Hedret for kriseannonse

Hedret for kriseannonse

Lyn skriver her at de har ropt «ulv, ulv» før og oppfordret om at folk må støtte opp om laget tidligere, men nå er det siste gang.

Lyn har fått en mager trøst i de økonomiske krisetidene.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
07.09.2009 kl 13:50

ULLEVAAL: I juni nærmest skrek Lyn om hjelp i en helsides annonse i Aftenposten.

- Kom dere på kamp, var budskapet til alle supporterne av den hardt pressede klubben.

«Lyn trenger din hjelp nå, ikke som klapp på skuldre, eller vennlige ord over hagegjerdet, men deg. Du må komme på kamp! Du må ta med deg familien og venner på kampen mot Odd nå på søndag!», het det i annonsen .

Kjendiser bak reklamen

Bak kampanjen stod profilerte lynfans som blant annet Finn Bjelke, Tor Milde og sjef for Kitchen Reklamebyrå, Haakon Dahl.

— For oss med Lyn-hjerte har dette året rett og slett vært uutholdelig. Lyn har manglet og mangler penger, mange penger, bøttevis med penger. Vi har i perioder vært mer i Oslo tinghus enn vi har vært på Ullevaal. Både pressen og ikke minst lisensnemnda i NFF er ute etter oss i et piska kjør, og på toppen av det hele spiller vi ganske så stusslig fotball for å si det mildt, skrev Dahl selv på lyn.no.

— Et rop om hjelp

Nå har fremstøtet blitt hedret som månedens beste reklame av Aftenposten, som belønner reklamebyrået med en gratis helsides annonse.

— Teksten er ærlig, relevant og desperat - et rop om hjelp. Annonsen er lite påkostet og helt i tråd med det budskapet den ønsker å formidle, skriver juryen i sin begrunnelse.

Markedsdirektør i Lyn Keith Woods var på tiden svært glad for initiativet, og mener tiltaket viser at Lyn betyr mye for mange.

— I en vanskelig tid for klubben er slike initiativ svært kjærkomne for Lyn, og dette setter vi selvsagt stor pris på. Dette er helt suverent, sa Woods etter at annonsen hadde stått på trykk.

Får ikke innfridd gjeld

På tross av Lyns presseansvarlige, Joakim Andersens svært optimistske innlegg i forrige ukes utgave av Nordre Aker Budstikke, ser situasjonen fortsatt mørk ut for klubben.

Lyn har i løpet av sommeren mistet mange av sine beste spillere, og laget ligger fortsatt på bunn av tabellen etter at de ble knust av serieleder Rosenborg forrige søndag.

For noen uker siden ble det i tillegg klart at Ullevaal Business Class og Ullevaal Stadion sier nei til Lyns krav om å innfri deler av gjelden.

Ifølge NRK skylder Lyn de to selskapene til sammen seks millioner kroner. Lyn-direktør Erik Langerud kunne i slutten av august ikke si noe om hvorvidt den siste utviklingen kunne føre til en konkurs for klubben.

Annonse
Se bildet større

I annonsen skriver de blant annet, «Vi som er glade i Lyn klamrer oss fast i halmstrå om dagen. Hvis vi ikke kommer oss opp av den økonomiske og sportslige sumpen vi er i, kan toppfotballsatsingen til Lyn være historie for denne gangen. Det betyr at de av dere som stikker innom Ullevaal en gang i blant. når det er «morsomme kamper», ikke lenger kommer til å ha den muligheten. For hvis Lyn rykker ned, da er ikke Lyn lenger.»

Se bildet større

Daglig leder i Lyns reklamebyrå Kitchen er initiativtaker og regissør bak annonsen i dagens Aftenposten. Foto: Kitchen.no

Se bildet større

Annonsen er laget i samarbeid med Lyn-kjendisen Finn Bjelke. FOTO: STEINAR KNUDSEN

Se bildet større

Slik så forsiden av Aftenposten ut, med henvisning til en helsides annonse på side fem.

Annonse
Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!