Nordre Aker Budstikke

Nordre Aker Budstikke

Aldri mer tomt stativ?

Urban Infrastructure, som driver Oslo Bysykkel, har fått penger til å videreutvikle bysykkelløsningen slik at tomme og/eller fulle stativer skal unngås. Dette stativet i Nydalen åpnet i 2016. I 2017 kommer det flere til bydelen. Foto: KARL ANDREAS KJELSTRUP

Ganske irriterende å komme til et tomt bysykkelstativ når du har dårlig tid og trenger sykkel, eller at det er smekkfullt når du skal sette den fra deg. Har du kjent på følelsen? Nå har fire oslobedrifter fått millioner for å utvikle nye ideer.

Nordre Aker Budstikke
Nordre Aker Budstikke

Publisert:

Sist oppdatert: 24.01.2017 kl 16:13

OSLO: Fire innovasjonsprosjekter i Oslo får til sammen to millioner kroner i utvilkingsstøtte fra Designdrevet Innovasjonsprogram (DIP), som ledes av Norsk Design- og arkitektursenter (DOGA) i samarbeid med Norges forskningsråd og Innovasjon Norge.

Deriblant en helsedatabase utviklet på Ullevål, og en erstatning for nesekateteret fra en bedrift på Blindern. De får tilsammen 1,2 millioner kroner.

Men først til noe du med større sannsynlighet har opplevd på kroppen: Irritasjonen over tomme/fulle bysykkelstativer.

Ny løsning

De første bysykkelstativene ble rullet (!) ut i Nordre Aker i fjor. Og flere skal det bli. I 2017 kommer det to nye stativer helt ute ved Ring 3!

I løpet av fjorårssesongen var bysyklene i Oslo ute på til sammen nesten 2,2 millioner turer, og bruken er mer enn doblet etter lansering av den nye tjenesten i 2016.

Imidlertid hender det at kundene kommer til tomme stativer, eller at stativet er fullt når sykkelen skal parkeres. Urban Infrastructure Partner, som drifter bysyklene i Oslo, har fått 520.000 kroner i innovasjonsstøtte for å undersøke hvordan ordningen kan optimaliseres for best mulig opplevd tilgjengelighet.

– Både antall sykler og stativer skal økes betydelig i 2017, og i den forbindelse er det viktig å tenke skalering. I første fase helautomatiserte vi bysykkelanlegget, bygget en digital plattform og flyttet registrering og betjening av abonnement over på mobil. Nå skal vi i gang med et stort innovasjonsprosjekt for å gi brukerne en best mulig opplevelse av tjenesten og sikre optimal balanse mellom kollektiv effektivitet og individuelle behov, sier Liisa Andersson, som har ansvar for operasjonell drift i Urban Infrastructure Partner, til Pressenytt.

LES OGSÅ: Her kommer de nye bysykkelstativene ved Ring 3

Respinor: Kan erstatte ubehagelig nesekateter

Det drysser også totalt 1,2 millioner kroner i idéutviklingspenger til én Blindern- og én Ullevålsbedrift.

Konseptillustrasjonen som Respinor fra Blindern har fått midler for å videreutvikle. Foto: Respinor

Oppstartsselskapet Respinor, som holder til i forskningsmiljøene på Blindern, har sammen med K8 Industridesign fått 610.000 kroner til å kommersialisere DiaMon, ikke-invasivt verktøy for måling av bevegelser i mellomgulvet, vår viktigste pustemuskel.

Det er nemlig svært viktig å finne riktig tidspunkt for avkobling av respirator. Er det for tidlig må pasienten kobles på igjen – er det for sent øker risikoen for komplikasjoner og infeksjoner.

– Nesekateter er det som gjerne brukes i dag, og dette kan være svært ubehagelig for mange pasienter. En ikke-invasiv metode for denne type undersøkelser vil forbedre livene til pasienter verden over. Vi har tro på at DiaMon kan få stor betydning i helsevesenet, sier Nicolay Berard-Andersen, administrerende direktør i Respinor på Blindern til Pressenytt.

Utstyret har allerede blitt rangert som nummer 1 av 218 søkere i EU-innovasjonsprogrammet Horizon 2020. Berard-Andersen forteller at flere internasjonalt anerkjente leger ønsker å delta i utprøving av DiaMon.

LES OGSÅ: Ikke lett å nå fram som unge kunstnere: Tåsen-jentene starter nasjonalt kunstmagasin, og lanserer på Kjelås

Enorm helsedatabase

PubGene, med kontorer ved Ullevaal Stadion, har utviklet søketeknologi og bygget opp en database – coremine.com – som analyserer sammenhenger mellom mer enn fire millioner ulike medisinske og helserelaterte termer.

PubGene på Ullevaal Stadion har utviklet en helsedatabase. Her bilde fra et idéutviklingsmøte mellom designere og fagfolk i PubGene og Halogen. Foto: PubGene

Hittil har brukerne stort sett jobbet i kreftklinikker og farmasøytiske bedrifter, og nå ønsker Ullevål-selskapet et bredere nedslagsfelt.

– Målet med prosjektet er å utvikle nye konsepter og tjenester som gjør databasen mer tilgjengelig for flere brukergrupper. I idéfasen vi nå er inne i ønsker vi blant annet å utforske de utfordringer som møter helsepersonell, pasienter og pårørende knyttet til en kreftdiagnose, sier Jorun Ruud, som leder prosjektet på vegne av PubGene.

Prosjektet skal gjennomføres med designbyrået Halogen, og har fått 580.000 kroner i støtte.

Utleie av barnehageutstyr

Den siste mottakeren fra Oslo er Ruseløkka-bedriften Æra, som sammen med Helly Hansen vil teste ut en leasingordning av klær og utstyr til barnehagebruk. Æra har fått 410.000 kroner i støtte.

LEASING AV BARNEKLÆR. Ett av DIP-prosjektene som får støtte skal utvikle et leasingskonsept for klær og utstyr, rettet mot blant annet småbarnsfamilier. På bildet marin designer Eva Futing i Helly Hansen og Mads Bruun Høy i Æra Strategic Innovation. Foto: Johnny Syversen

I DIP-prosjektet ønsker Helly Hansen og Æra å utvide horisonten og se på konsepter for leasing og korttidsutleie av klær.

– Utover barnehagemarkedet er det ikke fjernt å se for seg leasingtjenester rettet mot turister i den norske naturen, medlemmer i seilklubber samt de som sporadisk besøker alpinanlegg. Vi får se hva vi ender opp med etter konseptutvikling, kreative runder og eksperimentering, sier Mads Bruun Høy, forretningsarkitekt i Æra, til Pressenytt.

Han forteller at DIP-støtten er helt avgjørende for å kunne sette i gang prosjekter som ellers ville blitt neglisjert i arbeidet med kolleksjoner og sesonger, markedsaktiviteter og daglig drift.

– Midlene fra DIP gir oss både et initiativ og noen klare rammer for å utforske en i utgangspunktet radikal idé som utfordrer eksisterende forretningsmodeller i Helly Hansen, sier Bruun Høy.

Gir 7,5 millioner til idéutvikling

Dette er åttende gang det deles ut midler gjennom Designdrevet Innovasjonsprogram (DIP). 7,5 millioner kroner går til å støtte den kritiske idéutviklingsfasen i 16 norske innovasjonsprosjekter.

Pengene skal brukes til å prøve ut helt nye innovasjonsverktøy som bygger på systematiske brukerstudier og designmetodikk.

Ifølge Anne E. Bull ved DOGA gir årets utvalgte prosjekter et godt øyeblikksbilde av det som skjer på innovasjonssiden i norsk næringsliv akkurat nå.

– Målet er å øke konkurransekraften i norsk næringsliv gjennom å utvikle nye produkter, tjenester, prosesser eller organisasjonsformer. I år har vi valgt ut en rekke spennende prosjekter innen blant annet bærekraft, velferdsteknologi, forretningsutvikling og havbruk, sier hun.

DIP-programmet finansieres av Nærings- og fiskeridepartementet og ledes av DOGA i samarbeid med Norges forskningsråd og Innovasjon Norge. Siden 2009 er det blitt delt ut om lag 56 millioner kroner til 134 prosjekter.

(Pressenytt)

LES OGSÅ:

Meld deg på vårt nyhetsbrev!

Hold deg oppdatert ved å melde deg på Nordre Aker Budstikkes gratis nyhetsbrev, som kommer rett i innboksen din hver torsdag! Leser du på mobil? Meld deg på ved å sende e-post!

Nøkkelord

Personvern og datalagring

Lagring og logging av data

Ved å besøke dette nettstedet lagres noen tekniske data om din internettforbindelse og nettleser. Disse data kan kategoriseres som følger:

Informasjonskapsler

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

Vis mer

Teknisk info

Når du besøker et nettsted vil webserveren logge noe teknisk info som din IP-adresse, hvilken nettleser du bruker og tidspunktet for hver gang du forespør data fra serveren, altså når du klikker på en intern lenke og laster en ny nettside eller tilhørende data som skrifttyper, bilder, ulike script som kreves for at nettsiden skal fungere.

Disse dataene spares bare en viss tidsperiode for å kunne utføre feilsøking og feilretting i systemene, og deles aldri med avisens ansatte eller tredjepart.

Brukerinformasjon

Vi lagrer noe informasjon om deg som bruker. På dette nettstedet lagres ingen sensitiv informasjon, men enkel kontaktinformasjon som du gir fra deg når du oppretter en brukeronto eller kjøper tjenester i nettavisen vil lagres i våre databaser. Dette er nødvendig for å kunne levere tjenestene til deg. Disse dataene slettes når du sletter din brukerkonto.

Hvem lagrer vi data om?

Vanlige besøkende/lesere:

Hvis du besøker dette nettstedet uten å ha registrert en brukerkonto eller abonnement, lagres følgende data om deg:

Vis mer

Innloggede brukere og abonnenter:

Hvis du velger å opprette en brukerkonto og/eller abonnement på nettavisen, vil også følgende informasjon lagres om deg:

Vis mer

NB: Etter at data er slettet vil de likevel kunne spares i inntil 180 dager i backuper. Backuper lagres med høy sikkerhet og begrenset tilgang, og er nødvendig for å kunne drive feilsøking og ivareta brukerenes og datasystemenet sikkerhet.

Dine rettigheter:

Som bruker av dette nettstedet kan du kontakte avisen for å få dine data utlevert og/eller slettet.

Har du en brukerkonto/abonnement, kan du logge inn i din brukerprofil og laste ned dine lagrede data, samt slette din brukerkonto og tilhørende data når som helst.

Vis mer


Hvis du trykker AVVIS vil ingen informasjonskapsler lagres i din nettleser og ingen data om deg logges i våre databaser. Det betyr også at vi ikke kan vite om du har godkjent eller ikke, slik at du vil se denne advarselen på hver side du besøker. Teknisk informasjon (webserverlogger) vil likevel lagre din IP-adresse og nettleserinformasjon, men dise slettes fortløpende som beskrevet ovenfor.

Vi tar ditt personvern på alvor

Ved å besøke dette nettstedet vil noen data bli lagret. Dette er informasjon som er nødvendig for å kunne tilby tjenesten til deg.

Vi lagrer så lite data vi kan, så kort tid som mulig.

Noe gikk galt! Vennligst forsøk på nytt.

Mer informasjon

Siden lastes nå på nytt...