Så slitsomt er et vanlig friminutt

Onsdag kunne hvem som helst prøve seg i den oppskalerte versjonen av Tåsen skoles skolegård. Alpinist Kjetil Jansrud klarte knapt å holde følge med 8 år gamle Sara da han forsøkte. Hvordan ville det gå med PT-en fra SiO?

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
19.10.2016 kl 16:57

ULLEVÅL: – Neste gang jeg går forbi en skolegård skal jeg se litt ekstra etter om elevene blir like utslitt som meg. For dette var slitsomt, smiler Trond Torke etter å ha vært gjennom løypa.

Se bildet større

Trond Torke med en megabasketball. Bak er Kjetil Jansrud, i pappversjon. FOTO: KARL ANDREAS KJELSTRUP

Kjetil Jansrud «konkurrerte» mot vanlig friminuttsaktivitet for Sara (8), i Tinemelk-reklamen nylig. Sammen med Tine hadde Studentsamskipnaden i Oslo og Akershus (SiO) onsdag montert opp den samme løypa, og holdt åpent hus.

LES MER: Lek deg til makspuls, som Kjeltil Jansrud og Sara fra Tåsen

Senterkoordinator og PT på Athletica Domus, Trond Torke, tar oss gjennom hele løypa i videoen øverst på siden! Se hvor slitsomt et friminutt kan være!

God treningseffekt

– Denne løypa gir veldig god treningseffekt, med både styrke og utholdenhet. Og så gir den mye treningsglede, sier Torke, som synes skolegårder med mye akivitet er bra.

– Den aktiviteten barna har på skolen legger grunnalget for senere engasjement, aktivitet og idrettsinteresse, sier han.

Og selv om elevene kanskje ikke tenker trening når de er ute og leker, kan ideen overføres også til voksne som vil komme i form, på en enkel måte.

LES OGSÅ: Du blir aldri for gammel for styrketrening

Se bildet større

Flerbrukshallen på Domus var omgjort til en forvokst skolegård. FOTO: KARL ANDREAS KJELSTRUP

– Du kan bruke utendørsarealer, parker. Du kan bruke ulendt terreng til å løpe eller gå raskt opp motbakker. Finn deg en benk, kjør noen enkle push up-varianter. Enkel styrketrening. Det er masse du kan gjøre for å holde deg aktiv, og gjerne utendørs, sier PT-en.

SE HER: Astrid tester de nye, utendørs treningsapparatene på Myrerjordet

Se videoen fra den overdimensjonerte treningsløypa øverst, og under kan du se hvordan øvelsene gir treningsfordeler.

– SiO Athletica er opptatt av treningsglede og gode treningsopplevelser. Det å leke seg til makspuls er helt i tråd med våre ideer om trening, sier Fredrik Refsnes, direktør i SiO Athletica.

Slik er løypa

Se bildet større

KLATRESTATIV: Trener rygg og grepsstyrke. FOTO: KARL ANDREAS KJELSTRUP

Se bildet større

BENK: Balanse. FOTO: KARL ANDREAS KJELSTRUP

Se bildet større

TRAPP: Kondisjon, lår og setemuskulatur. FOTO: KARL ANDREAS KJELSTRUP

Se bildet større

PARADIS: Balanse koordinasjon og bein. FOTO: KARL ANDREAS KJELSTRUP

Se bildet større

STUPE KRÅKE: Rygg og koordinasjon. FOTO: KARL ANDREAS KJELSTRUP

Se bildet større

BASKET: Trener treffsikkerhet, skuldre og spenst. FOTO: KARL ANDREAS KJELSTRUP

Se bildet større

DEKK: Kondisjon, innside og utside av lår. FOTO: KARL ANDREAS KJELSTRUP

Se bildet større

HUSKE: Bryst og kjernemuskulatur. FOTO: KARL ANDREAS KJELSTRUP

Se bildet større

SPRINT: Kondisjon. FOTO: KARL ANDREAS KJELSTRUP

Se bildet større

HOPPETAU: Kondisjon, koordinasjon, legg og lår. FOTO: KARL ANDREAS KJELSTRUP

MER TRENING:

Meld deg på Nordre Aker Budstikkes nyhetsbrev!

Hold deg oppdatert ved å melde deg på vårt gratis nyhetsbrev som kommer rett i innboksen din hver torsdag!
Leser du på mobil? Meld deg på ved å sende e-post!

Nøkkelord

Annonse
Se bildet større

Trond Torke, PT i SiO, i den gigantiske døra som leder inn til den overdimensjonerte "skolegården".. FOTO: KARL ANDREAS KJELSTRUP

Annonse
Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!