Måtte skifte hofte, men det stoppet ikke treningsinstruktør Venke (48)

Venke sverger til pilates. FOTO: NORDRE AKER BUDSTIKKE

Som understreker at det ikke bare instruktøren som står for energien. – Når du har 30-40 glade og motiverte mennesker framfor deg, klarer vi sammen å bygge en sunn og god treningskultur, sier Venke Krangnes (48).

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
19.01.2018 kl 10:37

Nordre Aker Budstikke
Nordre Aker Budstikke

ULLEVÅL: Det går rykter om populære klasser, hos Venke ved treningssenteret ved Sats Elixia Ullevål.

– Pilates handler om en sterk kropp i balanse, men som er basert på at sinnet skal kontrollere musklene. Det er ikke bare jeg som står for energien i rommet. Når du har 30 - 40 glade og motiverte mennesker framfor deg, klarer vi sammen å bygge en sunn og god treningskultur, sier Venke Krangnes (48), og som har hatt pilatesklasser ved treningssenteret siden oppstarten for fem år siden.

Skiftet hofte

Tilsammen har Venke lang fartstid innen pilates, hele 15 år. Men for et par år siden måtte hun skifte hofte.

– Det var tøft å ikke vite hvordan dette skulle gå. Pilatesintruktører med titanhofte finnes det vel ikke så mange av?

Etter operasjon på Martine Hansens Hospital, tok hun opptreningen på største alvor. Hun skulle tilbake til det mest mulige normale. Og i dag er hun like aktiv pilatesinstruktør, som før operasjonen. Unntatt noen få øvelser, som hun unngår.

Se bildet større

Venke Krangnes har trent pilates i mange år, og beskriver treningen som en grunnmurstrening for kroppen. FOTO: PRIVAT

Skytter

Venke er opprinnelig fra Surnadal på Nordmøre, men flyttet til Oslo for rundt syv år siden. Nå bor hun på Nordberg.

I tillegg til pilates, så er hun også aktiv skytter. Venke har også tatt Norges Skytterforbunds dommerkurs i feltpistol i høst.

– Det er mannen min som pusser våpen og tilrettelegger, kan hun fortelle.

Og er det noe fellestrekk mellom det å trene pilates og skyte med pistol?

– Begge idretter krever konsentrasjon og mental tilstedeværelse. Skyting retter opppmerksomheten mot sikkerhet og prestasjonsutvikling. Detaljer, presisjon og det mentale er viktige faktorer. En runde i feltskytterløypa gir en god opplevelse og en positiv utlading. Akkurat som pilates gir en god mental effekt. Men i tillegg gir pilates bedre basismuskluatur, som holder resten av kroppen oppe, forklarer Venke.

Se bildet større

Venke Krangnes er også ivrig skytter. FOTO: PRIVAT

Grunnmurtrening

Hun beskriver pilatestreningen nærmest som en grunnmurtrening for kroppen.

– En sterk kjernemuskulatur gir et godt fundament uansett hvilken idrett man driver med. Mange trener de store muskelgrupper uten å være bevisst på indre kjernemuskulatur, forteller hun, og understreker at tyngdekraften kan være nådeløs, både indre og ytre muskulatur bør trenes.

– Jeg har et sterkt ønske om at også flere ungdommer blir glad i pilates. I dag er mange unges kroppsholdningen utfordret, det gjelder også ungdom som trener mye. Livet i den digitale verden har ført til at mange skuldre har en tendens til å skli litt fremover, og nakken får ofte en liten uønsket krom. Dette bør tas på alvor!

Inn i skolen?

Venke mener bestemt at pilates burde inn i den norske skolen.

– Det vil være med på at elevene blir bevisst på egen kroppsholdning. Det trengs bare noen minutter, jevnlig i løpet av uka, så får man trent opp mer styrke til å bære kroppen sin riktig. I tillegg til god, dyp og jevn pust.

LES OGSÅ:

Meld deg på nyhetsbrev!

Få ukens nyheter oppsummert i et nyhetsbrev fra Nordre Aker Budstikke. Det er gratis, og du melder deg på her!

ANNONSE
Annonse
ANNONSE
Annonse