Sikkerheten skjerpes - strengere regler for sykkelritt

Sikkerheten skjerpes - strengere regler for sykkelritt

Strengere regler ved arrangering av sykkelritt. Her SK Rye-syklister fra Nordmarka Rundt 2017, som de selv arrangerer. FOTO: OLA MORKEN

Og arrangørene må på kurs. – Det jobbes iherdig med dette. Når det er sagt, vi ser jo ikke helt nødvendigheten, sier leder av SK Rye, Gunnar Gulliksen.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
16.06.2017 kl 07:30

NORDRE AKER: Titt og ofte er det landeveisritt - altså sykkelritt på offentlig vei, også i Nordre Aker. NRK omtaler de nye reglene, fra 1. januar neste år blir et krav at vaktene ved slike ritt, har vært på kurs.

1. januar 2018

Nye regler trådde i kraft 1. juni i fjor, men fra NRK-saken går det frem at det er først fra 1. januar neste år at reglene gjelder. § 7b i vegtrafikkloven og forskrift om sykkelritt på vei.

LES OGSÅ: Nå skal det rulles på løkka!

Reglene

Nye regler skal gi klare rettslige rammer for sykkelritt på vei, ivareta trafikksikkerheten for rittdeltagerene, tilskuere og andre trafikanter, samt å unngå å redusere fremkomstmulighetene unødig for andre trafikanter - her kan du lese fra forarbeidene til de nye reglene.

Blant annet må løypevakter være over 15 år - kurset varer en time og 40 minutter, stasjonære vakter - kurslengde 9 timer og 30 minutter, og mobile vakter - 16 timers kurs, fra samme NRK-sak.

Løypevaktene kan ikke dirigere trafikk. Stasjonære og mobile vakter kan regulere trafikken når de står i ro.

Veimyndighetene skal godkjenne opplæringsplanen. Nordre Aker Budstikke kjenner så langt ikke til hva den offentlige kursingen eventuelt skal komme til å koste, for de forskjellige nivåene.

LES OGSÅ: Ikke noe småtteriarrangement på løkka

Se bildet større

SK Rye er føre var, og er allerede i gang med planlegging av kursing i forhold til nye regler ved arrangering av sykkelritt. FOTO: OLA MORKEN

Føre var

Sportsklubben Rye er føre var, og er allerede i gang med å lage et kursopplegg for sine medlemmer og støttespillere ved arrangering av landeveisritt i regi av klubben.

Som eksempelsvis: Nordmarka Rundt, Øyern Rundt, Tyrifjorden Rundt og Grefsenkollen opp, for de yngre. De tre førstnevnte med rundt 2000 påmeldte til sammen.

Planen er å utvikle et kurs på nett, som kan bli godkjent av Vegvesenet og politiet.

– Dette er noe vi bare må løse. Vi er en stor klubb med ressurser, og føler at vi har god kontroll på dette - mye er allerede på plass. De nye reglene er nok kanskje verre for mindre klubber, men kanskje kan vi også hjelpe med å få gjennomført kursing på en tilfredsstillende måte for også de små klubbene, sier leder av SK Rye, Gunnar Gulliksen .

SK Rye har allerede utviklet en testapp for kursingen.

LES OGSÅ: De har lite ressurser, men vinner over de store gutta

– Jobbes iherdig

– Det jobbes iherdig i klubben med dette - som nevnt må vi jo bare gjennomføre kursingen. Når det er sagt, vi ser jo ikke helt nødvendigheten av dette. Vi føler at sikkerheten til ryttere, trafikanter og andre blir ivaretatt på en god nok måte allerede.

Han legger til at ved ritt som Nordmarka Rundt, starter de også 7.30 om morgenen, for å møte på minst mulig andre i området.

– Få alvorlige ulykker

– For oss er sikkerhet prioritet 1, og vi gjør det vi kan for å ikke være til hindre for øvrig trafikk under ritt. Det er svært sjelden alvorlige ulykker, og sammenstøt mellom eksempelsvis sylister og bilister i ritt. Den største faren er nesten dårlig asfalt - da er det lett å kjøre ut, sier Gulliksen.

Dyrt med politi

Innemellom er også politi på plass under sykkelrittene. Det koster mye penger.

– Kanskje på sikt så vil nye regler gjøre at det rimeligere, ved at kursede vakter etter hvert kanskje kan erstatte politiet under rittene, sier Gulliksen.

Sportsklubben Rye har i dag i alt 1400 medlemmer, men har også andre idrettsaktiviteter enn sykkel. Som blant annet løping, triatlon og en skigruppe.

LES OGSÅ:

Meld deg på vårt nyhetsbrev!

Hold deg oppdatert ved å melde deg på Nordre Aker Budstikkes gratis nyhetsbrev, som kommer rett i innboksen din hver torsdag! Leser du på mobil? Meld deg på ved å sende e-post!

Nøkkelord

ANNONSE
Annonse
ANNONSE
Annonse