Morgendagens helter trener trapper

Det er mange trinn opp i hoppbakken i Linderudkollen, elsket og hatet av både mosjonister og toppidrettsutøvere. Hva sier eksperten om trappetrening?

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
23.05.2016 kl 12:45

LINDERUDKOLLEN: De kjemper seg opp alle trinnene opp hoppbakken i Linderudkollen, toppidrettsutøverner fra Wang Videregående skole.

Hockeyspillere, blant annet norgesmesterne fra Lørenskog, U-20, Sindre Røberg fra 3. trinn og Jens Holstad fra 1. trinn. Philip Lanlande og Espen Hermanrud fra Vålerenga elite er også med på trappetrening forrige fredag i Linderudkollen.

– Dette har Wang holdt på med i mange år - en til to ganger i uka. Det er høy puls når gutta kommer til toppen, så går de rolig ned igjen. Fin trening som gjør at gutta orker å spille mye!

Se bildet større

Niklas Telle på vei ned for en ny runde. FOTO: WANG TOPPIDRETT

Ifølge Anders Blegeberg ved skolen, og på plass i Linderudkollen fredag.

LES OGSÅ: Nordberg Grand Prix - mye kreativitet i garasjene på Nordberg!

Populært

Trappetrening er populært, også trappa fra Myrerskogveien og opp til Lachmannsvei, er mye brukt av mosjonister og andre mer ihuga idrettsutøvere.

Men hvor bra er egentlig trappetrening, Ola Eriksrud, universitetslektor ved Seksjon for fysisk prestasjonsevne, Norges idrettshøgskole, og spesialist på bevegelseslære, biomekanikk og anatomi?

Som for øvrig selv mener han burde trent mer i trapper.

Rask og intensiv måte

– He, he. Ja det er et bra treningsalternativ, og en fin måte å trene intervaller på - en rask og intensiv måte å trene opp kondisen på. Men ikke hver dag - treningsvariasjon er alltid bra, sier Eriksrud.

LES OGSÅ: Benjamin ble døpt i Akerselva

Han forteller videre om trappetrening.

– Klart ved å løpe oppover - i trapper - øker jo intensiteten, det er mer slitsomt, og gir høyere belastning. Spørsmålet blir jo også hva man eventuelt skal trene til. For eksempel skal man løpe mange motbakkeløp, så er jo trappetrening veldig fint. Skal man delta i eksempelsvis Sentrumsløpet, og trener bare trappeløp så er ikke spesifisiteten like god, sier eksperten.

LES OGSÅ: En første gang for alt - selv for drevne hestejenter!

Spenst og eksplosivitet

Han viser også til toppidrettsutøvere som trener spenst og eksplositivet i nettopp trapper.

– Kanskje hopper opp flere trinn ad gangen. Det er jo også mye mer praktisk å trene i lange trapper, fremfor opp og ned på en kasse, en lang trapp kan du ta mange hopp oppover på. I tillegg vil det jo ved løping i trapper ha mye å si hvor kjapt du tar trinnene, i forhold til intensiteten.

Men mange tror nok det i tillegg er bra styrketrening for rumpe og lår, å løpe i trapper?

– Jeg vil ikke kalle det direkte styrketrening. Det er en høyere belastning enn å løpe rett frem. For å oppnå de effektene man ønsker fra styrketrening må intensiteten ligge på en litt høyere intensitet.

Utholdende styrketrening - lav intensitet

Eriksrud fortsetter.

– Den formen for styrketrening som har den laveste intensiteten er utholdende styrketrening. Her ligger antall repetisjoner per sett på 15 pluss som gjøres over flere sett. Dersom man løper i trapper og tar eksempelvis 400 trinn, vil det si at intensiteten i hvert trappetrinn ikke var høy nok. Men uansett så er det en fin treningsform.

Se bildet større

Trener ved Wang Hockey, Geir Hoff, og Espen Hermansrud fra Vålerenga Elite. FOTO: WANG TOPPIDRETT

Følg Nordre Aker Budstikke på Facebook!

LES OGSÅ:

Meld deg på Nordre Aker Budstikkes nyhetsbrev!

Hold deg oppdatert ved å melde deg på vårt gratis nyhetsbrev som kommer rett i innboksen din hver torsdag!
Leser du på mobil? Meld deg på ved å sende e-post!

Annonse
Annonse
Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!