Rye-ryttere i rute til terrengsesongen

Elisabeth Sveum, Torjus Bern Hansen og Marit Sveen gjorde det bra i Hellas forrige helg. FOTO: BERNHANSEN.COM

Sykkelklubben Rye tok hjem to 3. plasser og en 4. plass etter ritt i Hellas siste helgen i februar.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
07.03.2016 kl 13:06

HELLAS/NORDRE AKER: Like før jul ble Torjus Bern Hansen, Elisabeth Sveum og Marit Sveen tatt ut på terrengsykkellandslaget for 2016. Forrige helg deltok de i et ritt på øya Salamina i Hellas, der de viste at de er godt i rute til årets sesong.

Rye-rytterne var på øya utenfor Athen i to uker. Den første helgen syklet de et etapperitt, bestående av tre etapper. Den siste helgen var de to siste etappene. Dagene mellom de to helgene ble brukt til trening.

LES OGSÅ: Her heter det Fisut!

God avslutning

Den siste ritthelgen, siste helgen i februar, kom Bern Hansen og Sveum seg nemlig på pallen i UCI-rundbanerittet i Salamina Island MTB race, og tok hver sin 3. plass. Sveen kapret en 4. plass.

– Jeg merker at jeg trenger noen gjennomkjøringer for å få opp rittfarten. Men jeg fant god flyt, sier Sveum, til Terrengsykkel.no, og legger til at gjennomkjøringene ga henne positive svar.

– Jeg tar med meg godfølelsen videre og har mye å jobbe med de neste månedene. Det er herlig å være tilbake i trening.

– Veldig fornøyd!

Torjus Bern Hansen er også fornøyd med pallplass etter siste dag av rittet, til tross for noe teknisk trøbbel dagen før.

– Jeg har fått bekreftet at kapasiteten er der den skal være, men at jeg må jobbe med litt mer fart inn mot sesongen. Med andre ord så var de første rittene som forventet egentlig, sier Bern Hansen til Terrengsykkel.no.

Se bildet større

Torjus Bern Hansen lå en periode i tet under rundbanerittet. FOTO: BERNHANSEN.COM

Slik bekriver Bern Hansen den siste etappen, som endte med 3. plass, på sin egen blogg:

«På søndag var det klart for det siste rundbane rittet. Denne gangen var jeg fast bestemt på å unngå tekniske problemer. Denne gangen var det løypa med én lang oppoverbakke som skulle sykles. Det var en løype som i utgangspunktet passet meg dårlig, men siden beina manglet litt sprut, og jeg slet litt med kramper så var dette kanskje løypa som passet meg best her nede.

Jeg åpnet kontrollert opp første del av bakken, og når jeg så at jeg hadde muligheten til å komme først over toppen av bakken, så la jeg på litt ekstra. Dermed kom jeg først inn på stien, og i bånn ved runding hadde jeg rundt 10 sekunder på andre- og tredje-mann.
På søndagen så ledet jeg faktisk rittet i hele 17 min!

Disse tok meg fort igjen oppover, men jeg kunne kontrollere tempoet fra front så lenge vi var på singletrail. Da vi kom ut på den åpne grusveien igjen i siste halvdel av klatringa så rykket Martin Loo og en greker. Jeg valgte å ikke følge siden jeg visste at beina ikke tålte det, så jeg fortsatte bare i mitt eget tempo. Jeg endte tilslutt på 3.plass, noe jeg er veldig fornøyd med! Det var gøy å få gjennomført et ritt uten tekniske problemer, og med en god disponering. Snittpulsen lå likevel 7-8 slag under hva den pleier å være, men dette kommer av at jeg ikke enda har rittfarten inne, så det blir gøy når jeg får litt mer fart i kroppen til sesongen starter for fullt. Da tror jeg det kommer til å gå unna!»

Du kan lese hele blogginnlegget til Torjus Bern Hansen her.

LES OGSÅ:

Nordre Aker Budstikke: Hold deg oppdatert med vårt nyhetsbrev!

Hold deg oppdatert ved å melde deg på vårt gratis nyhetsbrev som kommer rett i innboksen din hver torsdag!
Leser du på mobil? Meld deg på ved å sende e-post!

Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!