningsformen er fortsatt der, sier hun.

- Jeg blir aldri utlært, og føler at jeg lærer noe nytt hver dag i møte med kundene. En fantastisk helhetlig, sunn og god treningsform som forebygger skader og slitasje. Jeg overdriver ikke ved å si at man blir gladere, sterkere i hele kroppen og får bedre holdning av å trene pilates, ifølge instruktøren.

Les også: Sjelden har Kjelsås skolegård vært så full

- Avgjørende

Anne Marthe Lie Alstad er dansepedagog, og har trent pilates i rundt fem år.

- For meg er pilatestreningen helt avgjørende for å klare å arbeide som dansepedagog. Treningen styrker kjernemuskulaturen, slik blir jeg sterk nok til å utføre de raske og skiftende bevegelsene som undervisningen min krever, forteller Anne Marthe, og legger til at pilates også fungerer «reparerende».

- Jeg har ved flere anledninger «kurert» vondt i rygg og nakke med pilatesøvelser. Ann- Elisabeth tilrettelegger også alternative øvelser, hvis det trengs.

Marthe Westgaard Andresen har trent pilates i tre år.

- Mykere og smidigere

- En god styrketrening, man blir mykere og smidigere, og får bedre holdning. Bra for nakke og rygg er det også, sier hun.

Marthe trekker også frem styrking av kjernemuskulatur og holdning.

- Pilates er bra trening for alle. Ann-Elisabeth møter deg der du er og løfter deg noen hakk derfra, enten det gjelder smidighet, holdning eller styrke. En dyktig motivator og pusher akkurat passe mye slik at du alltid er litt sterkere og sunnere etter timen, roser Marthe.

- Ann-Elisabeth er veldig dedikert, nesten idealistisk, i sitt arbeid. Det er høy kvalitet på treningen hele veien, sier Marthe, som også anbefaler pilates i kombinasjon med en eller to økter kondisjonstrening i uken.

- Treningen er også forebyggende for muskel og skjelettplager, legger hun til.

- Fullstendig utkobling

Anne Marit Myrseth har trent pilates i snart 5 år.

- Etter to barn og mye jobbing, var det viktig for meg å starte trening igjen og få mer styrke i kroppen. En stor fordel med trening i nærmiljøet, enklere å få det til da. Jeg slipper reisetid og parkeringsproblemer, sier hun.

- Balansen er også bedre, det merker jeg godt når jeg går på ski. Særlig i nedoverbakkene merker jeg at jeg har blitt stødigere, sier Anne Marit.

Hun legger til:

- Jeg må konsentrere meg 100 prosent om øvelsene. Det blir til en time fullstendig utkoblet fra hverdagsstresset.

«Nye» Nordre Aker Budstikke

I 2015 er Nordre Aker Budstikke relansert som ny, ren nettavis på nab.no.

Hold deg oppdatert ved å melde deg på vårt nye, gratis nyhetsbrev!
Leser du på mobil? Meld deg på ved å sende e-post!

Annonse
Se bildet større

PILATES: Ann-Elisabeth er en svært populær pilatesinstruktør, også på Kjelsås. Fra venstre; Anne Marit Myrseth, Anne-Marthe L. Alstad, Ann-Elisabeth og Marthe Andresen. FOTO: KRISTIN TUFTE HAGA

Se bildet større

PILATES: "Gleden i en sterk kropp i bevegelse». FOTO: KRISTIN TUFTE HAGA

Faktaboks: Klassisk pilates

Klassisk pilates

  • Om Pilatesmetoden får stå sterk i seg selv med røtter i det opprinnelige og trenes med kontinuitet og trofasthet: da kommer resultatene.
  • Allsidig styrke- og bevegelighetstrening
  • Styrker hele kroppen med utgangspunkt i kjernemuskulatur i kroppens senter (Powerhouse).
  • Gir økt kroppsbevissthet, mykere rygg og friere bevegelse i resten av kroppen.
  • For alle, uavhengig av fysisk form og alder.
  • Pilates trenes med konsentrasjon og presisjon for å få størst mulig utbytte. Få repetisjoner, flyt og kontroll i øvelsene er viktig.
  • Utviklet av Joseph Pilates på begynnelsen av 1900-tallet, og kalt Contrology, kunsten å kontrollere.

Kilde: www.renpilates.no

Annonse
Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!